• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
GÖR eget kaffe
Ingen servitris som kommer in här med ett leende på läpparna och serverar
DSC_7273.JPG
DSC_7275.JPG
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Fortsättning följer nu på denna lilla parodi.

Försändelsen hade alltså felaktigt hade hamnat i Arvika. Absolut inget ont om Arvika, men det är inte där jag bor. Enligt Postnord berodde det på att Oleg hade slarvat och skrivit fel postnummer. Jag beskrev situationen i ett meddelande till Oleg, som kände sig både grovt och felaktigt anklagad och omedelbart kontrade med att skicka mig en kopia på en, just det, 100% korrekt och TYDLIGT ifylld adresslapp. Varför är jag inte förvånad?

Efter ett par dagar ändrades status för försändelsen i PN-appen till att försändelsen återigen skulle tulldeklareras (WTF!?).

Eftersom denna status inte tycktes ändras ringde jag precis nyss till PNs kundservice (har ni fö noterat hur nästan omöjligt det är att hitta telefonnumret dit?) och pratade med en person som:
1. Erkände att det var de som hade matat in första siffran fel i mitt postnummer.
2. Att det (naturligtvis!) var fel att skicka tillbaka försändelsen för en andra hantering i tullen.
3. Lovade att försändelsen omedelbart skulle släppas från tullen för leverans till (rätt) PN-ombud.

Hur svårt kan det vara?
Anda, andas... andas... yoga, mindfulness... (...whisky?)

Mitt klockpaket har alltså redan skickats till fel ombud en gång pga att PN matade in fel första siffra i postnumret. Paketet returnerades då till tullen (!) och ligger nu fortfarande kvar där med status att det tulldeklareras, trots löfte i tisdags (ovan) att det skulle lösgöras från tullen och omedelbart skickas till rätt adress (som står TYDLIGT på paketets adresslapp) Av denna anledning nytt telefonsamtal till Postnords kundservice idag. Konversationen blev ganska ordagrant:

  • Anledningen till att paketet fortfarande sitter fast är att det står fel postnummer på paketet.
  • Nej, det gör det inte. Jag har sett en kopia på adresslappen och där ser man tydligt att det står rätt postnummer.
  • Ja... du har visst rätt, när jag tittar ordentligt så ser jag att det står en femma först.
  • OK, men, kan det korrigeras så att paketet kommer rätt?
  • Öh, nu är det så att paketet kommer att skickas ut en gång till och så kommer det att hamna hos fel ombud igen.
  • Men snälla, har ni inte ändrat till rätt postnummer?
  • Som det är nu kommer paketet att gå till fel ombud, som sagt.
  • Vad händer, blir det samma sak igen?
  • Om du följer paketets väg i appen kan du ringa igen när du ser att det finns hos fel ombud, så kan vi se till att det skickas rätt.

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ POSTNORD!?
 

Utvisaren

Patek
Anda, andas... andas... yoga, mindfulness... (...whisky?)

Mitt klockpaket har alltså redan skickats till fel ombud en gång pga att PN matade in fel första siffra i postnumret. Paketet returnerades då till tullen (!) och ligger nu fortfarande kvar där med status att det tulldeklareras, trots löfte i tisdags (ovan) att det skulle lösgöras från tullen och omedelbart skickas till rätt adress (som står TYDLIGT på paketets adresslapp) Av denna anledning nytt telefonsamtal till Postnords kundservice idag. Konversationen blev ganska ordagrant:

  • Anledningen till att paketet fortfarande sitter fast är att det står fel postnummer på paketet.
  • Nej, det gör det inte. Jag har sett en kopia på adresslappen och där ser man tydligt att det står rätt postnummer.
  • Ja... du har visst rätt, när jag tittar ordentligt så ser jag att det står en femma först.
  • OK, men, kan det korrigeras så att paketet kommer rätt?
  • Öh, nu är det så att paketet kommer att skickas ut en gång till och så kommer det att hamna hos fel ombud igen.
  • Men snälla, har ni inte ändrat till rätt postnummer?
  • Som det är nu kommer paketet att gå till fel ombud, som sagt.
  • Vad händer, blir det samma sak igen?
  • Om du följer paketets väg i appen kan du ringa igen när du ser att det finns hos fel ombud, så kan vi se till att det skickas rätt.

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ POSTNORD!?
Det kallas processer. De är fastlagda och alla skall göra sin del enbart. De som sitter i den och jobbar har inget inflytande. ie kugghjul enbart. Dvs om något blir fel kan ingen i efterföljande raden åtgärder göra ett dugg, utan det måste konstateras fel och hamna i rätt rör annars åker den ett varv till. För att folk är omyndigförklarade. Att något skulle råka bli fel har man inte ens tänkt är möjligt... Så går det i bolag där processerna dras för långt och går från att vara ett stöd för att göra rätt till en regel ingen kan eller vågar bryta för att då får man fan för det... vanligt sjuka i större bolag.
 

Delgada

Patek
Anda, andas... andas... yoga, mindfulness... (...whisky?)

Mitt klockpaket har alltså redan skickats till fel ombud en gång pga att PN matade in fel första siffra i postnumret. Paketet returnerades då till tullen (!) och ligger nu fortfarande kvar där med status att det tulldeklareras, trots löfte i tisdags (ovan) att det skulle lösgöras från tullen och omedelbart skickas till rätt adress (som står TYDLIGT på paketets adresslapp) Av denna anledning nytt telefonsamtal till Postnords kundservice idag. Konversationen blev ganska ordagrant:

  • Anledningen till att paketet fortfarande sitter fast är att det står fel postnummer på paketet.
  • Nej, det gör det inte. Jag har sett en kopia på adresslappen och där ser man tydligt att det står rätt postnummer.
  • Ja... du har visst rätt, när jag tittar ordentligt så ser jag att det står en femma först.
  • OK, men, kan det korrigeras så att paketet kommer rätt?
  • Öh, nu är det så att paketet kommer att skickas ut en gång till och så kommer det att hamna hos fel ombud igen.
  • Men snälla, har ni inte ändrat till rätt postnummer?
  • Som det är nu kommer paketet att gå till fel ombud, som sagt.
  • Vad händer, blir det samma sak igen?
  • Om du följer paketets väg i appen kan du ringa igen när du ser att det finns hos fel ombud, så kan vi se till att det skickas rätt.

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ POSTNORD!?
Arvika... ja..men det är ju tur att den inte hamnade i Afrika... det är ju inte så många bokstäver bort.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Tack! Den är blå! Sunburst tavla, men lite svårt o få till utomhus utan sol! Brukar lysa mer än denna bild!

Köpt som den är, har endast bytt tim+sekundvisaren samt armbandet.

20211029_095226.jpg
Ah! Nu fattar jag vilken tavla det är, mitt huvud fick det till att den skiftade mellan svart och matt bläck-blått först

Riktigt fin, visarna gjorde sig väldigt bra på den 👌
 

Delgada

Patek
Tack för ert deltagande i min beslutsångest.
Väljer att börja med den fulborstade släta. Dels för att jag nu destruerat den i akt och mening för just denna klockan, dels för att den är lite mer återhållsam i sitt uttryck än den andra. Tror den andra får komma i tjänst när höst- och vintermörkret givit vika. Eller möjligen på nyårsafton.

Då övergår vi till frågan om band.
Svart läder?
20211029_103720.jpg
20211029_103729.jpg

...Eller om vi skulle ta ett brunt mocka?
20211029_103805.jpg
20211029_103810.jpg

Har ni tid och orkar är jag tacksam för synpunkter, även om jag nog kanske eventuellt troligen redan bestämt mig.
 

Utvisaren

Patek
Tack för ert deltagande i min beslutsångest.
Väljer att börja med den fulborstade släta. Dels för att jag nu destruerat den i akt och mening för just denna klockan, dels för att den är lite mer återhållsam i sitt uttryck än den andra. Tror den andra får komma i tjänst när höst- och vintermörkret givit vika. Eller möjligen på nyårsafton.

Då övergår vi till frågan om band.
Svart läder?
20211029_103720.jpg
20211029_103729.jpg

...Eller om vi skulle ta ett brunt mocka?
20211029_103805.jpg
20211029_103810.jpg

Har ni tid och orkar är jag tacksam för synpunkter, även om jag nog kanske eventuellt troligen redan bestämt mig.
Den har en skön day-drinking känsla över sig. Formell nog att slinka med på en lördagslunch men avslappnad nog att ha när lunchen spårar ur med en sjångdobblande groggbuffe.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Tack för ert deltagande i min beslutsångest.
Väljer att börja med den fulborstade släta. Dels för att jag nu destruerat den i akt och mening för just denna klockan, dels för att den är lite mer återhållsam i sitt uttryck än den andra. Tror den andra får komma i tjänst när höst- och vintermörkret givit vika. Eller möjligen på nyårsafton.

Då övergår vi till frågan om band.
Svart läder?
20211029_103720.jpg
20211029_103729.jpg

...Eller om vi skulle ta ett brunt mocka?
20211029_103805.jpg
20211029_103810.jpg

Har ni tid och orkar är jag tacksam för synpunkter, även om jag nog kanske eventuellt troligen redan bestämt mig.
Brun mocka!😍
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tack för ert deltagande i min beslutsångest.
Väljer att börja med den fulborstade släta. Dels för att jag nu destruerat den i akt och mening för just denna klockan, dels för att den är lite mer återhållsam i sitt uttryck än den andra. Tror den andra får komma i tjänst när höst- och vintermörkret givit vika. Eller möjligen på nyårsafton.

Då övergår vi till frågan om band.
Svart läder?
20211029_103720.jpg
20211029_103729.jpg

...Eller om vi skulle ta ett brunt mocka?
20211029_103805.jpg
20211029_103810.jpg

Har ni tid och orkar är jag tacksam för synpunkter, även om jag nog kanske eventuellt troligen redan bestämt mig.
Brun skulle jag valt
 

MAz_666

Rolex
Sugen på en vostok! Var köper ni era och hur är kvallen?
Kvaliteten är grym. Visst kan man återkommande lämna dem på service, men lite är det så: har det bara inte kommit in damm/skräp eller vatten/fukt i klockan, är det bara att vrida upp den och eventuellt lite försiktigt slå den i sida - så startar dessa godingar alltid. Lite som en gammal dieseltraktor som stått i en lada sedan 1943.
Men visst; plexiglaset repas lätt. Å andra sidan är det väldigt lätt att ta bort repor och putsa "tillbaka" glansen.
När man är ny brukar de nyare versionerna vara coola och lättåtkomliga. Precis som skrevs tidigare är det smidigt för en som precis startat att köpa dem från Tradera eller Klockanett. På Tradera gör du fortfarande fynd och kan hitta fina för typ 4-600kr. Men även om priset RUSAR till 1100kr, kan man alltid ställa sig frågan vad man får för andra klockor med kul historia för den pengen.
Börjar man sedan nörda in sig så är det främst eBay som har "allt". Gillar man sedan rysk (fniss!) roulette och Google Translate, så testar man Meshok.
Tradera och Klockanett har den enorma fördelen att man slipper Postnords stridande mot klocksamlare, dessa två skickas ju från Sverige (men även Tradera har numer utländska säljare).
Tipsen, ideerna och inspirationen får du här i forumet. När du hittar en cool modell/boett: KS sökverktyg är toppen.
 
Topp