• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Hahah!
Men när kom automatisk Vostoks? Kan det vara så att automatare inte fanns under 80-talet?
Oklart men att överhuvudtaget ge ett ur till en skytteslusk är lite av ett slöseri. Att piloterna får är förståeligt. Några tusingar på en klocka kan vara skillnaden om man får hem en högutbildad soldat med eller utan en kärra för 1 miljard eller vad de kostar. Om pansargyttje skulle ha ett ur vore ju terroristklockan hur bra som helst. Kostar kompett som 2 natoband och håller tiden bättre än Oleg håller vodkaflaskan. Så att det delades ut ur med manuellt verk till Oleg var nog mer för att det var vad man hade och kunde få fram billigt. Gissar jag.

1633285257269.png

Oklart men att överhuvudtaget ge ett ur till en skytteslusk är lite av ett slöseri. Att piloterna får är förståeligt. Några tusingar på en klocka kan vara skillnaden om man får hem en högutbildad soldat med eller utan en kärra för 1 miljard eller vad de kostar. Om pansargyttje skulle ha ett ur vore ju terroristklockan hur bra som helst. Kostar kompett som 2 natoband och håller tiden bättre än Oleg håller vodkaflaskan. Så att det delades ut ur med manuellt verk till Oleg var nog mer för att det var vad man hade och kunde få fram billigt. Gissar jag.

1633285257269.png
Eller så kanske klockorna inte var tänkt att ha i strid? Utan mer för träning eller ha på fritiden?

Du få sluta drömma om ryska klockor, så sover du bättre! 😉

Mjölket klart väntar på disk. Idag däckade jag 3 timmar på eftermiddan kroppen är sjukt trött😕 oerhört skönt att få sova lite, frugan tog eftermiddags fordringen. Måste få till bättre nattsömn framöver. Tunnan tjänstgör som vanligt
DSC_6585.JPG
Tillbaka till grunderna. Äta, sova, träna. Alltid enkelt att säga, men ordning på det är grunden för allt annat.

Måndag och vad kan då vara mer självklart än att låta fredagens nytillskott i form av old Ministry sitta på handleden. Jag kommer förmodligen byta sekundvisaren, som inte skall vara röd, men på det stora hela är jag väldigt nöjd. Efter lite regulering går den dessutom som... en klocka 🤣
20211004_073322.jpg

Såna där utanpå sittande luggar, eller vad man ska kalla det, är ju så snyggt. Konstigt egentligen att inte fler klockor har den designen.
Nej det var ju ett ryck med det på 50-talet. Kanske nån art deco tidigare också. Öven detta med att ha ett löst index som går som klor över tavlan är riktigt fint.

Idag är det rätt få som gör detta vad jag vet, men en som gör sin grej av det och gör det snyggt är Minase tycker jag. En av få modernare klockor jag faktiskt skulle vilja ha. Och här får man dynga upp 50k för designen. Verket är ETA 2892 baserat men de gör lite pill på det med.

1633328241186.png

Vilken av dessa fyra bör man välja? Just nu lutar det åt gråa eller turkosa. Har för mycket svart och blått.

A5E34C0E-9504-407F-8E30-DAF712FC78A1.jpeg
D1B4B7C9-23CB-49E7-B537-04E5BED556A0.jpeg
Ja du, det är det här med tycke och smak. Mycket handlar kanske om vad du har innan i samlingen och det är du ju själv inne på. Den kan först noteras att den "gråa" egentligen har haft samma färg på tavlan som den turkosa. man ser det tom i ytterkanten på tavlan, som fortfarande bär spår av den ursprungliga nyansen. Båda dessa är ju även "ZAKAZ", vilket ju är extra coolt, om man tycker som jag gör om detta. En T-34 hör definitivt hemma i varje Vostok-samling, men om du vill för tillfället vill undvika svart så är väl svaret givet ang denna. U-båten ser ut att vara i riktigt skick, så den fångar kanske mitt intresse en del.
Personligen hade jag själv gått på den turkosa paratroopern. Glaset ser ut att behöva en putsning, men det är ingen större operation.

Goddag allihopa! Lärt mig en stor läxa aldrig sälja Vostoks på tradera 😕 bättre på KS ha is i magen vad bär ni idag då?
Varumärket är ju tyvärr rätt okänt utanför klockkretsar och utanför ryssland och gamla öststater. Gemene man har inte någon som helst aning om ryska verk. Även i klockkretsar är kunskapen om ur från öst tämligen begränsade.

Ja du, det är det här med tycke och smak. Mycket handlar kanske om vad du har innan i samlingen och det är du ju själv inne på. Den kan först noteras att den "gråa" egentligen har haft samma färg på tavlan som den turkosa. man ser det tom i ytterkanten på tavlan, som fortfarande bär spår av den ursprungliga nyansen. Båda dessa är ju även "ZAKAZ", vilket ju är extra coolt, om man tycker som jag gör om detta. En T-34 hör definitivt hemma i varje Vostok-samling, men om du vill för tillfället vill undvika svart så är väl svaret givet ang denna. U-båten ser ut att vara i riktigt skick, så den fångar kanske mitt intresse en del.
Personligen hade jag själv gått på den turkosa paratroopern. Glaset ser ut att behöva en putsning, men det är ingen större operation.
Tack! Exakt ett svar likt ditt jag ville ha. Tänkte någon kanske ser något som inte jag gör. Visste nämligen inte att den ”gråa” egentligen var turkos och kollar man turkosa runt kl sex, så ser man ”färgsläpp”.

Tack! Exakt ett svar likt ditt jag ville ha. Tänkte någon kanske ser något som inte jag gör. Visste nämligen inte att den ”gråa” egentligen var turkos och kollar man turkosa runt kl sex, så ser man ”färgsläpp”.
Jag tror även att den som fortfarande är åt det turkosa hållet ursprungligen var betydligt mörkare i nyansen. Ett tecken på att någonting inte är som det var från början är att färgen på visarna kontrasterar väldigt dåligt jmf med tavlan. I praktiken blir det helt enkelt ganska svårt att läsa av hur mycket klockan är.
Jag har själv en Generalskie, som jag tror, från början, hade ungefär denna ganska mörka turkosa tavla. I mitt fall har tavlan nu blivit vackert guldskimrande, men även jag hade samma problem med att visarna kontrasterade alltför dåligt mot tavlan. Resultatet blev därmed att jag bytte till svarta plus röd visare... :) Operationen i sig blev ett inlägg i tråden i våras.
1633345371177.png

Tillbaka
Topp