• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Ryssen hängde med när italienskan åkte in för säsongen!
40AD51B7-022E-4214-8761-1807D2A3474E.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Det här är ju lite roligt! Romarna med Julle C i spetsen spikade ju vad månader (följde babylonierna som döpte efter himlakroppar) och veckodagar skulle döpas efter och så fick ju vi tex veckodagarna uppkallade efter vilka våra närmast jämförbara gudar hette. Tex Mardi (franska)- Mars dag = krigsguden = Tyr/Tir = Tisdag. Kanske tydligare på danska där det bokstavligen heter Tirs-dag. Onsdag = Juedi = Jupiters dag = Odensdag (Wohnstag på tyska då åskguden där hette Woden/Wotan där).

Men vad är de ryska dagarna uppkallade efter?
Jo!
Pragmatiskt! Någon överraskad?
Ett par religiösa dagar efter den ortodoxa kyrkan anta jag samt en dag för uppgång vilket jag gissar har med solen (söndag) att göra även här?
Men annars dag 1, 2, 3 osv.

RYSKA​
måndag​
tisdag​
onsdag​
torsdag​
fredag​
lördag​
söndag​
Ponedjéljnik​
Vtórnik​
Sredá​
Tjetvérk​
Pjatnitsa​
Subbóta​
Voskresénje​
"början"​
"den andra"​
"mitten"​
"den fjarde"​
Förberedelse, tillrustning.​
Gissar sabbat...​
Uppgång​
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Självklart har väl alla här lärt sig att både läsa och uttala (åja... :cool: ) veckodagarna på ryska? Jag har en kompis från Ukraina som även talar ryska. Jag har tänkt testa och se om jag kan uttala veckodagarna med korrekt ryskt uttal... (med oerhört stor risk att han kollapsar och behöver sjukhusvård pga akut skrattanfall, jag inser det) 🤔

Edit: Nedan en länk till en sida med ljudlänkar:
 

MAz_666

Rolex
Självklart har väl alla här lärt sig att både läsa och uttala (åja... :cool: ) veckodagarna på ryska? Jag har en kompis från Ukraina som även talar ryska. Jag har tänkt testa och se om jag kan uttala veckodagarna med korrekt ryskt uttal... (med oerhört stor risk att han kollapsar och behöver sjukhusvård pga akut skrattanfall, jag inser det) 🤔
Militärtolkarna på Försvarets Tolkskola lär sig 80-120 glosor perfekt i veckan - i 38 veckor …
Klart du klarar 7 veckodagar!
ÖKA!!!
😉😂😂😂😵‍💫
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det här är ju lite roligt! Romarna med Julle C i spetsen spikade ju vad månader (följde babylonierna som döpte efter himlakroppar) och veckodagar skulle döpas efter och så fick ju vi tex veckodagarna uppkallade efter vilka våra närmast jämförbara gudar hette. Tex Mardi (franska)- Mars dag = krigsguden = Tyr/Tir = Tisdag. Kanske tydligare på danska där det bokstavligen heter Tirs-dag. Onsdag = Juedi = Jupiters dag = Odensdag (Wohnstag på tyska då åskguden där hette Woden/Wotan där).

Men vad är de ryska dagarna uppkallade efter?
Jo!
Pragmatiskt! Någon överraskad?
Ett par religiösa dagar efter den ortodoxa kyrkan anta jag samt en dag för uppgång vilket jag gissar har med solen (söndag) att göra även här?
Men annars dag 1, 2, 3 osv.

RYSKA​
måndag​
tisdag​
onsdag​
torsdag​
fredag​
lördag​
söndag​
Ponedjéljnik​
Vtórnik​
Sredá​
Tjetvérk​
Pjatnitsa​
Subbóta​
Voskresénje​
"början"​
"den andra"​
"mitten"​
"den fjarde"​
Förberedelse, tillrustning.​
Gissar sabbat...​
Uppgång​
Jätteintressant, tack! 😍
 

Utvisaren

Patek
Självklart har väl alla här lärt sig att både läsa och uttala (åja... :cool: ) veckodagarna på ryska? Jag har en kompis från Ukraina som även talar ryska. Jag har tänkt testa och se om jag kan uttala veckodagarna med korrekt ryskt uttal... (med oerhört stor risk att han kollapsar och behöver sjukhusvård pga akut skrattanfall, jag inser det) 🤔
Läsa kyrilliska går faktiskt bättre och bättre och man inser att vi ofta har samma ord för saker och ting. Så man gissar ju att några ord har färdats med oss österut, kanske under vikingatid och en del följt med tillbaka. Eller andra tider av folkvandring då vi i norra Sverige befolkades österifrån, tror folket kom från Uralbergen. Läste nån sån där artikel hur de spårar DNA till olika platser... Dock koloniserades vi först söderifrån. Samer har inte funnits här alls länge i sammanhanget. De bara tror det själva.
Och det var dagens blandning av halvsanningar och killgissningar. Men faktiskt, det går snabbt att komma in i kyrilliskan. De är ju de vanliga bokstäverna som folk blandar ihop världen runt. R, B, V, F, P, R, L, W. Undrar om ryska bokstäverna är mer direkta att översätta till gamla runor mht utseende och/eller uttal? Någon som vet? Himla kaninhål det här att gräva i... ;)
 

InWester

Cartier
Kvaliteten är grym. Visst kan man återkommande lämna dem på service, men lite är det så: har det bara inte kommit in damm/skräp eller vatten/fukt i klockan, är det bara att vrida upp den och eventuellt lite försiktigt slå den i sida - så startar dessa godingar alltid. Lite som en gammal dieseltraktor som stått i en lada sedan 1943.
Men visst; plexiglaset repas lätt. Å andra sidan är det väldigt lätt att ta bort repor och putsa "tillbaka" glansen.
När man är ny brukar de nyare versionerna vara coola och lättåtkomliga. Precis som skrevs tidigare är det smidigt för en som precis startat att köpa dem från Tradera eller Klockanett. På Tradera gör du fortfarande fynd och kan hitta fina för typ 4-600kr. Men även om priset RUSAR till 1100kr, kan man alltid ställa sig frågan vad man får för andra klockor med kul historia för den pengen.
Börjar man sedan nörda in sig så är det främst eBay som har "allt". Gillar man sedan rysk (fniss!) roulette och Google Translate, så testar man Meshok.
Tradera och Klockanett har den enorma fördelen att man slipper Postnords stridande mot klocksamlare, dessa två skickas ju från Sverige (men även Tradera har numer utländska säljare).
Tipsen, ideerna och inspirationen får du här i forumet. När du hittar en cool modell/boett: KS sökverktyg är toppen.n
Kvaliteten är grym. Visst kan man återkommande lämna dem på service, men lite är det så: har det bara inte kommit in damm/skräp eller vatten/fukt i klockan, är det bara att vrida upp den och eventuellt lite försiktigt slå den i sida - så startar dessa godingar alltid. Lite som en gammal dieseltraktor som stått i en lada sedan 1943.
Men visst; plexiglaset repas lätt. Å andra sidan är det väldigt lätt att ta bort repor och putsa "tillbaka" glansen.
När man är ny brukar de nyare versionerna vara coola och lättåtkomliga. Precis som skrevs tidigare är det smidigt för en som precis startat att köpa dem från Tradera eller Klockanett. På Tradera gör du fortfarande fynd och kan hitta fina för typ 4-600kr. Men även om priset RUSAR till 1100kr, kan man alltid ställa sig frågan vad man får för andra klockor med kul historia för den pengen.
Börjar man sedan nörda in sig så är det främst eBay som har "allt". Gillar man sedan rysk (fniss!) roulette och Google Translate, så testar man Meshok.
Tradera och Klockanett har den enorma fördelen att man slipper Postnords stridande mot klocksamlare, dessa två skickas ju från Sverige (men även Tradera har numer utländska säljare).
Tipsen, ideerna och inspirationen får du här i forumet. När du hittar en cool modell/boett: KS sökverktyg är toppen.
Nördade nyss ner mig på Klockanett.. MASSOR av roliga modeller men blev besviken på priserna. Brutal moms😅. Kan det verkligen stämma, typ en klocka som kostar 1800 men med moms en bra bit över 3000kr🧐.. kommer att hugga en Vostok helt klart men måste bara bestämma mig för vilken! Finns ju så många varianter😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nördade nyss ner mig på Klockanett.. MASSOR av roliga modeller men blev besviken på priserna. Brutal moms😅. Kan det verkligen stämma, typ en klocka som kostar 1800 men med moms en bra bit över 3000kr🧐.. kommer att hugga en Vostok helt klart men måste bara bestämma mig för vilken! Finns ju så många varianter😃

Vill du ha en billig köper du en klassisk Vostok Komandiskie direkt från Ryssland, men då är det fulmetall och manuellt urverk, men billiga är de!
 

MAz_666

Rolex
Nördade nyss ner mig på Klockanett.. MASSOR av roliga modeller men blev besviken på priserna. Brutal moms😅. Kan det verkligen stämma, typ en klocka som kostar 1800 men med moms en bra bit över 3000kr🧐.. kommer att hugga en Vostok helt klart men måste bara bestämma mig för vilken! Finns ju så många varianter😃
Förstår inte vad du menar. Klockorna kostar ca 1500-1800. Köper du dem (boendes i Sverige) kostar frakten 40kr och momsen är inräknad - tot ca 1840 hemlevererad.
Förstår inte riktigt dina 3000kr.
Köp en från eBay idag, så tillkommer (nu) moms och frakt - OCH att du inte vet om Postnord släpper den till dig.
Ovanpå detta att då köpa ett band (med frakt) från A, en bezel (med frakt) från B osv ...
Så blir det inte gratix heller ...
Men var och en blir salig på sin tro!
 

InWester

Cartier
Vill du ha en billig köper du en klassisk Vostok Komandiskie direkt från Ryssland, men då är det fulmetall och manuellt urverk, men billiga är de!
Lät inte lika kul.. fulmetal? Från tjernobyl eller😂 nä men det är kanske värt att betala lite extra om det nu är lite bättre kvalitet. Trodde dom som såldes på Klockanett vara samma som dom som säljs i Ryssland.
 

InWester

Cartier
Förstår inte vad du menar. Klockorna kostar ca 1500-1800. Köper du dem (boendes i Sverige) kostar frakten 40kr och momsen är inräknad - tot ca 1840 hemlevererad.
Förstår inte riktigt dina 3000kr.
Köp en från eBay idag, så tillkommer (nu) moms och frakt - OCH att du inte vet om Postnord släpper den till dig.
Ovanpå detta att då köpa ett band (med frakt) från A, en bezel (med frakt) från B osv ...
Så blir det inte gratix heller ...
Men var och en blir salig på sin tro!
Du har rätt! Såg fel nu när jag kollade.. men då så då är det bara att bestämma sig för vilken man vill ha ju😃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lät inte lika kul.. fulmetal? Från tjernobyl eller😂 nä men det är kanske värt att betala lite extra om det nu är lite bättre kvalitet. Trodde dom som såldes på Klockanett vara samma som dom som säljs i Ryssland.

Lägger du lite mer pengar får du en med rostfritt i en Amfibia, Komandirskie är inte rostfritt, det var det jag menade med fulmetall!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Förstår inte vad du menar. Klockorna kostar ca 1500-1800. Köper du dem (boendes i Sverige) kostar frakten 40kr och momsen är inräknad - tot ca 1840 hemlevererad.
Förstår inte riktigt dina 3000kr.
Köp en från eBay idag, så tillkommer (nu) moms och frakt - OCH att du inte vet om Postnord släpper den till dig.
Ovanpå detta att då köpa ett band (med frakt) från A, en bezel (med frakt) från B osv ...
Så blir det inte gratix heller ...
Men var och en blir salig på sin tro!

Haha, jag har köpt en klocka, tror den kostade ca 13-1400:a. Sedan ny bezel för ca 500:- + nya visare. Då är inte 3000:- så mycket om det är en är en ny moddad klocka med nya delar o arbete för och byta...
 

MAz_666

Rolex
Haha, jag har köpt en klocka, tror den kostade ca 13-1400:a. Sedan ny bezel för ca 500:- + nya visare. Då är inte 3000:- så mycket om det är en är en ny moddad klocka med nya delar o arbete för och byta...
Precis, det var min mening att förklara.
Lätt att tycka moddade klockor är dyra.
Ja de är dyrare än en rostig man hittar på Etsy. Men börja köp slippapper, och autosol, och en bezel, och visare, och en krona, och 2 armband. Allt med varsitt frakt och kanske moms etc.
Vips är den färdigmoddade inte så dyr ...
 
Topp