• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
blaser-cdp-9-3x62-2.jpg
Japp, plus en KSP 36 på axeln :)
 

Utvisaren

Patek
Inte för att vara den som är den, men det är väldigt få länkarmband som är byggda på sådant vis att endast bultsax kan korta dem.
Lägg upp en bild på baksidan av länken så skall du se att du får handfasta tips hur man kortar den.
Kollegor i tråden har sagt "omöjligt" - och sedan efter lite tips från undertecknad gick det ju ...
Jag blev kanske arg i förtid. Det är ju i alla fall markerat på baksidan att tre länkar på var sida skall gå att ta bort som det brukar vara. Men det är helt slätt på sidan där det borde finnas ett huvud på en sprint att knacka lite på. Det är nog snarast så att de inte använder vanliga sprintar utan har varit lite mer pragmatiska och har kört i en rundstav av samma stål och sedan bara slipa till det lite. Ytan flyter ihop väldigt bra faktiskt. Men man ser det i förstoring.
Det hela är ju faktiskt klart snyggare då man inte ser några hål eller sprintskallar normalt.
Hm... känns jobbig att ändra sig från bitter och frustrerad till förvånad och milt euforisk. Men... så är det :)
Tack för att du fick mig att titta efter igen med förstoring! 👍 👍 👍

...och man skall alltid vara den som är den ;)
 

Utvisaren

Patek
Jag blev kanske arg i förtid. Det är ju i alla fall markerat på baksidan att tre länkar på var sida skall gå att ta bort som det brukar vara. Men det är helt slätt på sidan där det borde finnas ett huvud på en sprint att knacka lite på. Det är nog snarast så att de inte använder vanliga sprintar utan har varit lite mer pragmatiska och har kört i en rundstav av samma stål och sedan bara slipa till det lite. Ytan flyter ihop väldigt bra faktiskt. Men man ser det i förstoring.
Det hela är ju faktiskt klart snyggare då man inte ser några hål eller sprintskallar normalt.
Hm... känns jobbig att ändra sig från bitter och frustrerad till förvånad och milt euforisk. Men... så är det :)
Tack för att du fick mig att titta efter igen med förstoring! 👍 👍 👍

...och man skall alltid vara den som är den ;)
Men eeeh... man behöver mer en smedja än urmakeriverktyg för att justera den länken. Har inte tillräckligt kraftigt och långt don för att få ur rundstavarna.

Fn fn fn... 🤬🤬🤬
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Men eeeh... man behöver mer en smedja än urmakeriverktyg för att justera den länken. Har inte tillräckligt kraftigt och långt don för att få ur rundstavarna.

Fn fn fn... 🤬🤬🤬

Jag har gjort det med en vanlig urmakarhammare och en vanligt urmakardon.

Gick rätt smidigt, dock blev det inte lika snyggt efteråt då man inte får tillbaka pinnen på exakt samma sätt som den satt, men går gör det.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag blev kanske arg i förtid. Det är ju i alla fall markerat på baksidan att tre länkar på var sida skall gå att ta bort som det brukar vara. Men det är helt slätt på sidan där det borde finnas ett huvud på en sprint att knacka lite på. Det är nog snarast så att de inte använder vanliga sprintar utan har varit lite mer pragmatiska och har kört i en rundstav av samma stål och sedan bara slipa till det lite. Ytan flyter ihop väldigt bra faktiskt. Men man ser det i förstoring.
Det hela är ju faktiskt klart snyggare då man inte ser några hål eller sprintskallar normalt.
Hm... känns jobbig att ändra sig från bitter och frustrerad till förvånad och milt euforisk. Men... så är det :)
Tack för att du fick mig att titta efter igen med förstoring! 👍 👍 👍

...och man skall alltid vara den som är den ;)
Jaha, det var en sån modern länk, ja då skall du inte klaga. Det finns mer avancerade exempel, som när jag kortade en länk som passade Oleg modell större... (nedan) :cool:
Ang den ädla (?) konsten att korta av en rysk klocklänk i gulddoublé...

Edit: Notera att jag inte använder Bergeon-mejslarna till detta arbete :D

20210520_112650.jpg
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Tjena ryska tråden!

Fick en lite rolig present av en kollega idag som för några veckor sedan sa att han ärvt en gammal rysk klocka av sin far som tyvärr gått bort. ”Och du gillar ju klockor så tänkte att du skulle få den”.

Sagt är gjort, idag på förmiddagen fick jag ett meddelande. ”Kom ner hit” och nere på hans skrivbord ligger det lilla rosa plastfodralet och jag tänker direkt att det här ser lite kul ut!

Det är om jag förstår det ett en Vostok Amphibian från 1991 som tyvärr har lite skador på tavlan efter visarna men annars helt oanvänd! Såklart med original-papper.

Finns det något jag borde veta om denna härliga gamla skapelse? Riktigt kul och jättetacksam!

FDE9E0B3-5EA8-4EC9-BA93-B3A502306384.jpeg

4B8F0627-DC26-4541-B115-1FB065440287.jpeg
 

Vostok

Audemars
Tjena ryska tråden!

Fick en lite rolig present av en kollega idag som för några veckor sedan sa att han ärvt en gammal rysk klocka av sin far som tyvärr gått bort. ”Och du gillar ju klockor så tänkte att du skulle få den”.

Sagt är gjort, idag på förmiddagen fick jag ett meddelande. ”Kom ner hit” och nere på hans skrivbord ligger det lilla rosa plastfodralet och jag tänker direkt att det här ser lite kul ut!

Det är om jag förstår det ett en Vostok Amphibian från 1991 som tyvärr har lite skador på tavlan efter visarna men annars helt oanvänd! Såklart med original-papper.

Finns det något jag borde veta om denna härliga gamla skapelse? Riktigt kul och jättetacksam!

FDE9E0B3-5EA8-4EC9-BA93-B3A502306384.jpeg

4B8F0627-DC26-4541-B115-1FB065440287.jpeg
Jäkligt snyggt fynd men jag skulle säga att den där heter troligen 020453 eller 420453
Men det papper du har tillhör 470303 som ser ut såhär:
1634924999139.png
 
Topp