• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Nä fn har man tankat sen lunch är det väl bara att köra på. Skål kosmonauter!
20211023_031835.jpg
 

Vostok

Audemars
Man skulle ju kunna skratta åt den muntra texten, men det fastnar lite i halsen när man ser samlingen. Det blir mest ett gap.... Eller en låda av samlingen gissar jag att det är?
Det där är inte samlingen.. Jag har skåp istället för lådor, eller ja några lådor har jag men dom är från den tiden när jag fortfarande räknade dom :D
 

Utvisaren

Patek
Det där är inte samlingen.. Jag har skåp istället för lådor, eller ja några lådor har jag men dom är från den tiden när jag fortfarande räknade dom :D
Jag räknar ännu. Hade hade en illusion om att hålla det under 100 klockor. Men så kom den ryska våren intumlandes i stugan och nu är jag inte alls säker på att jag håller planen. Har dock faktiskt gått igenom den för någon vecka sedan och hittat 11 jag kan göra mig av med. Skall på en liten klockauction på söndag så kanske kan bli av med dem och köpa något annat. Med en jla tur är snubben med den helt mint svarta Exacta/Sekonda 3017 trött på den, och jag kan samtidigt sälja en njure lite lätt på Möllan i Malmö.
 

Vostok

Audemars
Nån Generalskie har jag inte och ingen Officirskie heller. Och ingen Albatross heller. Men det finns kanske med roligare tavlor att leta efter. Kanske värt att vänta lite och se vad mer man hittar.
Den där tillverkas fortfarande dock står det komandirskie på urtavlan nu.

 

Vostok

Audemars
Nån Generalskie har jag inte och ingen Officirskie heller. Och ingen Albatross heller. Men det finns kanske med roligare tavlor att leta efter. Kanske värt att vänta lite och se vad mer man hittar.
Du har ju Amphibian, Albatross, Neptune, Komandirskie, Generalskie, Admiralskie, Officerskie, Russ, Chiston, Century Time, Troika, med mer..
Så det finns massor olika modeller att utforska :)
 

Utvisaren

Patek
Du har ju Amphibian, Albatross, Neptune, Komandirskie, Generalskie, Admiralskie, Officerskie, Russ, Chiston, Century Time, Troika, med mer..
Så det finns massor olika modeller att utforska :)
Ja, du. Jag har väl i princip forskat runt översiktligt allt från Oatman och dykt ner i det jag fann intressantast. Dressur har jag nog av så det får vara intressanta saker och som inte designmässigt går ihop för mycket med det jag har i japanskt och swissiskt. Ie därför Kirovski är på kartan. Närmast liknande dem är ju typ 60-tals Constellation kan jag tycka. I övrigt svårt att hitta liknande. Kanske finns inom art deco? Modernt kan jag bara komma på Minase som är i den delen av designspektrat.
De lite roligare bland badklockorna är väl de som inte heter just komandirski och amfibian. Dvs exakt samma sak som de andra förutom en liten detalj som gör dem udda. Udda är bra :) Vi får väl se vart vi landar...
 

Utvisaren

Patek
Du har ju Amphibian, Albatross, Neptune, Komandirskie, Generalskie, Admiralskie, Officerskie, Russ, Chiston, Century Time, Troika, med mer..
Så det finns massor olika modeller att utforska :)
Har lite korn på denna raketan men lite oklart om den är lite för blingig för mig. Ubåten vete fn vad det står på. Ubåtski? Men tavlan ser väl inte helt moden ut? Jag kan alltså inte datera dessa alls med någon säkerhet än. Inte så långt påläst än.

1635063844375.png
 

Vostok

Audemars
Har lite korn på denna raketan men lite oklart om den är lite för blingig för mig. Ubåten vete fn vad det står på. Ubåtski? Men tavlan ser väl inte helt moden ut? Jag kan alltså inte datera dessa alls med någon säkerhet än. Inte så långt påläst än.

1635063844375.png
På Vostoken står det typ "Kapten av ubåten" och det är en Komandirskie boett så ingen bad och dykklocka :)
Jag skulle säga att den är från början av 90talet. övergångsperioden mellan cccp och ryssland då den saknar tillverkningsland på urtavlan..

Raketa har jag dålig koll på tyvärr :)
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Japp 2409 ska det sitta under huven :)
Kan du kolla om du har något serienummer på bakboetten och om det matchar det handskrivna serienumret du har på dokumentet? och ta gärna en bild på bakboetten med (sånt här nörderi är kul) :D
Serienumret stämmer inte med pappret heller! Notera att denna absolut inte kommer från någon samlare och har provinsens på att den är inköpt i början på 90-talet. Så de är lite konstigt att pappren inte stämmer!
28AA4D47-08BF-4E5E-8A45-A6CED52880AA.jpeg
 
Topp