• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Lite nyheter direkt från Vostok!!
Boett 900 som påminner väldigt mycket om de äldre tunnorna måste jag säga :D

1635589932225.png

1635590047542.png


Jag kan inte släppa tanken på den här riktigt....
Ska bli spännande att se vem i tråden som blir först med en sån.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Någon som har eller har haft den här:

titan.jpg


En Sturmanskie Gagarin vilket är en remake på den klocka som år 1961 var första klockan att lämna jordens atmosfär..

13179530b_xxl_v1575913280764.jpg


Jag tycker att den är sjukt snygg men 40mm känns stort på den typen av klocka.. Någon som provat?

Den finns även i 33mm:

sturmanskiegagarin33mm1eckig.jpg


Men det känns lite väl litet. Någonstans mitt emellan hade varit perfekt!
En sådan, som av allt att döma var i bra originalskick, såldes i våras och jag var lite för skojs skull med o h budade upp till min egen maxgräns. Den gick till slut för mellan 4-5000 kr. En struntsumma med tanke på modellens historia plus att detta ex var i oerhört bra skick. Det end negativa jag kan komma på är att samtliga dessa har radiumbaserad lysmassa.
Någon som har eller har haft den här:

titan.jpg


En Sturmanskie Gagarin vilket är en remake på den klocka som år 1961 var första klockan att lämna jordens atmosfär..

13179530b_xxl_v1575913280764.jpg


Jag tycker att den är sjukt snygg men 40mm känns stort på den typen av klocka.. Någon som provat?

Den finns även i 33mm:

sturmanskiegagarin33mm1eckig.jpg


Men det känns lite väl litet. Någonstans mitt emellan hade varit perfekt!
En sådan, som av allt att döma var i bra originalskick, såldes i våras och jag var lite för skojs skull med o h budade upp till min egen maxgräns. Den gick till slut för drygt 5000 kr. En struntsumma med tanke på modellens historia plus att detta ex var i oerhört bra skick. Det enda negativa jag kan komma på är att samtliga dessa har radiumbaserad lysmassa.
Screenshot_20210525-055603_eBay.jpg
 

Utvisaren

Patek
Tack! :D Jag hitta någon militär med i fickursamlingen nu, dock är den från Svenska Armén :)
Finns ju i princip 2 st. Ett stationsur, dvs ser ut som ett vanligt fickur men med lumevisare. Och sedan en kronograf för tidtagning tex för artilleriet. Vill minnas att båda är minerva. Senare kommer en Excelsior park in tror jag. Har M numrena någonstans... fn vet vart...
 

Vostok

Audemars
Finns ju i princip 2 st. Ett stationsur, dvs ser ut som ett vanligt fickur men med lumevisare. Och sedan en kronograf för tidtagning tex för artilleriet. Vill minnas att båda är minerva. Senare kommer en Excelsior park in tror jag. Har M numrena någonstans... fn vet vart...
Lägger upp den med då så får du se :)
Måste nog ta och gå igenom alla dessa och rengöra och få lite koll över vad jag har :)
IMG_20211031_095317.jpg
IMG_20211031_095307.jpg
 

Utvisaren

Patek
Lägger upp den med då så får du se :)
Måste nog ta och gå igenom alla dessa och rengöra och få lite koll över vad jag har :)
IMG_20211031_095317.jpg
IMG_20211031_095307.jpg
Yep Stationsuret. Sk "railroad grade" var ju ur som var justerade i fler positioner än vanliga ur. Armen kallade dem för stationsur. Men om det var justerat i fler positioner vet jag inte. Kika under balansen om du hittar en liten stämpel som ser ut som en julgran = Minerva. Om det inte står på den så klart.
 

Vostok

Audemars
Yep Stationsuret. Sk "railroad grade" var ju ur som var justerade i fler positioner än vanliga ur. Armen kallade dem för stationsur. Men om det var justerat i fler positioner vet jag inte. Kika under balansen om du hittar en liten stämpel som ser ut som en julgran = Minerva. Om det inte står på den så klart.
Står ingenting men har ej kollat under balansen ännu... Tack för info och tips!! 😍
 
Topp