Snyyyyggg!!Gjorde band o vridrings byte på mod favoriten!![]()
![OK hand :ok_hand: 👌](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f44c.png)
![Smiling face with smiling eyes :blush: 😊](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f60a.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyyyyggg!!Gjorde band o vridrings byte på mod favoriten!![]()
TOMBOLAAAAAA!!!![]()
![]()
Nä nä, om ett armbandsur skall bekänna färg och få riktig patina är det bara behandling av @hepanter som dugerDen där skulle funka minst lika bra som bonden för att patinera en ny klocka!
De där är väldigt sköna och bekväma på handleden.Lite fler bilder på gårdagens nyanlända Poljot Amphibian, från uppskattat 80-tal. Jag har läst mig till att modellen skall ha introducerats under tidigt 70-tal, men jag hittar ärligt talat inte jättemycket att läsa om denna dykare.
Bezeln är av svart plast, vilket kan tyckas vara lite billigt. Och, visst, känslan skiljer sig jmf med Vostoks metallringar, men desto roligare med en helt annan utstrålning. Bezeln är en svag länk, det måste medges, och jag fick leta ett tag innan jag hittade ett exemplar med sammanhängande yta. Det som händer i många fall är att små bitar av svart plast lossnar och lämnar små ljusa fält, främst i nollorna på bezeln.
Sekundvisaren är här i slickepinneutförande, men det finns tillräckligt många med en alternativ rak visare utan lumeplutt för att man skall kunna anta att klockan tillverkades i dessa två varianter. För mig har det varit självklart att det är slickepinnen som gäller.
Jag gillar annars tavlans index väldigt skarpt med långa grafiska linjer både för huvudindex och mellanliggande minutmarkeringar. Det tjocka glaset och den ganska höga bezeln gör att klockan ser mindre ut än den är. Det är dock ingen jättelik boett, där både yttre diameter och lugg-till-lugg ligger på 38 mm (det lite svårt att mäta diametern vid kronan...).
Glaset i plexiglas och svagt och vackert kupolformat.
Boetten är i rostfritt stål men kronan är i kromad mässing. Kronan är fö inte skruvad, vilket jag finner ngt märkligt.
![]()
![]()
![]()
Bakstycket har motsvarande konstruktion som Vostok använder sig av med en separat ring som pressar bakstycket rakt ner mot en bred gummipackning. Bakstycket känns ngt tunnare jmf med Vostoks konstruktion och mitt har tom en liten buckla.
![]()
![]()
Verket är Poljots automatiska 2616.
![]()
![]()
På det hela taget en fantastisk skapelse som fyller sin historiska roll från en tid där fler än Vostok ville tillverka dugliga dykarur.
Det blev paketöppning även idag när paket nr 3 av 3 kom fram. Även denna gång är det premiär för en för mig helt ny klockmodell i form av Raketa Amphibian, från uppskattat 80-tal.
Fler bilder och en närmare presentation följer.
![]()
Jag hittade två st kronor men det känns som att bommen är lite kort på de här.
Är inte lumen lite för bra? Fn inget Oleg stuk och inte ett spår av tandkrämstuben... Förfalskning?Det blev paketöppning även idag när paket nr 3 av 3 kom fram. Även denna gång är det premiär för en för mig helt ny klockmodell i form av Raketa Amphibian, från uppskattat 80-tal.
![]()
Den är kort men smal! Shit om man fått en krona varje gång någon sagt det!Det här med för kort sekundvisare, det här är min ståndpunkt!
Lite svår o se då den har samma färg som tavlan
![]()
Nej den där är juste. Det är ett bra urverk i den där.Är inte lumen lite för bra? Fn inget Oleg stuk och inte ett spår av tandkrämstuben... Förfalskning?![]()
![]()
Kul med nytt!!!
Synd! De 2 jag har är knappt 18 mm långa.Bommen intryckt så långt det går i kronan, 18.5mm är en 350 bom då!
Jag skojar mestNej den där är juste. Det är ett bra urverk i den där.
Magnetiserat?Jag har under aftonen kommit till insikt om att jag är ägare till / anfäktad av ett hemsökt 420-case.
Allting som stoppas in i detta upphör omedelbart att fungera normalt och så fort man lyfter ur det igen så återfår det livslusten och går åter klanderfritt och som en klocka.
Jag har gjort mitt bästa för att blidka mörkrets makter genom att byta urverk, plastring, caseback, krona och bom - allt har varit verkningslöst. Inte ens nya fina, synnerligen ryska, armband har förmått exorcera vad eländes demon det nu är som bor i den där stålbiten.
Nu känner jag att vägs ände är nådd för min del men om någon annan här har sett filmen ”Hellraiser” och känt att ”fasen, det där verkar nice!” så kan vederbörande förr hellre än senare bli ny ägare till ett alldeles eget litet 39mm spökhus.
Allt man behöver göra är att meddela mig att man är redo att överlämna sin själ till Hen Håle samt var man önskar ha denna det eviga mörkrets talisman levererad så skickar jag den dit, hjälpligt emballerad, och bjuder på portot.
Det står mottagaren fullständigt fritt att donera valfri slant till valfritt ändamål (givet objektets historia kan sockenkyrkans kollekthåv vara en god idé) eller att låta bli och göra något roligare med sin tid istället.
Svart/röd-prickig vridring utan fjäder ingår ex gratia.
Ha ha, ja jämfört med lume-arbetet på många äldre Vostok framstår ju tavlan på denna Raketa som om den närmast vore framställd med japansk kirurgprecision. Jag tycker nog att båda upplägget har sin alldeles egen charm och jag formligen älskar Vostoks lite knöliga uppenbarligen handjagade stuk på de äldre tavlorna.Är inte lumen lite för bra? Fn inget Oleg stuk och inte ett spår av tandkrämstuben... Förfalskning?![]()
![]()
Kul med nytt!!!
Har kikat länge på dom där. Gillar speciellt att siffror och lume-dot:ar har de där kromade ramarna runt dem. COOL!Det blev paketöppning även idag när paket nr 3 av 3 kom fram. Även denna gång är det premiär för en för mig helt ny klockmodell i form av Raketa Amphibian, från uppskattat 80-tal.
![]()
Ja.. kanske? Som förklaring känns det väl inte riktigt lika exotisk som spöken och demoner- men det är ju förstås klart mer sannoliktMagnetiserat?
Otroligt fint skick på den där, ser ju helt oanvänd ut!Dagens med moderlandet i bakgrunden.
![]()
Och det är inte så simpelt att Oleg råkat sätta på ett grunt icke-automat-baklock, som ligger mot automatverket?Ja.. kanske? Som förklaring känns det väl inte riktigt lika exotisk som spöken och demoner- men det är ju förstås klart mer sannolikt![]()
Den ja!!!3133 idag!
![]()
Saatana perkele!!!Fick sälja loss 3 st Seikos för dennaen fabriksny AGAT zlatoust i titan, med kronan monterad åt vänster. Som ni pratar om igår här i tråden, tror ni den här kommer passa in bra i hepanters liv på gården. Det tror jag iaf. Så genomcool rakt igenom
![]()
![]()
![]()