• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Det blir till att skaffa något liknande. Har väl 2 projekt nu då. A planka @Delgada hans grå tavla med blå ring. B planka din blå tavla med... grå ring... hm glöm inte att göra speglvända ur. inte konstigt att jag gillade båda!!! 😂😂
Det var lite så jag tänkte faktiskt med den här, blå tavla och grå/metall ring.
20211101_103701.jpg
 

Samlarn

Rolex
Alltså först tyckte jag ju den talan var lite för mycket för mig, men nu är den ju helt normal i sammanhanget. En liten villhöver-känsla har helt klart infunnit sig.

Men har den någon som helst funktion eller är det bara en kul design på tavlan???
Radio Room

Tavlan har en speciell funktion och har med förlisningen av Titanic att göra. Exakt hur är jag lite osäker på men tror att det är så här.
Radiotrafik går på olika frekvenser och när Titanic förliste missade några fartyg nödsignaler från Titanic eftersom de låg på en annan frekvens. Efter förlisningen bestämdes att alla fartyg skulle avlyssna en bestämd frekvens varje kvart i tre minuter. Det är därför urtavlan ser ut så där.
 

Utvisaren

Patek
Radio Room

Tavlan har en speciell funktion och har med förlisningen av Titanic att göra. Exakt hur är jag lite osäker på men tror att det är så här.
Radiotrafik går på olika frekvenser och när Titanic förliste missade några fartyg nödsignaler från Titanic eftersom de låg på en annan frekvens. Efter förlisningen bestämdes att alla fartyg skulle avlyssna en bestämd frekvens varje kvart i tre minuter. Det är därför urtavlan ser ut så där.
Intressant!!!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Det blir till att skaffa något liknande. Har väl 2 projekt nu då. A planka @Delgada hans grå tavla med blå ring. B planka din blå tavla med... grå ring... hm glöm inte att göra speglvända ur. inte konstigt att jag gillade båda!!! 😂😂
Kul att du gillar den 🙂
Själv lutar jag lite åt att planka hans jag med fast på två olika klockor så det blir nog inte så likt när allt kommer omkring- Dudens bezel vill inte riktigt sitta utan roterar ganska fritt hur mkt jag än pillar med fjädern, blir inte ens bättre av att byta helt. Så jag funderar på att sätta dit en slät ring istället. Sedan måste ju 170caset fyllas med något också och en sunburst-dude lockar ganska mycket 😅
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Rastlösheten satte in så det fick bli klock- och armbandsbyte. Halloween-klockan fick byta skepnad och ger mig nu starka vibbar av något som jag inte riktigt kan sätta fingret på.. 🤔 men plötsligt känner jag en stark lust att sälja en begagnad bil som bara körts i finväder och utförsbacke

DDBDF9DC-07AF-4330-90AA-3536799BB9C3.jpeg
 

Delgada

Patek
Rastlösheten satte in så det fick bli klock- och armbandsbyte. Halloween-klockan fick byta skepnad och ger mig nu starka vibbar av något som jag inte riktigt kan sätta fingret på.. 🤔 men plötsligt känner jag en stark lust att sälja en begagnad bil som bara körts i finväder och utförsbacke

DDBDF9DC-07AF-4330-90AA-3536799BB9C3.jpeg
Så bra den där är!
Både elegant och stenhård på samma gång!
 

MAz_666

Rolex
Alltså först tyckte jag ju den talan var lite för mycket för mig, men nu är den ju helt normal i sammanhanget. En liten villhöver-känsla har helt klart infunnit sig.

Men har den någon som helst funktion eller är det bara en kul design på tavlan???
Kul att du gillar den 🙂
Själv lutar jag lite åt att planka hans jag med fast på två olika klockor så det blir nog inte så likt när allt kommer omkring- Dudens bezel vill inte riktigt sitta utan roterar ganska fritt hur mkt jag än pillar med fjädern, blir inte ens bättre av att byta helt. Så jag funderar på att sätta dit en slät ring istället. Sedan måste ju 170caset fyllas med något också och en sunburst-dude lockar ganska mycket 😅
Det var väggur i sambandscentraler som hade den där designen men nu har vissa armbandsur "plankat" designen. Skitläckra.
Rätt eller fel, men så här förklaras den lite mer i detalj avseende varför den ibland/ofta är röd på två - och rosa på två områden:
1635765595563.png

Googla bara "Radio room watch" så finns det många utläggningar och förklaringar!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Alltså först tyckte jag ju den talan var lite för mycket för mig, men nu är den ju helt normal i sammanhanget. En liten villhöver-känsla har helt klart infunnit sig.

Men har den någon som helst funktion eller är det bara en kul design på tavlan???
Här kommer lite mer info, både ang bakgrunden till urtavlan men även till Vostoks RR-modeller:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Alltså, jag fick 30% på allt hos en säljare. Tänkte bara köpa lite reservdelsverk, men det blev även några låsringar, några tavlor och 6st klockor m.m.
Jag som hade gett mig själv köpstopp, inte bra med rabatt!!!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Alltså, jag fick 30% på allt hos en säljare. Tänkte bara köpa lite reservdelsverk, men det blev även några låsringar, några tavlor och 6st klockor m.m.
Jag som hade gett mig själv köpstopp, inte bra med rabatt!!!
Jag ser det som att upplägget minskade även ditt köpstopp med ganska exakt 30%, så jag tycker inte att du har gjort något större fel, som mest ca 70% fel och det kan vi ju alla göra, så inget att skämmas för, det kan du vara 100% säker på! 🤔
 

MrWalker

Breitling
Finns det nån risk att man rubbar kristallen när man byter bezel? Eller så var kronan inte riktigt åtdragen. Iaf blev resultatet av att badhus:
Stannad klocka samt imma…. Dykarur eller inte. Kan ju vara handhavandefel om kronan inte var tät.
 

Bilagor

  • ED6910FA-DD79-4268-A47F-963CB76DD161.jpeg
    ED6910FA-DD79-4268-A47F-963CB76DD161.jpeg
    492 KB · Visningar: 4

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Finns det nån risk att man rubbar kristallen när man byter bezel? Eller så var kronan inte riktigt åtdragen. Iaf blev resultatet av att badhus:
Stannad klocka samt imma…. Dykarur eller inte. Kan ju vara handhavandefel om kronan inte var tät.
Jag fick lite imma på en av mina efter en dusch - landade i att det troligen berodde på att jag inte dragit åt låsringen bakpå ordentligt efter att ha öppnat den.

Såg i någon grupp att det även var någon som haft problem med otät klocka som visade sig bero på att det kommit något skräp mellan packning och bakstycke så att den inte slöt tätt. (Som jag förstod det så var det problemet med från fabriken)

Jag löste fukten i min genom att plocka ur verket och låta att torka någon dag, sedan har den tickat på utan problem. Har dock övervägt att beställa nya packningar till den för att vara på den säkra sidan (kostar inte många kronor på exv vostok-Watches24).
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Denna är endast ett par veckor gammal. Det enda är att jag bytt band och bezel.
Men som sagt så var inte kronan helt åtdragen så det kanske inte tätar där riktig.
Så skulle det kunna vara - som @Rikala skrev: öppna och torka, behöver du skaffa verktyg finns det för någon hundring på bl a Clas-Ohlsson och Kjell & co - av bilderna där att döma verkar det vara ungefär samma som man får med i kina-kiten på eBay, vilka funkar bra. Någon annan här kan säkert tipsa om bättre grejer/dealar dock
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Finns det nån risk att man rubbar kristallen när man byter bezel? Eller så var kronan inte riktigt åtdragen. Iaf blev resultatet av att badhus:
Stannad klocka samt imma…. Dykarur eller inte. Kan ju vara handhavandefel om kronan inte var tät.
Generellt sett skall klockorna tåla riktigt tuffa tag. Nedan äventyr som jag utsatte ett par av mina för under sommaren, dessutom vid upprepade tillfällen...
1635776006018.png
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Öppnad och får väl ligga så ett tag. Har nog inte verktyg att plocka bort kronan så man kunde tagit ut verket.
Har du en liten nål av den här typen 👉📌 så fixar du det med den

Vet inte om det är nödvändigt eller bara behändigt - men bra att dra kronan till yttre läget innan man tar loss den, så hamnar den lättare rätt när den ska tillbaka igen
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Öppnad och får väl ligga så ett tag. Har nog inte verktyg att plocka bort kronan så man kunde tagit ut verket.
Lägg gärna klockan i det tillståndet på en varm (men inte het) plats för att tvinga ut all fukt. Kronan tror jag att du med fördel bara kan skruva loss så att ingen fukt stängs inne mot kronans packning. Om kondensen försvinner från glaset har du en bra indikator på att fukten är på väg bort.
Anm: Det var inte saltvatten, eller? 😱
 
Topp