• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Gjorde band o vridrings byte på mod favoriten!
06753233-D11D-412C-9D00-731426FB108B.jpeg
Snyyyyggg!!👌😊

Lite fler bilder på gårdagens nyanlända Poljot Amphibian, från uppskattat 80-tal. Jag har läst mig till att modellen skall ha introducerats under tidigt 70-tal, men jag hittar ärligt talat inte jättemycket att läsa om denna dykare.
Bezeln är av svart plast, vilket kan tyckas vara lite billigt. Och, visst, känslan skiljer sig jmf med Vostoks metallringar, men desto roligare med en helt annan utstrålning. Bezeln är en svag länk, det måste medges, och jag fick leta ett tag innan jag hittade ett exemplar med sammanhängande yta. Det som händer i många fall är att små bitar av svart plast lossnar och lämnar små ljusa fält, främst i nollorna på bezeln.
Sekundvisaren är här i slickepinneutförande, men det finns tillräckligt många med en alternativ rak visare utan lumeplutt för att man skall kunna anta att klockan tillverkades i dessa två varianter. För mig har det varit självklart att det är slickepinnen som gäller.
Jag gillar annars tavlans index väldigt skarpt med långa grafiska linjer både för huvudindex och mellanliggande minutmarkeringar. Det tjocka glaset och den ganska höga bezeln gör att klockan ser mindre ut än den är. Det är dock ingen jättelik boett, där både yttre diameter och lugg-till-lugg ligger på 38 mm (det lite svårt att mäta diametern vid kronan... 🙂).
Glaset i plexiglas och svagt och vackert kupolformat.
Boetten är i rostfritt stål men kronan är i kromad mässing. Kronan är fö inte skruvad, vilket jag finner ngt märkligt.
20211002_140226.jpg

20211002_140328.jpg

20211002_140255.jpg

Bakstycket har motsvarande konstruktion som Vostok använder sig av med en separat ring som pressar bakstycket rakt ner mot en bred gummipackning. Bakstycket känns ngt tunnare jmf med Vostoks konstruktion och mitt har tom en liten buckla.
20211002_140316.jpg

20211002_141909.jpg

Verket är Poljots automatiska 2616.
20211002_140448.jpg

20211002_140506.jpg

På det hela taget en fantastisk skapelse som fyller sin historiska roll från en tid där fler än Vostok ville tillverka dugliga dykarur.
De där är väldigt sköna och bekväma på handleden.

Jag har under aftonen kommit till insikt om att jag är ägare till / anfäktad av ett hemsökt 420-case.

Allting som stoppas in i detta upphör omedelbart att fungera normalt och så fort man lyfter ur det igen så återfår det livslusten och går åter klanderfritt och som en klocka.

Jag har gjort mitt bästa för att blidka mörkrets makter genom att byta urverk, plastring, caseback, krona och bom - allt har varit verkningslöst. Inte ens nya fina, synnerligen ryska, armband har förmått exorcera vad eländes demon det nu är som bor i den där stålbiten.

Nu känner jag att vägs ände är nådd för min del men om någon annan här har sett filmen ”Hellraiser” och känt att ”fasen, det där verkar nice!” så kan vederbörande förr hellre än senare bli ny ägare till ett alldeles eget litet 39mm spökhus.

Allt man behöver göra är att meddela mig att man är redo att överlämna sin själ till Hen Håle samt var man önskar ha denna det eviga mörkrets talisman levererad så skickar jag den dit, hjälpligt emballerad, och bjuder på portot.

Det står mottagaren fullständigt fritt att donera valfri slant till valfritt ändamål (givet objektets historia kan sockenkyrkans kollekthåv vara en god idé) eller att låta bli och göra något roligare med sin tid istället.

Svart/röd-prickig vridring utan fjäder ingår ex gratia.

Jag har under aftonen kommit till insikt om att jag är ägare till / anfäktad av ett hemsökt 420-case.

Allting som stoppas in i detta upphör omedelbart att fungera normalt och så fort man lyfter ur det igen så återfår det livslusten och går åter klanderfritt och som en klocka.

Jag har gjort mitt bästa för att blidka mörkrets makter genom att byta urverk, plastring, caseback, krona och bom - allt har varit verkningslöst. Inte ens nya fina, synnerligen ryska, armband har förmått exorcera vad eländes demon det nu är som bor i den där stålbiten.

Nu känner jag att vägs ände är nådd för min del men om någon annan här har sett filmen ”Hellraiser” och känt att ”fasen, det där verkar nice!” så kan vederbörande förr hellre än senare bli ny ägare till ett alldeles eget litet 39mm spökhus.

Allt man behöver göra är att meddela mig att man är redo att överlämna sin själ till Hen Håle samt var man önskar ha denna det eviga mörkrets talisman levererad så skickar jag den dit, hjälpligt emballerad, och bjuder på portot.

Det står mottagaren fullständigt fritt att donera valfri slant till valfritt ändamål (givet objektets historia kan sockenkyrkans kollekthåv vara en god idé) eller att låta bli och göra något roligare med sin tid istället.

Svart/röd-prickig vridring utan fjäder ingår ex gratia.
Magnetiserat?

Är inte lumen lite för bra? Fn inget Oleg stuk och inte ett spår av tandkrämstuben... Förfalskning? ;) ;) ;) Kul med nytt!!!
Ha ha, ja jämfört med lume-arbetet på många äldre Vostok framstår ju tavlan på denna Raketa som om den närmast vore framställd med japansk kirurgprecision. Jag tycker nog att båda upplägget har sin alldeles egen charm och jag formligen älskar Vostoks lite knöliga uppenbarligen handjagade stuk på de äldre tavlorna.
Som sagt, skall försöka få till fler och bättre bilder på denna klocka vad det lider. Idag sitter den fö på handleden, Tonneau-tisdag till trots!

Japp, det blev Raketa Amphibian även idag, trots att jag aldrig brukar banga en Tonneau-tisdag.
Spontant sitter klockan väldigt bra på handleden. Boetten, med 18-mm-luggar, är ganska diskret och påminner fö en hel del om Poljot-boetten jag presenterade för några dagar sedan. Ingen av dessa våga sticka ut på samma sätt som Vostok har gjort ett flertal gånger genom åren. Här är det andra attribut som drar till sig blickarna. Främst är det nog tavlan, som känns ren och enkel i sitt formspråk, men som har begåvats med väldigt stora och tydliga siffror enligt samma 3-6-9-12-mönster som på NVCh-30. Som @Min utvisare har påpekat är lumearbetet ganska väl utfört och tittar man noga ser man att all lysmassa ligger innanför tunna uppstickande metall-kanter. Snyggt och distinkt! Visarna sticker också ut en del, inte minst då den i mina ögon väldigt tydliga sekundvisaren (på tal om diskussionen ang korta eller långa sådana! :) ) Oklart varför Raketa valde att låta just sekundvisaren stick ut på detta sätt. Ur ett praktiskt perspektiv utgår jag från att den som dyker i stort sett aldrig har behov av att hålla järnkoll på sekunderna... Oavsett är det en riktigt lyckad design som drar ögonen till sig på ett bra sätt. I likhet med äldre Vostok Amphibians saknas datumvisning, vilket ger en ren och symmetrisk urtavla.
Bezeln har ganska stor diameter och är, som på Poljoten, tillverkad av plast, men det stör inte, utan passar på något sätt bra in i helheten och kvalitén på ringen känns även riktigt bra.
Kronan är skruvad och fjädrar ut kraftigt när man lossar på den, så det måste ligga en ganska fet fjäder någonstans bakom... :D
Under huven tickar 2609.H, dvs ett beprövat och robust verk som sitter i ett stort antal Raketa-modeller.
20211005_072124.jpg

Fick sälja loss 3 st Seikos för denna😛 en fabriksny AGAT zlatoust i titan, med kronan monterad åt vänster. Som ni pratar om igår här i tråden, tror ni den här kommer passa in bra i hepanters liv på gården. Det tror jag iaf. Så genomcool rakt igenom
DSC_6598.JPG
DSC_6599.JPG
DSC_6607.JPG

Senast ändrad:
Ja.. kanske? Som förklaring känns det väl inte riktigt lika exotisk som spöken och demoner- men det är ju förstås klart mer sannolikt 🤔
Och det är inte så simpelt att Oleg råkat sätta på ett grunt icke-automat-baklock, som ligger mot automatverket?
Enkelt att testa: byt till ett djupt automatlock alt. skruva bort "snurrande automatplåten" och testa som helmanuellt verk.

Tillbaka
Topp