• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Testar sovjetiskt rasselband på min "nya" cccp sniper. Inte lika bekvämt o snyggt som den kan se ut på bild!

20211003_113346.jpg
 
Right. Det här med att samla och så stöter man på tex ett ur med inskription till KGB på baksidan eller liknande. Det gör ju onekligen ett ur lite mer unikt men riskerar man inte att stämplas som en tja... något åt samma håll som om man äger ett ur från SS eller annat? En del kan ju skilja på ideologi och ting. Samlande för historiken och köpande för att man... tja egentligen gillar mer vad det kan symbolisera eller att man rent av sympatiserar med det ena och det andra. Vad har ni stött på för reaktioner? Inom klockkretsar inbillar jag mig att folk begriper skillnaden, men det behöver ju inte alls vara så. Vad har ni för erfarenheter?
 
Right. Det här med att samla och så stöter man på tex ett ur med inskription till KGB på baksidan eller liknande. Det gör ju onekligen ett ur lite mer unikt men riskerar man inte att stämplas som en tja... något åt samma håll som om man äger ett ur från SS eller annat? En del kan ju skilja på ideologi och ting. Samlande för historiken och köpande för att man... tja egentligen gillar mer vad det kan symbolisera eller att man rent av sympatiserar med det ena och det andra. Vad har ni stött på för reaktioner? Inom klockkretsar inbillar jag mig att folk begriper skillnaden, men det behöver ju inte alls vara så. Vad har ni för erfarenheter?
Ett av de krav jag har när jag köper en klocka är att jag ska vilja ha klockan på mig. Flera gånger har jag avstått från ovanliga klockor p.g.a. att de varit för "konstiga" eller haft symboler som jag inte riktigt fattar eller uppskattar. Jag har aldrig ångrat mig efteråt.
 
En liten fråga för de mer tekniskt bevandrade kamraterna. På min Amfibia 2414, när man vrider visarna, så känner man att minutvisaren skrapar på timvisaren. Troligtvis har Oleg råkat böja timvisaren lite uppåt när han har rengjort den.

Är det lätt att ta ut mekanismen, och finns det någon video eller steg för steg? Och kan man bara peta ner timvisaren, eller är det förenat med både livsfara och långvarig psykisk sjukdom?

IMG_20211003_104557.jpg
Alltså det hela är egentligen ganska logiskt. Det är inte raketforskning så länge man inte börjar ta isär själva urverket. Men man bör ha bra belysning och gärna något så man kan se med förstoring. Själva stommen för visaren brukar vara tålig men att peta på lumen kan vara en dålig ide om lumen är lite äldre eller sitter dåligt. Då kan man råka pilla av den. Sedan behöver man ju små verktyg att pilla med. Hels verktyg som inte repar. Tandpetare skall inte underskattas. Tops likaså, även om de luddar av sig lite...
Akta även så du inte får fingeravtryck etc på tavlan. Har man en kirurghandske / nitrilhandske etc så är det bra. Dvs du vill inte skapa mer bekymmer än vad du startade med. ;)
 
Ett av de krav jag har när jag köper en klocka är att jag ska vilja ha klockan på mig. Flera gånger har jag avstått från ovanliga klockor p.g.a. att de varit för "konstiga" eller haft symboler som jag inte riktigt fattar eller uppskattar. Jag har aldrig ångrat mig efteråt.
Sunda tankar. Dvs när och om kan samlandet gå längre än vad man egentligen är bekväm med? När man är mitt i snöstormen så är ju desto märkligare ur desto bättre. Att ha insikten att man kan ha blivit allt för insnöad är kanske inte lätt att ha alltid. Men tanken att man skall vilja bära varje ur man köper är en bra regel att hänga upp det hela på.
 
Sunda tankar. Dvs när och om kan samlandet gå längre än vad man egentligen är bekväm med? När man är mitt i snöstormen så är ju desto märkligare ur desto bättre. Att ha insikten att man kan ha blivit allt för insnöad är kanske inte lätt att ha alltid. Men tanken att man skall vilja bära varje ur man köper är en bra regel att hänga upp det hela på.
Jag gillar egentligen de flesta ryska klockorna men min samlarkassa är begränsad så jag bestämde mig för att bygga en samling kring en snäv "linje". Ryska klockor med anknytning till marinen. Begränsningen gjorde att jag kunde lägga lite mer pengar på klockorna inom "linjen" och avstå häftiga klockor som låg utanför "linjen". Det har blivit några snedsteg men samlingen är ganska "rak".
Däremot har det blivit lite dubletter eftersom jag ibland hittar klockor som är i bättre skick än de jag har i samlingen. Jag försöker nog sälja dem senare.
 
Har tröttnat på att bandstift hela tiden levereras i blandade storlekar. Dvs jag har användning för 3 storlekar och får slänga/återvinna alla bandstift kortare än 18 och längre än 22. Tänker därför köpa en monsterlast med bandstift från öster med 18, 20 och 22 mm stift. Är det fler som behöver? Jag tänker alltså beställa i 1000 pack... ;)
 
Har tröttnat på att bandstift hela tiden levereras i blandade storlekar. Dvs jag har användning för 3 storlekar och får slänga/återvinna alla bandstift kortare än 18 och längre än 22. Tänker därför köpa en monsterlast med bandstift från öster med 18, 20 och 22 mm stift. Är det fler som behöver? Jag tänker alltså beställa i 1000 pack... ;)
Det vore ju kanon!
Man saknar ju alltid någon av de storlekarna tycker jag, så ett kit sålt !!!
Ps. Tänkte inte på ordet kanon förrän jag fingra på sänd 🤪 Ds.
 
Mjölket klart väntar på disk. Idag däckade jag 3 timmar på eftermiddan kroppen är sjukt trött😕 oerhört skönt att få sova lite, frugan tog eftermiddags fordringen. Måste få till bättre nattsömn framöver. Tunnan tjänstgör som vanligt
DSC_6585.JPG
Fyfan, det var inget vidare, hoppas att det inte är något långvarigt. Nattsömn som strular är fan ingen lekstuga och jag misstänker att det inte direkt blir roligare med ett arbete som ditt 😕
 
Har tröttnat på att bandstift hela tiden levereras i blandade storlekar. Dvs jag har användning för 3 storlekar och får slänga/återvinna alla bandstift kortare än 18 och längre än 22. Tänker därför köpa en monsterlast med bandstift från öster med 18, 20 och 22 mm stift. Är det fler som behöver? Jag tänker alltså beställa i 1000 pack... ;)
När du nördat ner dig lite till, inser du storheter med mindre klockor med t.ex. 16mm.
Svet m.fl.
I promise ...
;) 💪:cool:
 
När du nördat ner dig lite till, inser du storheter med mindre klockor med t.ex. 16mm.
Svet m.fl.
I promise ...
;) 💪:cool:
Har en del annat mindre ner på 28 mm breda men inga ryska ännu. Min bredaste klocka är på 40mm, och den använgs sällan. Använder nästan uteslutande 18 mm själv,men tänker att Vostok kommer kräva 22 förr eller senare. Frugan har ett par på 16 mm också men det är ingen strykande åtgång på de stiften. Men jag kan ta hem en bunt 16 mm också ifall det önskas :) Ie jag gör en storbeställning och så kan man ta 20 av varje önskad sort plus porto. Kamratpris så klart ;)
 
Senast ändrad:
Ha, behöver lätt bandstift till 18mm bandbredd. Jag är på! Hur många är ett kit? 100st? Borde ju räcka ett tag...
Jag kan antingen beställa 1000 pack och sitta och räkna skiten ett och ett,,, eller så tar man jämna 20 tal stift. Det finns färdigpackade så20 och 20. Tänker jag tar hem 15 buntar av varje så kan man ta ett pack eller två av de som går åt mest. Ett 20 pack är ju trots allt 10 klockor. En start i alla fall ;)
 
En fråga. Vostokklockorna som röda armén beställde på 80-talet och som idag är ganska enkla att hitta till en vettig peng är ju manuella. Hur kommer det sig? Jag menar är man mitt i en strid så är uppvridning av sin klocka det sista man tänker på? Eller? Är inte automatare bättre alternativ som militärklocka?
 
Senast ändrad:
En fråga. Vostokklockorna som röda armén beställde på 80-talet och som idag är ganska enkla att hitta till en vettig peng är ju manuella. Hur kommer det sig? Jag menar är man mitt i en strid så är uppvridning av sin klocka det sista man tänker på? Eller? Är inte automatare bättre alternativ som militärklocka?
En genomsnittlig pansarskyttesoldat lever 3-4 sekender efter stridens början. Fallskärmsjägare är tuffa och klarar sig i snitt ca 10 sekunder. Så, billigt och bra nog är melodin för militära grejer.
 
Hahah!
Men när kom automatisk Vostoks? Kan det vara så att automatare inte fanns under 80-talet?
Jo, det var på 80-talet det kom till Vostok. 2416b. En riktig arbetshäst.
Jag är osäker på om Vostok var första sovjetiska fabriken med automater. Jag är tveksam. Satsar samtidigt en slant på att Poljot var den mest innovativa fabriken och väntar på att de vassaste researcharna levererar.
 
Tillbaka
Topp