• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Och detta då?
Det är jag som håller på att avsluta arbetsdagen. Rätt!
20210923_174546.jpg
 
Här är den andra klockan som kom idag.

Scuba-kille. Sitter ett vanligt plattglas på denna! Udda! Vet inte om Oleg har bytt?

Sitter ett automatverk i, 2416. Någon som vet vilken boett detta är? Hittade ingen som passade riktigt med de nummer jag hitta på nätet.

Funkar iallafall 😃

20210923_200831.jpg

20210923_202458.jpg

20210923_203005.jpg
 
Många maskiningenjörer känner igen mycket av teknologin som används i Vostokklockorna. Jag är ingen maskiningenjör, utan är en byggingenjör och anade varför glaset på klockorna är kupade, men var ändå lite osäker. Videon nedan bekräftade det jag anade, nämligen att man använder sig av det som kallas "bågprincipen", vilket användes redan av romarna. Om vi kollar bågbron nedan, anta att röda pilarna är människor/fordon som belastar bron. Belastningen tar sig ner i marken genom bron som en båge, vilket jag illustrerat med gröna pilarna.

Kollar vi klockan nedan, så är det exakt samma princip. Blåa pilarna är tryck från vatten. Och den vertikala vattentrycket jämnar tack vare glaset ut den horisontella vattentrycket, vilket jag illustrerat i bilden. Detta gör så att klockan pallar ännu mer tryck, vilket är riktigt fiffigt!

Ni får ursäkta om ni redan visste detta eller ifall det är off-topic. :)


1632422585861.png


1632422595595.png
 
Många maskiningenjörer känner igen mycket av teknologin som används i Vostokklockorna. Jag är ingen maskiningenjör, utan är en byggingenjör och anade varför glaset på klockorna är kupade, men var ändå lite osäker. Videon nedan bekräftade det jag anade, nämligen att man använder sig av det som kallas "bågprincipen", vilket användes redan av romarna. Om vi kollar bågbron nedan, anta att röda pilarna är människor/fordon som belastar bron. Belastningen tar sig ner i marken genom bron som en båge, vilket jag illustrerat med gröna pilarna.

Kollar vi klockan nedan, så är det exakt samma princip. Blåa pilarna är tryck från vatten. Och den vertikala vattentrycket jämnar tack vare glaset ut den horisontella vattentrycket, vilket jag illustrerat i bilden. Detta gör så att klockan pallar ännu mer tryck, vilket är riktigt fiffigt!

Ni får ursäkta om ni redan visste detta eller ifall det är off-topic. :)


1632422585861.png


1632422595595.png

Ah, visste att vattentrycket hjälpte till med tätningen mot glaset, men inte insett att det faktiskt fungerar likadant som bågprincipen, intressant och bra illustrerat!
 
Hmm, inser att jag plötsligt har fyra (väldigt olika) klockor på väg nu från länder i öst. Återstår att se om jag har tur i PN-lotteriet... Man får göra det man kan och vänligt men bestämt uppmuntra säljaren att bifoga korrekt ifylld CN22 på utsidan av paketet och sedan be en stilla bön att Murphys lag inte gäller för just mig.
Nåväl, det är som sagt ryssfredag, himlen är ljusblå och Slava Fridgen fortsätter att blänka...
20210924_073723.jpg
 
Hmm, inser att jag plötsligt har fyra (väldigt olika) klockor på väg nu från länder i öst. Återstår att se om jag har tur i PN-lotteriet... Man får göra det man kan och vänligt men bestämt uppmuntra säljaren att bifoga korrekt ifylld CN22 på utsidan av paketet och sedan be en stilla bön att Murphys lag inte gäller för just mig.
Nåväl, det är som sagt ryssfredag, himlen är ljusblå och Slava Fridgen fortsätter att blänka...
20210924_073723.jpg

Har du blivit ministry-beronde? 😉
 
Märkligt, avin hamnar i min brevlåda tio (!) dagar efter att paketet har lämnats till postombudet i Ukraina. Andra försändelsen i rad där allt fungerar som det skall. Känner mig helt förvirrad, ser vi ett trendbrott? Kanske dags ändå för den där trisslotten som någon hintade om tidigare. :D
1632470965001.png
 
Dessa....men vad säger ni...bara grönt nato som gäller eller??
 

Bilagor

  • ClassicBlackwithwhitestitchingkvarnsjoleatherwatchbandcheapestnatostrap_800x.jpg
    ClassicBlackwithwhitestitchingkvarnsjoleatherwatchbandcheapestnatostrap_800x.jpg
    32 KB · Visningar: 4
  • Heritage-watch-band-British-racing-green-cheapest-nato-straps-1_2400x.jpg
    Heritage-watch-band-British-racing-green-cheapest-nato-straps-1_2400x.jpg
    93.2 KB · Visningar: 2
  • Heritage-watch-band-British-racing-green-cheapest-nato-straps-2_900x.jpg
    Heritage-watch-band-British-racing-green-cheapest-nato-straps-2_900x.jpg
    45 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp