• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jäkligt snyggt fynd men jag skulle säga att den där heter troligen 020453 eller 420453
Men det papper du har tillhör 470303 som ser ut såhär:
1634924999139.png
Spännande, tror inte första ägaren vet om det men då blir det nästan mer intressant, vad har jag då för klocka och framför allt hur gammal är den?
 

Vostok

Audemars
Spännande, tror inte första ägaren vet om det men då blir det nästan mer intressant, vad har jag då för klocka och framför allt hur gammal är den?
Urtavlan heter alltså 453 och producerades i slutet av 80 -talet, början av 90 -talet... dock brukade dom där urtavlorna sitta i en boett som heter 320..
Det ser dock ut som din saknar lume och har fel sekundvisare så det skulle kunna vara något som skruvats ihop av de delar som fanns vid Sovjets fall men vem vet??
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Urtavlan heter alltså 453 och producerades i slutet av 80 -talet, början av 90 -talet... dock brukade dom där urtavlorna sitta i en boett som heter 320..
Det ser dock ut som din saknar lume och har fel sekundvisare så det skulle kunna vara något som skruvats ihop av de delar som fanns vid Sovjets fall men vem vet??
Intressant, så då pekar de på att de är någon form av franken-klocka. Spelar mindre roll för mig! Tycker dock inte jag sett liknande skador av visarna på Vostok från den eran förr. Visarnas lume är dessutom väldigt brun! Men antar att de är tritium och att den här tavlan råkar vara lite extra känslig.

Hur är de med service på dessa? Skit samma eller borde man göra något om den nu är c:a 30 år?
 

Vostok

Audemars
Intressant, så då pekar de på att de är någon form av franken-klocka. Spelar mindre roll för mig! Tycker dock inte jag sett liknande skador av visarna på Vostok från den eran förr. Visarnas lume är dessutom väldigt brun! Men antar att de är tritium och att den här tavlan råkar vara lite extra känslig.

Hur är de med service på dessa? Skit samma eller borde man göra något om den nu är c:a 30 år?
Jag kan hålla med om att jag inte sett så mycket skador av visarna förr men har inte sett så många av just dom där urtavlorna heller, lumen brukar vara lite brunaktig på dom från den där tiden så det är nog normalt.
Om man kikar på missfärgningen runt lume indexpluppar på den bilden jag bifogar så verkar ju faktiskt den där urtavlan bli missfärgad av lumen.

Service? Vad menar du?? Den är rysk! Service gör man om den går sönder ;) Hahahaha Går den rätt och håller tiden så kanske du inte behöver fundera så mycket över det, att lämna in den där till en urmakare är dyrare än att köpa ett sprillans nytt urverk till den :)
Ca 10 brukar väl vara service intervall annars har jag för mig det står i papperna när man köper en ny.

1634932880763.png
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag kan hålla med om att jag inte sett så mycket skador av visarna förr men har inte sett så många av just dom där urtavlorna heller, lumen brukar vara lite brunaktig på dom från den där tiden så det är nog normalt.
Om man kikar på missfärgningen runt lume indexpluppar på den bilden jag bifogar så verkar ju faktiskt den där urtavlan bli missfärgad av lumen.

Service? Vad menar du?? Den är rysk! Service gör man om den går sönder ;) Hahahaha Går den rätt och håller tiden så kanske du inte behöver fundera så mycket över det, att lämna in den där till en urmakare är dyrare än att köpa ett sprillans nytt urverk till den :)
Ca 10 brukar väl vara service intervall annars har jag för mig det står i papperna när man köper en ny.

1634932880763.png
Haha de låter bra, jag ska bara se till att uppskatta den för vad det är!

Är de ett 2409-verk i dessa från den här tiden utan datum?
 

Vostok

Audemars
Haha de låter bra, jag ska bara se till att uppskatta den för vad det är!

Är de ett 2409-verk i dessa från den här tiden utan datum?
Japp 2409 ska det sitta under huven :)
Kan du kolla om du har något serienummer på bakboetten och om det matchar det handskrivna serienumret du har på dokumentet? och ta gärna en bild på bakboetten med (sånt här nörderi är kul) :D
 
Senast ändrad:

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag tänker oftast före efter och det har ju gjort att jag har en spretig men kul klocksamling!
Men leder också till diverse uttalande i livet!
Kaffe på maten sägs sällan i Skåne, så på lunch restaurang uppåt landet fick jag den frågan och svarade:
”hellre i kopp efter maten”
Bör väll tillägga att damen gav mig en rätt idiotförklarande blick, men det lastar jag henne inte för🤪
 
Topp