• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ny "förfalskning" kom fram idag ;)
IMG_20211005_105500.jpg

Japp, det blev Raketa Amphibian även idag, trots att jag aldrig brukar banga en Tonneau-tisdag.
Spontant sitter klockan väldigt bra på handleden. Boetten, med 18-mm-luggar, är ganska diskret och påminner fö en hel del om Poljot-boetten jag presenterade för några dagar sedan. Ingen av dessa våga sticka ut på samma sätt som Vostok har gjort ett flertal gånger genom åren. Här är det andra attribut som drar till sig blickarna. Främst är det nog tavlan, som känns ren och enkel i sitt formspråk, men som har begåvats med väldigt stora och tydliga siffror enligt samma 3-6-9-12-mönster som på NVCh-30. Som @Min utvisare har påpekat är lumearbetet ganska väl utfört och tittar man noga ser man att all lysmassa ligger innanför tunna uppstickande metall-kanter. Snyggt och distinkt! Visarna sticker också ut en del, inte minst då den i mina ögon väldigt tydliga sekundvisaren (på tal om diskussionen ang korta eller långa sådana! :) ) Oklart varför Raketa valde att låta just sekundvisaren stick ut på detta sätt. Ur ett praktiskt perspektiv utgår jag från att den som dyker i stort sett aldrig har behov av att hålla järnkoll på sekunderna... Oavsett är det en riktigt lyckad design som drar ögonen till sig på ett bra sätt. I likhet med äldre Vostok Amphibians saknas datumvisning, vilket ger en ren och symmetrisk urtavla.
Bezeln har ganska stor diameter och är, som på Poljoten, tillverkad av plast, men det stör inte, utan passar på något sätt bra in i helheten och kvalitén på ringen känns även riktigt bra.
Kronan är skruvad och fjädrar ut kraftigt när man lossar på den, så det måste ligga en ganska fet fjäder någonstans bakom... :D
Under huven tickar 2609.H, dvs ett beprövat och robust verk som sitter i ett stort antal Raketa-modeller.
20211005_072124.jpg
Så jäkla snygg😍

Och det är inte så simpelt att Oleg råkat sätta på ett grunt icke-automat-baklock, som ligger mot automatverket?
Enkelt att testa: byt till ett djupt automatlock alt. skruva bort "snurrande automatplåten" och testa som helmanuellt verk.
Nja, bra tanke men jag tror inte det är där det spökar - har testat både med annat lock på denna och att sätta spöklocket på en annan klocka utan att det gjorde någon skillnad 😂

Viasar zlaten runt lite på gården och passar på att fodra
DSC_6622~2.JPG
Riktigt fet, även om jag misstänker att det finns en som är ännu större... Ja, nu lägger jag mig inte i hur biffiga underarmar du har och jag känner direkt att jag bör stoppa det spåret redan där 🤣 Men, alldeles oavsett så säljs väl klockan i de tre respektingivande storlekarna 46, 53 respektive 60 mm. I mitt sparrisfall skulle nog den minsta redan den framstå som ganska enorm, men faktiskt inte otänkbar. Hmm... :)
En stor fördel med de nytillverkade jmf med de gamla är att man slipper den lilla detaljen med radiumbaserad lysmassa, vilket i mitt fall gör att de gamla faller bort direkt. Den ursprungliga modellen hade även katedralsvisare som såg lite annorlunda ut jmf med de nya. Alldeles oavsett allt detta är Zlatoust en oerhört cool klocka med en riktigt intressant historia. Nedanstående bild är ganska ofta förekommande då man vill illustrera dykare från Soviettiden:
1633431062912.png

Riktigt fet, även om jag misstänker att det finns en som är ännu större... Ja, nu lägger jag mig inte i hur biffiga underarmar du har och jag känner direkt att jag bör stoppa det spåret redan där 🤣 Men, alldeles oavsett så säljs väl klockan i de tre respektingivande storlekarna 46, 53 respektive 60 mm. I mitt sparrisfall skulle nog den minsta redan den framstå som ganska enorm, men faktiskt inte otänkbar. Hmm... :)
En stor fördel med de nytillverkade jmf med de gamla är att man slipper den lilla detaljen med radiumbaserad lysmassa, vilket i mitt fall gör att de gamla faller bort direkt. Den ursprungliga modellen hade även katedralsvisare som såg lite annorlunda ut jmf med de nya. Alldeles oavsett allt detta är Zlatoust en oerhört cool klocka med en riktigt intressant historia. Nedanstående bild är ganska ofta förekommande då man vill illustrera dykare från Soviettiden:
1633431062912.png
Detta är en 46:a så alltså den minsta . Tycker den sitter riktigt fint och då har jag ju ändå inga 5 tumsrör till armar.
Iochmed att denna är i titan och att jag valde vänsterkrona så är den sjukt bekväm och lätt. Om man skulle jämföra med en i rostfritt stål så skulle de nog va en helt annan sak.
Som sagt 60 mm version exklusive kronan mätt tror den är bortåt 75 mm då den passar nog bäst på väggen eller på Arnolds arm 😂

Det är ju ändå tunntisdag så dags för byte!

Min AB-Tomat Big zero Vostok, nu med glasring och rätt typ av glas!

20211005_151613.jpg

20211005_151616.jpg

Är det någon som har en krona över som passar 119-boetten så säg till. Finns inga gängor kvar i denna! Övrigt skick spelar inte så stor roll!

Vi diskuterade timegrapher-appar här för ett tag sedan. Jag råkade då rekommendera en app som iof var ganska kompetent men som inte alls visade sig vara gratis.
Nu har jag sprungit på en annan app, denna gång till Android, som jag faktiskt tycker fungerar riktigt bra. Dels är den enkel. Den saknar möjlighet att mäta amplitud, vilket även gör att man slipper bry sig om vilken lyftvinkel det specifika urverket har, dvs bara att starta appen och börja mäta, allt är automatiskt. Gränssnittet är helt annorlunda jämfört med det man ser på en riktig timegrapher, men fungerar väldigt bra och intuitivt.
Jag har testkört ett par klockor mot min riktiga timegrapher och mätvärdena är stort sett identiska.
Så, för dig som vill börja närma dig det som döljs under huven på klockan eller bara snabbt och enkelt vill kolla hur fort/långsamt ett urverk går kan jag bara uppmuntra till att ladda ner denna gratisapp.
IMG_0055.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp