• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ryssfredag; finn ett fel Lista ut vilket fel jag tänker på bland dem på bilden 😅
 

Bilagor

  • 0D714569-7BAB-447E-9387-24F77A631A53.jpeg
    0D714569-7BAB-447E-9387-24F77A631A53.jpeg
    352.4 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Ryssfredag!
Vad är bättre än att då i tjänsten för Försvarsministeriet bära en officiell från Försvarsministeriet (det står 3AKA3 men grymt slitet!) och dessutom från mitt födelseår.
Komandirskies fältur 1B från 1965. Och precis som far sin, tickar och går den som en yngling!!!
Ha en skön helg russkies!
EFBE307D-AF3B-4ADA-BC17-35869C03CAC8.jpeg
 
Se nedan. (Jag har inte handlat därifrån själv, bara googlade... :) )
@Tobias.sjodin
Har handlat från Tid&Ting och alltid blivit nöjd. Andra tipset som tar 37h att leta igenom (dom har såååå mycket) är CheapestNatoStraps. Grymma priser och ok kvalitet. Och dom ÄR Sverigebaserade trots sitt namn och hemsidas utseende.
 
Ryssfredag it is! Sista ut av de med lite ovanligare bezel:er. Den här beceln är inte jätteovanlig, man ser den lite då o då, men är rätt ball tycker jag.

Jag tror inte denna bezeln har suttit på denna klockan från början, men kan såklart ha fel.

Själva boetten är en sådan här osymmetrisk boett. Klockan tickar o går, men skulle säkert behöva en service. Kommer göra rent boetten lite lätt samt slipa glaset för det är rätt repigt.

20210924_130445.jpg
 
All dissning av ryska länkar (jodå, jag är själv en del i det) har nu inspirerat till dagens första klockbyte i form av underbar Raketa UFO på härligt rasslig förgylld rysk originallänk. Ja, huruvida sen satt på klockan som ny eller ej vill/kan jag inte uttala mig om, men i ngt skede har Oleg sett till att denna matchande länk har monterats.
När klockan levererades visade sig armbandsuret sannolikt ha tillhört en ryss av storlek ngt större. Detta skulle visa sig matcha mina sparrishandleder ganska dåligt. Trots maximal minskning av spännet gled klockan av handleden bara jag tänkte tanken på att luta armen lite granna. Möjlighet att plocka bort länkar fanns inte. Det blev därför till att plocka fram de hårda verktygen inkl ett st Leatherman-multiverktyg och lite annat som i mer normala fall absolut inte associeras med den delikata sysslan att mecka med mekaniska armbandsur.
Resultatet av det närmast kirurgiska ingreppet (ja, inte på mig då, jag har fortfarande lika spinkiga underarmar) blev riktigt lyckat och jag bär nu denna alldeles, alldeles underbara UFO inkl kyrillisk veckodag och härligt krackelerad tavla med oerhört stor glädje. Dessutom med ett och annat höjt ögonbryn i omgivningen som följd. Och ärligt talat så rasslar länken inte alls lika mycket som senare tillverkade kusiner.
Ha nu en fortsatt trevlig ryssfredag allesammans!
20210924_125028.jpg
 
All dissning av ryska länkar (jodå, jag är själv en del i det) har nu inspirerat till dagens första klockbyte i form av underbar Raketa UFO på härligt rasslig förgylld rysk originallänk. Ja, huruvida sen satt på klockan som ny eller ej vill/kan jag inte uttala mig om, men i ngt skede har Oleg sett till att denna matchande länk har monterats.
När klockan levererades visade sig armbandsuret sannolikt ha tillhört en ryss av storlek ngt större. Detta skulle visa sig matcha mina sparrishandleder ganska dåligt. Trots maximal minskning av spännet gled klockan av handleden bara jag tänkte tanken på att luta armen lite granna. Möjlighet att plocka bort länkar fanns inte. Det blev därför till att plocka fram de hårda verktygen inkl ett st Leatherman-multiverktyg och lite annat som i mer normala fall absolut inte associeras med den delikata sysslan att mecka med mekaniska armbandsur.
Resultatet av det närmast kirurgiska ingreppet (ja, inte på mig då, jag har fortfarande lika spinkiga underarmar) blev riktigt lyckat och jag bär nu denna alldeles, alldeles underbara UFO inkl kyrillisk veckodag och härligt krackelerad tavla med oerhört stor glädje. Dessutom med ett och annat höjt ögonbryn i omgivningen som följd. Och ärligt talat så rasslar länken inte alls lika mycket som senare tillverkade kusiner.
Ha nu en fortsatt trevlig ryssfredag allesammans!
20210924_125028.jpg
Håller med till 100.
I början ”slängdes” alla länkar, men idag nyttjas dom, men även ÄNNU rassligare Oleg-band införskaffas.
Älskar den äkta öststatskänslan.
Snyggast eller bäst? Nepp, men precis som en traktor funkar den lika bra nu, i krig, och om 70 år!
 
Juste! Hur många Zvezda har du nu?
Det här blev min andra. Just denna är faktiskt ersättning för en annan jag köpte i början av sommaren, men där ryska posten verkar ha klantat till det och slarvat bort paketet. Jag har fortfarande en länk som säger att försändelsen håller på att transporteras... Säljaren tyckte att det var oerhört pinsamt och letade upp ett annan exemplar (tydligen inte helt enkelt) och bjöd då som kompensation på det bättre natobandet och den lilla kudden :) Det som är lite tråkigt med detta exemplar är att glaset är aningen krackelerat. Ser inte riktigt ut som något som går att putsa bort, men jag skall iafall testa. Samtidigt ger det en ganska cool tidsstämpel på klockan. Jag har packat ner nästan alla mina klockprylar eftersom jag håller på att totalrenovera rummet i fråga, så såväl putsgrejer och Timegrapher finns tillfälligtvis i ett förråd.
Jag tycker Zvezda är fantastiska små "tank"-klockor med en väldigt intressant historia, som vi tidigare har skrivit en del om här i tråden. Jämfört med bokstavligen identiska franska LIP-klockor från samma tid är de även extremt lågt prissatta - kanske 1/10 av priset för fransosen.
 
Ryssfredag it is! Sista ut av de med lite ovanligare bezel:er. Den här beceln är inte jätteovanlig, man ser den lite då o då, men är rätt ball tycker jag.

Jag tror inte denna bezeln har suttit på denna klockan från början, men kan såklart ha fel.

Själva boetten är en sådan här osymmetrisk boett. Klockan tickar o går, men skulle säkert behöva en service. Kommer göra rent boetten lite lätt samt slipa glaset för det är rätt repigt.

20210924_130445.jpg
Jag har två med samma kombination av boett och bezel. Framförallt boetten är riktigt ovanlig och förekommer tydligen inte ens i några officiella kataloger. Det skall finnas ett modell-nummer för boetten, men jag har helt tappat bort detta i alla flöden och diskussioner. Den lite unika och osymmetriska formen är i vilket fall väldigt speciell. Dock skall det definitivt vara en original Vostok-boett, så det är ingen tredjeparts-del.
1632483453032.png
 
Tillbaka
Topp