• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Snickarhelg (och sannolikt även några kommande helger) när jag totalrenoverar ett av rummen i huset.
20211002_130752.jpg
 
Snickarhelg (och sannolikt även några kommande helger) när jag totalrenoverar ett av rummen i huset.
20211002_130752.jpg
Alltså de där paddlarna... de ser bättre och bättre ut tycker jag. Olika märken försöker ju ha en egen stil på dem men en del lyckas ju bättre och andra sämre. Är tyvärr mindre förtjust i Citizens 70-tals paddlar och rent av tycker Tudors "ruter" är helt ute och cyklar. Smaksak så klart... man får gilla olika. ;) Men dessa ovan klarar sig bra. Liksom inget trams utan en rejäl "håll-käften-feting" till paddel. Mmm... kan bli något att leta efter. ;)
 
Alltså de där paddlarna... de ser bättre och bättre ut tycker jag. Olika märken försöker ju ha en egen stil på dem men en del lyckas ju bättre och andra sämre. Är tyvärr mindre förtjust i Citizens 70-tals paddlar och rent av tycker Tudors "ruter" är helt ute och cyklar. Smaksak så klart... man får gilla olika. ;) Men dessa ovan klarar sig bra. Liksom inget trams utan en rejäl "håll-käften-feting" till paddel. Mmm... kan bli något att leta efter. ;)
Precis! Och så där härligt Oleg-ryskt: "vi skall dyka satan djupt i mörker. Hur får vi de mest tydliga visarna i världen?" En rejäl jäkla planka med massa lysmassa kladdat på dom!
Oslagbart!
 
Lite fler bilder på gårdagens nyanlända Poljot Amphibian, från uppskattat 80-tal. Jag har läst mig till att modellen skall ha introducerats under tidigt 70-tal, men jag hittar ärligt talat inte jättemycket att läsa om denna dykare.
Bezeln är av svart plast, vilket kan tyckas vara lite billigt. Och, visst, känslan skiljer sig jmf med Vostoks metallringar, men desto roligare med en helt annan utstrålning. Bezeln är en svag länk, det måste medges, och jag fick leta ett tag innan jag hittade ett exemplar med sammanhängande yta. Det som händer i många fall är att små bitar av svart plast lossnar och lämnar små ljusa fält, främst i nollorna på bezeln.
Sekundvisaren är här i slickepinneutförande, men det finns tillräckligt många med en alternativ rak visare utan lumeplutt för att man skall kunna anta att klockan tillverkades i dessa två varianter. För mig har det varit självklart att det är slickepinnen som gäller.
Jag gillar annars tavlans index väldigt skarpt med långa grafiska linjer både för huvudindex och mellanliggande minutmarkeringar. Det tjocka glaset och den ganska höga bezeln gör att klockan ser mindre ut än den är. Det är dock ingen jättelik boett, där både yttre diameter och lugg-till-lugg ligger på 38 mm (det lite svårt att mäta diametern vid kronan... 🙂).
Glaset i plexiglas och svagt och vackert kupolformat.
Boetten är i rostfritt stål men kronan är i kromad mässing. Kronan är fö inte skruvad, vilket jag finner ngt märkligt.
20211002_140226.jpg

20211002_140328.jpg

20211002_140255.jpg

Bakstycket har motsvarande konstruktion som Vostok använder sig av med en separat ring som pressar bakstycket rakt ner mot en bred gummipackning. Bakstycket känns ngt tunnare jmf med Vostoks konstruktion och mitt har tom en liten buckla.
20211002_140316.jpg

20211002_141909.jpg

Verket är Poljots automatiska 2616.
20211002_140448.jpg

20211002_140506.jpg

På det hela taget en fantastisk skapelse som fyller sin historiska roll från en tid där fler än Vostok ville tillverka dugliga dykarur.
 
Senast ändrad:
Alltså de där paddlarna... de ser bättre och bättre ut tycker jag. Olika märken försöker ju ha en egen stil på dem men en del lyckas ju bättre och andra sämre. Är tyvärr mindre förtjust i Citizens 70-tals paddlar och rent av tycker Tudors "ruter" är helt ute och cyklar. Smaksak så klart... man får gilla olika. ;) Men dessa ovan klarar sig bra. Liksom inget trams utan en rejäl "håll-käften-feting" till paddel. Mmm... kan bli något att leta efter. ;)
Jag kan bara hålla med. Dessutom funkar de mässingsfärgade väldigt bra utseendemässigt mot den svarta enkla tavlan. Jag hade tidigare vita/krom-paddlar på samma klocka, men när jag bytte till dessa kände jag direkt att jag hittade hem. Dessutom var det ju så som de tidiga NVCh-30 såg ut.
 
Lite fler bilder på gårdagens nyanlända Poljot Amphibian, från uppskattat 80-tal. Jag har läst mig till att modellen skall ha introducerats under tidigt 70-tal, men jag hittar ärligt talat inte jättemycket att läsa om denna dykare.
Bezeln är av svart plast, vilket kan tyckas vara lite billigt. Och, visst, känslan skiljer sig jmf med Vostoks metallringar, men desto roligare med en helt annan utstrålning. Bezeln är en svag länk, det måste medges, och jag fick leta ett tag innan jag hittade ett exemplar med sammanhängande yta. Det som händer i många fall är att små bitar av svart plast lossnar och lämnar små ljusa fält, främst i nollorna på bezeln.
Sekundvisaren är här i slickepinneutförande, men det finns tillräckligt många med en alternativ rak visare utan lumeplutt för att man skall kunna anta att klockan tillverkades i dessa två varianter. För mig har det varit självklart att det är slickepinnen som gäller.
Jag gillar annars tavlans index väldigt skarpt med långa grafiska linjer både för huvudindex och mellanliggande minutmarkeringar. Det tjocka glaset och den ganska höga bezeln gör att klockan ser mindre ut än den är. Det är dock ingen jättelik boett, där både yttre diameter och lugg-till-lugg ligger på 38 mm (det lite svårt att mäta diametern vid kronan... 🙂).
Glaset i plexiglas och svagt och vackert kupolformat.
Boetten är i rostfritt stål men kronan är i kromad mässing. Kronan är fö inte skruvad, vilket jag finner ngt märkligt.
20211002_140226.jpg

20211002_140328.jpg

20211002_140255.jpg

Bakstycket har motsvarande konstruktion som Vostok använder sig av med en separat ring som pressar bakstycket rakt ner mot en bred gummipackning. Bakstycket känns ngt tunnare jmf med Vostoks konstruktion och mitt har tom en liten buckla.
20211002_140316.jpg

20211002_141909.jpg

Verket är Poljots automatiska 2616.
20211002_140448.jpg

20211002_140506.jpg

På det hela taget en fantastisk skapelse som fyller sin historiska roll från en tid där fler än Vostok ville tillverka dugliga dykarur.
Beroende på plastens sammansättning så kan den ju lätt bli lite spröd med stigande ålder. Att hitta en felfri kan nog vara ett jobb som tar lite tid. Sedan lurar jag på det här med skruvad krona? Fifty fathoms hade väl nån annan lösning med dubbel försegling tex. Hade andra ryska skruva-ner-krona då? Man kanske fick med ett paket sega tuggummin som man fick tugga istället och applicera runt kronan innan dyk? Ja eller en klutt kåda kanske är mer rysk lösning? ;)
 
Jo man har ja en kanske väl romantiserad bild av bondelivet. När man var liten och hjälpte till på morfars gård... men då snackar vi kraka hö och hemslakt på gården. Fy fn när det skulle tas ur inälvor och skit. Men man var ju en liten pilt då så man fick ju mest titta på. Oavsett kan jag idag tycke det är märkligt att förädlingsledet, arla etc, inte kan ge 1 kr mer per liter mjölk och bara lägga på en krona ut till butiksledet. jag menar vad kostar en liter mjölk i butik? 13 kr? Om den kostade 15 hade ju inte spelat någon som helst roll.
Vi får 3,70 kr /liter just nu. Det ärrent historiskt en av de högre avräkningspriserna men de är ändå alldeles för lågt. Tänk va allt annat har stigit i pris på alla år. Går man tillbaka till 1975 tex så fick man ju iaf säkert över 3 spänn redan då. Jämför va man får betala för en hantverkare 1975 och va en kostar 2021 tex
 
Jo man har ja en kanske väl romantiserad bild av bondelivet. När man var liten och hjälpte till på morfars gård... men då snackar vi kraka hö och hemslakt på gården. Fy fn när det skulle tas ur inälvor och skit. Men man var ju en liten pilt då så man fick ju mest titta på. Oavsett kan jag idag tycke det är märkligt att förädlingsledet, arla etc, inte kan ge 1 kr mer per liter mjölk och bara lägga på en krona ut till butiksledet. jag menar vad kostar en liter mjölk i butik? 13 kr? Om den kostade 15 hade ju inte spelat någon som helst roll.
Vi får 3,70 kr /liter just nu. Det är ändå rent historiskt en av de högre avråkningspriserna men de är ändå alldeles för lågt. Tänk va allt annat har stigit i pris på alla år. Går man till ska till 1975 tex så fick man ju iaf säkert över 3 spänn redan då. Jämför va man får betala för en hantverkare 1975 och va en kostar 2021
 
du är ju redan hemma, så det finns olika aspekter av detta. Men jag måste erkänna att jag är full av beundran för den enorma arbetsinsats som krävs för att vara bonde. En av mina kusiner närmar sig pensionsåldern nu och har jobbar på sin gård hela sitt vuxna liv. Nu är tanken att han skall sälja gården och försöka njuta av pengarna som en pensionsförsäkring. Jag unnar honom varje öre kan jag säga! 😍
Tack så jätte mycket för de orden😍
Jo man har ja en kanske väl romantiserad bild av bondelivet. När man var liten och hjälpte till på morfars gård... men då snackar vi kraka hö och hemslakt på gården. Fy fn när det skulle tas ur inälvor och skit. Men man var ju en liten pilt då så man fick ju mest titta på. Oavsett kan jag idag tycke det är märkligt att förädlingsledet, arla etc, inte kan ge 1 kr mer per liter mjölk och bara lägga på en krona ut till butiksledet. jag menar vad kostar en liter mjölk i butik? 13 kr? Om den kostade 15 hade ju inte spelat någon som helst roll.
Håller med till 110%
Har själv varit närmast "first-in" i både Afghanistan och Mali, och i andra länder utan fred, men att vara bonde med allt slit det innebär - och att göra det (i princip) 24/7/365.
Det. Är. Tufft. På. Riktigt.
Och att Arla - som lär vara ägt av bönderna (!) - justerar sina vinster genom att ge mindre för råmjölken. Det skaver ...
Ikväll sitter fortfarande denna godbit på armen.
Ha en skön kväll russkies!
IMG_0574 - kopia.jpg
 
Jag slog till på en ”zakaz mo cccp" komandirskie från 80-talet som jag tyckte verkade vara en cool och lite ovanlig variant, med markeringar för både 12 och 24 timmar, och märkt ”chistopol”. Sekundvisaren är pilformad, jämfört med den raka sekundvisare som var standard på komandirskie i 34x-boetterna från 80- och 90-talen. Jag har sett tre fyra stycken med exakt denna urtavla så den är väl inte supersällsynt, men den lite enklare varianten utan 24 timmarsmarkeringarna och utan ”chistopol” verkar vara mycket vanligare och lättare att hitta i gott skick (även den är jättesnygg i mitt tycke). Den vanligare varianten har ref.nr. 341180. Jag gissar att ”min” variant hade samma ref.nr. och att den bara var ett lite tidigare utförande av samma modell.
Den påminner om vissa tidigare komandirskiemodeller från 60/70-talen som också har 12/24-timmars tavla samt pilformad sekundvisare, och är märkta ”chistopol”.
Websidan https://vostokamphibiacccp.altervista.org
listar min variant som en övergångsmodell mellan de tidigare komandirskie och de senare med vridring.
på watchuseek har jag fått responsen att den är 100% original, inkl sekundvisaren, och att det är den första av 34x-modellerna som kom runt 1985.

1633188917849.jpeg
 
Håller med till 110%
Har själv varit närmast "first-in" i både Afghanistan och Mali, och i andra länder utan fred, men att vara bonde med allt slit det innebär - och att göra det (i princip) 24/7/365.
Det. Är. Tufft. På. Riktigt.
Och att Arla - som lär vara ägt av bönderna (!) - justerar sina vinster genom att ge mindre för råmjölken. Det skaver ...
Ikväll sitter fortfarande denna godbit på armen.
Ha en skön kväll russkies!
IMG_0574 - kopia.jpg
Tack 😍 detta värmer
Men att ge sig in i uniform i dessa länder i krig med den stora risken de ska ni ha all cred i världen för. Jag tycker det låter tufft på riktigt!!! Måste ju krävas både fysisk och mental styrka och ett väldigt stort mod
 
Lite fler bilder på gårdagens nyanlända Poljot Amphibian, från uppskattat 80-tal. Jag har läst mig till att modellen skall ha introducerats under tidigt 70-tal, men jag hittar ärligt talat inte jättemycket att läsa om denna dykare.
Bezeln är av svart plast, vilket kan tyckas vara lite billigt. Och, visst, känslan skiljer sig jmf med Vostoks metallringar, men desto roligare med en helt annan utstrålning. Bezeln är en svag länk, det måste medges, och jag fick leta ett tag innan jag hittade ett exemplar med sammanhängande yta. Det som händer i många fall är att små bitar av svart plast lossnar och lämnar små ljusa fält, främst i nollorna på bezeln.
Sekundvisaren är här i slickepinneutförande, men det finns tillräckligt många med en alternativ rak visare utan lumeplutt för att man skall kunna anta att klockan tillverkades i dessa två varianter. För mig har det varit självklart att det är slickepinnen som gäller.
Jag gillar annars tavlans index väldigt skarpt med långa grafiska linjer både för huvudindex och mellanliggande minutmarkeringar. Det tjocka glaset och den ganska höga bezeln gör att klockan ser mindre ut än den är. Det är dock ingen jättelik boett, där både yttre diameter och lugg-till-lugg ligger på 38 mm (det lite svårt att mäta diametern vid kronan... 🙂).
Glaset i plexiglas och svagt och vackert kupolformat.
Boetten är i rostfritt stål men kronan är i kromad mässing. Kronan är fö inte skruvad, vilket jag finner ngt märkligt.
20211002_140226.jpg

20211002_140328.jpg

20211002_140255.jpg

Bakstycket har motsvarande konstruktion som Vostok använder sig av med en separat ring som pressar bakstycket rakt ner mot en bred gummipackning. Bakstycket känns ngt tunnare jmf med Vostoks konstruktion och mitt har tom en liten buckla.
20211002_140316.jpg

20211002_141909.jpg

Verket är Poljots automatiska 2616.
20211002_140448.jpg

20211002_140506.jpg

På det hela taget en fantastisk skapelse som fyller sin historiska roll från en tid där fler än Vostok ville tillverka dugliga dykarur.
Kanon charmig har själv kikat en del på dessa. Håller med att vridringen drar ner lite , men i övrigt är de ju asläckra. Tavlorna är magiska
 
De där komandirski christopol bla bla.. vad brukar de landa på i auktioner ca? Snodd exempelbild. Stor diff i pris på en 80-talare och en 70-talare? Kanske dumt att fråga mht att flera jagar samma saker 😁 😁 😁

1633200197835.png

Inte så dyra för ett som säkert behöver service om du köper direkt från Ryssland


Den billigaste för typ en 50-lapp. Lägger du till några hundra får du säkert en fin https://meshok.net/en/item/227370816_Восток_Командирские_Чистополь
 
Inte så dyra för ett som säkert behöver service om du köper direkt från Ryssland


Den billigaste för typ en 50-lapp. Lägger du till några hundra får du säkert en fin https://meshok.net/en/item/227370816_Восток_Командирские_Чистополь
Och om vi tänker tvärt om. Den mest eftertraktade som finns i mint condition? Vad hamnar man på då ca? Nån ide? Alltså pratar vi 1000 spänn eller 10 000 spänn?
Och ja, jag har alltså hittat en jag är jävligt spekulant på men har inte koll på prisläget alls. Det är därför jag fiskar lite bland expertisen här. Ie tänker även om man är på internationella auktioner etc om det drar iväg så det svider till den 25:e i månden efter...
 
Och om vi tänker tvärt om. Den mest eftertraktade som finns i mint condition? Vad hamnar man på då ca? Nån ide? Alltså pratar vi 1000 spänn eller 10 000 spänn?
Och ja, jag har alltså hittat en jag är jävligt spekulant på men har inte koll på prisläget alls. Det är därför jag fiskar lite bland expertisen här. Ie tänker även om man är på internationella auktioner etc om det drar iväg så det svider till den 25:e i månden efter...
Min bild av det är att det finns väldigt många till salu och att man kan få en väldigt fin för 1000kr. För 500kr ska man nog också kunna få en riktigt fin men då får man jaga länge och väl.
 
Och om vi tänker tvärt om. Den mest eftertraktade som finns i mint condition? Vad hamnar man på då ca? Nån ide? Alltså pratar vi 1000 spänn eller 10 000 spänn?
Och ja, jag har alltså hittat en jag är jävligt spekulant på men har inte koll på prisläget alls. Det är därför jag fiskar lite bland expertisen här. Ie tänker även om man är på internationella auktioner etc om det drar iväg så det svider till den 25:e i månden efter...
Jag skulle säga att A och O är att läsa på så man vet vad man är ute efter, och hur den exakt skall se ut. Självklart OM man är ute efter korrekt och mint condition. Är man nöjd med annat: bara bra.
Det finns 1A, 1B och olika generationer. Hittar du en som ser ut som på bilden sätter jag svärfars löständer på att Olegs stabilhänta lillasyster har målat rött på stjärnan i efterhand.
Men jag skulle också säga att lägg ut en femhundring så får du ett fint ex.
(Och de första kom redan 1965).
 
En liten fråga för de mer tekniskt bevandrade kamraterna. På min Amfibia 2414, när man vrider visarna, så känner man att minutvisaren skrapar på timvisaren. Troligtvis har Oleg råkat böja timvisaren lite uppåt när han har rengjort den.

Är det lätt att ta ut mekanismen, och finns det någon video eller steg för steg? Och kan man bara peta ner timvisaren, eller är det förenat med både livsfara och långvarig psykisk sjukdom?

IMG_20211003_104557.jpg
 
Senast ändrad:
Jag skulle säga att A och O är att läsa på så man vet vad man är ute efter, och hur den exakt skall se ut. Självklart OM man är ute efter korrekt och mint condition. Är man nöjd med annat: bara bra.
Det finns 1A, 1B och olika generationer. Hittar du en som ser ut som på bilden sätter jag svärfars löständer på att Olegs stabilhänta lillasyster har målat rött på stjärnan i efterhand.
Men jag skulle också säga att lägg ut en femhundring så får du ett fint ex.
(Och de första kom redan 1965).
Helt enig. Jag är inte så beläst som jag borde. Det jag noterat är ju olika sekundvisare beroende på ålder osv. Men det jag har att utgå ifrån är ju den fina länken som postades häromdagen. https://vostokamphibiacccp.altervista.org/vostok-komandirskie/

Om där är mer hemligheter än det man behöver känna till så är jag helt rökt. Men samtidigt, man lär sig av misstagen också. Här är ju läropengen överkomlig, om än sur, jämfört med schwizare.

Utseendet verkar ok. Texten på urtavlan, rött datum, det står 2214 på baksidan osv. Så jag tror den är kosher.
 
En liten fråga för de mer tekniskt bevandrade kamraterna. På min Amfibia, när man vrider visarna, så känner man att minutvisaren skrapar på timvisaren. Troligtvis har Oleg råkat böja timvisaren lite uppåt när han har rengjort den.

Är det lätt att ta ut mekanismen, och finns det någon video eller steg för steg? Och kan man bara peta ner timvisaren, eller är det förenat med både livsfara och långvarig psykisk sjukdom?

IMG_20211003_104557.jpg
Jag har kikade på den här killen (som väl är något av en självutnämnd klåpare på området) men jag tyckte det gav tillräckligt mycket för att våga öppna min egen klocka. Om det är klokt eller säkert vågar jag inte lova men för egen del övervägde upptäckalusten den blygsamma ekonomiska risken om något till äventyrs skulle går fel.

 
En liten fråga för de mer tekniskt bevandrade kamraterna. På min Amfibia 2414, när man vrider visarna, så känner man att minutvisaren skrapar på timvisaren. Troligtvis har Oleg råkat böja timvisaren lite uppåt när han har rengjort den.

Är det lätt att ta ut mekanismen, och finns det någon video eller steg för steg? Och kan man bara peta ner timvisaren, eller är det förenat med både livsfara och långvarig psykisk sjukdom?

IMG_20211003_104557.jpg

Skulle rekommendera en vispåsättare/visavdragare. Risken är stor att den lossnar när du försöker rätta till det, då behöver du ta av visarna och trycka dit de igen. Det är dock inte speciellt svårt.
 
Tillbaka
Topp