• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

ShogunB

Omega
Nu har jag faktiskt inte öppnat någon Vostok än. Och jag är inte urmakare men kan alldeles på egen hand fördärva mina egna ur. Men ibland har jag tur. Men jag har grejer att pilla med ifall du har vägarna lite längre norrut längs E6 och hamnar i Helsingborg. Eller så jobbar jag i Malmö så kan vi ordna överlämning där. Finns även en urmakare som är bra ute i Röstånga. Bonde som även har urmakeriverkstad. https://www.urbra.se/urmakeri/urhem100524.html#.YBGbJqR87Ds

han fixar... ALLT. Verkligen allt. Inte billigast men har du en hundring eller två med det löser han ditt problem säkert på direkten.

1635878536470.png
Miljoner tack! Jag ska kolla med bonden (dom verkar tycka om klockor, de där bönderna)! Kan han fixa det och jag kan stödja honom så ska han minsann få betalt.

Kan/vill han inte återkommer jag!
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Räddningsaktion av katt ikväll dock misslyckad än. Som tur är så är ägaren till katten fd fallskärmsjägare och har ett jäkla mod men katten sitter jätte högt upp i trädet. Regnet vräkte ner och lerigt mitt inne i skogen, tillverkade en lång pinne med en kattmatsburk på o försökte locka katter till stegen men de gick inte sista biten. Klas spaden fick vara med också. Fortsättning följer imorgon bitti😦
DSC_7418.JPG
DSC_7416.JPG
 

Utvisaren

Patek
Räddningsaktion av katt ikväll dock misslyckad än. Som tur är så är ägaren till katten fd fallskärmsjägare och har ett jäkla mod men katten sitter jätte högt upp i trädet. Regnet vräkte ner och lerigt mitt inne i skogen, tillverkade en lång pinne med en kattmatsburk på o försökte locka katter till stegen men de gick inte sista biten. Klas spaden fick vara med också. Fortsättning följer imorgon bitti😦
DSC_7418.JPG
DSC_7416.JPG
Vår förra katt kunde bara klättra upp, men inte ner. Så jag känner igen det där... har stått på nån stegen nån gång kan vi säga. Övade dock upp katten genom att sätta henne uppe på garderoberna inomhus. Ville hon ner fick hon gå på min arm till min axel, så jag kunde ta ner henne lätt. Samma metod funkade ju sedan när hon klättrade upp i träd efter nån ekorre eller så. Bara att ta tag i grenen hon satt på så gick hon över på min axel.

Hoppas verkligen att det går bra.
 

Delgada

Patek
Räddningsaktion av katt ikväll dock misslyckad än. Som tur är så är ägaren till katten fd fallskärmsjägare och har ett jäkla mod men katten sitter jätte högt upp i trädet. Regnet vräkte ner och lerigt mitt inne i skogen, tillverkade en lång pinne med en kattmatsburk på o försökte locka katter till stegen men de gick inte sista biten. Klas spaden fick vara med också. Fortsättning följer imorgon bitti😦
DSC_7418.JPG
DSC_7416.JPG

Jisses! Det var högt det där!

Vår förra katt kunde bara klättra upp, men inte ner. Så jag känner igen det där... har stått på nån stegen nån gång kan vi säga. Övade dock upp katten genom att sätta henne uppe på garderoberna inomhus. Ville hon ner fick hon gå på min arm till min axel, så jag kunde ta ner henne lätt. Samma metod funkade ju sedan när hon klättrade upp i träd efter nån ekorre eller så. Bara att ta tag i grenen hon satt på så gick hon över på min axel.

Hoppas verkligen att det går bra.

Det är ju ändå rätt så besynnerligt att de klättrar upp så högt men inte kan ta sig ned.
Man undrar ju stilla hur såna gener överlevt evolutionen....
Så vida det inte är frågan om att utveckla en ny kattras som enbart är trädtoppslevande.🤔
Det gäller ju bara att en passande partner väljer att klättra upp i exakt samma träd...hmm...
Den utvecklingsgrenen lär nog ta några miljoner år.😄
 

Utvisaren

Patek
Jisses! Det var högt det där!



Det är ju ändå rätt så besynnerligt att de klättrar upp så högt men inte kan ta sig ned.
Man undrar ju stilla hur såna gener överlevt evolutionen....
Så vida det inte är frågan om att utveckla en ny kattras som enbart är trädtoppslevande.🤔
Det gäller ju bara att en passande partner väljer att klättra upp i exakt samma träd...hmm...
Den utvecklingsgrenen lär nog ta några miljoner år.😄
Det är inget generellt för katter. Den vi har nu klättrar både upp och ner som en ekorre. Men en del har inte lärt sig tekniken när de var små. Kanske togs från mamman innan de fått lära sig etc. Lite som dagens ungdom inte har lärt sig att dra upp byxorna utan halva r-ven hänger ut. Fy fn vad det kommer se ut när de blir medelålders och pensionärer. Lönnfeta rörmokar r-var vart man än ser. Fy fn det kommer att bli synd om människan... 😂 😂
 

MAz_666

Rolex
From left to right: 2809B (18 jewels, no precision regulator), 2809A, 2809 (Precision)
collage.jpg
Fam!nu såg jag att jag var 2a på bollen igen!😁
Vet inte om det jag läst på nätet stämmer, men vissa uppgifter beskriver det som att man testade verkens noggrannhet (accuracy) och de som inte nådde kravet skeppades till Molna och Almaz-klockorna, d.v.s. inte endast att det var skillnad på verken i modellerna 2809, 2809A och 2809B - utan att man alltså kan hitta ett "precision-urverk" (2809) i en Almaz, men som då inte uppfyller de höga kraven.
Utveckla gärna ni som vet mer!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Var det denna som först såg ut att vara en kronograf, meeen som sedan inte riktigt visade sig vara det? 😍

Vad är det för verk i en sådan?

Ja, trodde det var en kronograf, men det var det ju inte (ser bara ut så). De små visarna fungerar, visar dag/datum/timme. Tyvärr fungerar ena knappen (för datum) lite dåligt, då en del av funktionen är i plast som gått sönder (såklart).

Sitter ett Slava (antar jag) automatverk i.
Ser ut såhär:

20211103_102908.jpg


Ursäkta den kassa bilden då jag tejpat glaset, pga glasringen fått sig en smäll och gör att glaset inte sitter fast ordentligt (skall köpa ny glasring).
 

Samlarn

Rolex
Den där godingen är sliten på riktigt!
Underbart att verkligen ALL färg är borta, utom en liten liten röd fläck 21 minuter i heltimme!
Man kan bara drömma sig bort och fundera över vad den har varit med om ...
Eller gick Oleg bezerk med ståltrådsborsten och försökte göra den i nyskick?
Nej, nej. Den där var i toppskick när Beo fick den. Några omgångar med avmagnetiseraren har satt sina spår.
 
Topp