• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hehe! Som tur är att jag faktiskt var väldigt fotointresserad för ett gäng år sedan så jag har ett rejält vidvinkelobjektiv till en dyr kamera så det skulle faktiskt va möjligt o få med alla ryssar på bild...

Samyang-14mm-f-2.8-Lens.jpg
Det där ser ju ut som typ ett fish-eye-objektiv 😍 Jag när också ett inte försumbart fotointresse, men så vidvinklig har jag nog inte blivit ännu.
 

MAz_666

Rolex
Men ser ni den som turkos? Jag ser den bara som en guld/brun.
Många gamla ScubaDude:s med champagnetonad (brunaktig) tavla påstås ha varit turkos-/petrolblå (den tavla som heter 059).
Som de gamla ryssarna är ökända för, kan man nog påstå att färgerna många gånger var kass. Titta på en Seiko eller annat märke och jämför sedan färgen från 70-90-tal på ryssarna, så hittar du då (nästan) bara hos ryssarna extremt krackelerade och konstigt blekta tavlor.
Just dessa blekta blå, kan man få en bra gissning gnm att lyfta ur urverket och kolla tavlans ytterkant. Är den av samma färg, eller har kanten blå ton?
Min HAR blå ton. Min såldes som ”coolt blekt 059 helt i original …”
Kan jag svära på att det stämmer? Såklart inte. Därav mitt utropstecken satt i parentes.
Charmen med ryssar …
 

Utvisaren

Patek
Sådär, nu behöver jag lite smakråd angående bezelbyte.
Tivoli-bezel bort, och så de två kandidaterna.
20211028_092750.jpg

Nr 1 är den som på v-24 kallas swiss bezel. Cool och snygg. Mönstret påminner lite om kanten på en snäcka vilket ger en viss marin känsla. Passar bra till dykar-pojken.
20211028_093047.jpg
20211028_102631.jpg

Nr 2 är en "ful-borstad" slät bezel. Jag har då mattborstat den med sandpapper istället för mesig scotch svamp för att få en mer rå och repig yta. Detta för att få tydligare kontrast till den blanka 710 boetten och den lite blingigare sunburst tavlan.
20211028_093018.jpg
20211028_102729.jpg

Snälla kamrater. Ge mig feed back och synpunkter för beslutsunderlag. Alla tyckanden är välkomma, även från de som ännu inte är fast i ryssträsket.
Här är väl ingen som är fast i ryssträsket? 🙄🤫😁
 
  • Like
Reactions: Beo

Utvisaren

Patek
Tips på mesh. kanonfin röd Kirovski. Den röda är ovanlig och denna är i bra skick ser det ut som. Har en redan annars hade jag nog slagit till. Är väl frågan om man inte gör det i alla fall om man får fundera för länge på den. Den är ju i bättre skick än den jag har. Men här är ju först till kvarn som gäller. Som jag kallar den - den ryska Constellation. Jag har inga problem att sortera in denna estetiskt i samma klocklåda som en 60-tals Connie. Hoppas att någon här hugger den.

1635487802913.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Många gamla ScubaDude:s med champagnetonad (brunaktig) tavla påstås ha varit turkos-/petrolblå (den tavla som heter 059).
Som de gamla ryssarna är ökända för, kan man nog påstå att färgerna många gånger var kass. Titta på en Seiko eller annat märke och jämför sedan färgen från 70-90-tal på ryssarna, så hittar du då (nästan) bara hos ryssarna extremt krackelerade och konstigt blekta tavlor.
Just dessa blekta blå, kan man få en bra gissning gnm att lyfta ur urverket och kolla tavlans ytterkant. Är den av samma färg, eller har kanten blå ton?
Min HAR blå ton. Min såldes som ”coolt blekt 059 helt i original …”
Kan jag svära på att det stämmer? Såklart inte. Därav mitt utropstecken satt i parentes.
Charmen med ryssar …
Samma här: (syns nära tavlans kant)
1635488002393.png
 

Utvisaren

Patek
Får och får, jag får fixa mitt eget. Iof bara ett tryck på en knapp på automaten här på kontoret, men ändå! (I-landsproblem? Nädå! :cool: )
Har med en sån där kaffepress på jobbet. Automatkaffet är... en styggelse. Men det finns säkert bra automater också. En presskanna räcker lagom till tre pers så man får snabbt ett par angelägna nya "vänner" ;)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sugen på en vostok! Var köper ni era och hur är kvallen?
Kul att du kikar in här i vår lilla tråd. Jag skulle rekommendera ett besök hos http://klockanett.se/ Där finns ett brett urval av Vostok, både i originalutförande och moddade. OK, ngt dyrare jmf med att köpa direkt från källan, men du hamnar ändå på en ganska trevlig prisnivå jmf med det mesta annat inom mekaniska urverk.
Om du är intresserad jag kan även varmt rekommendera att du tar del av det som finns att läsa på samma sajt om märket Vostoks historia. Om du vill börja utforska området skulle jag rekommendera att du börjar med nytillverkade klockor. Vill du vidare finns det även en ocean av intressanta vintage-objekt att börja utforska.
Kolla runt och ställ gärna frågor till oss andra i tråden. Det finns även väldigt mycket att ta till sig i form av inlägg på våra nu nästan 700 sidor med inlägg.
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor
Får och får, jag får fixa mitt eget. Iof bara ett tryck på en knapp på automaten här på kontoret, men ändå! (I-landsproblem? Nädå! :cool: )
En annan får brygga i en helt vanlig hederlig bryggare, med uppmätning av både kafferåvara och vatten, filter går de åt också. Livet är orättvist. Men automat kaffe är ju fasen som en Franken om man jämför
 
Topp