• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Har blivit lite sugen på ett ryskt dykarur som jobbklocka, den här har dykt upp på min ubåtsradar:). Har någon här på ks mer information och fakta om den och skulle vilja berätta?:)
27148-f1.jpg

eBay har alltid funkat bra för mig. Jag är lite "petig" när jag väljer säljare. Chansar bara med mindre köp.
Jag blev erbjuden en fin Zlatoust Vodolaz för några månader sen. Avstod den eftersom jag tyckte att den verkade för stor på armen för att vara praktisk. Jag har aldrig sett en i verkligheten och kanske ändrar mig när jag ser ett ex? Som samlarobjekt ser den väldigt intressant ut. Om du vill kan jag fråga säljaren om han har exemplaret kvar? Han brukar inte vara billig men har en sällsynt förmåga att hitta intressanta klockor i väldigt bra skick.

eBay har alltid funkat bra för mig. Jag är lite "petig" när jag väljer säljare. Chansar bara med mindre köp.
Jag blev erbjuden en fin Zlatoust Vodolaz för några månader sen. Avstod den eftersom jag tyckte att den verkade för stor på armen för att vara praktisk. Jag har aldrig sett en i verkligheten och kanske ändrar mig när jag ser ett ex? Som samlarobjekt ser den väldigt intressant ut. Om du vill kan jag fråga säljaren om han har exemplaret kvar? Han brukar inte vara billig men har en sällsynt förmåga att hitta intressanta klockor i väldigt bra skick.

Fråga går ju alltid att göra

Tycker det exet verkar vara vettigt. Är väl bara problematiken med att klockan avger strålning som kanske inte är så där jättebra. Lär ju garanterat ge utslag hos tullen i Sverige.

Ryssarna slutade med radium i lumet på 60-talet tror jag, så någon stråldos därifrån lär du sannolikt inte ha fått. Om din lume är stendöd efter en natt i en byrålåda är det Vostoks grisusla standardlume som sitter på. Om din Vostok däremot lyser konstant lika bra oavsett hur länge den legat i kolmörker skulle det vara intressant med en Geiger-mätning.:nailbiting:

Ang radioaktiva klockor, dessa gubbar har grottat ner sig rejält i ämnet:bookworm:
http://www.orau.org/ptp/PTP Library/library/Subject/Consumer Products/timepiece dose.pdf

Jag skulle personligen ge fanken i radioaktiva klockor

Vodolaz
Jag fick några bilder från säljaren. Säljaren säger att det är en äkta, oanvänd Vodolaz. Den går rätt och bra.
Allt är orginal. Dokument och förpackning. Dokumentets nummer stämmer inte med klockan men det kan vara en förväxling i butiken, säger säljaren. Armbandet är orginal. Boetten i rostfritt stål. På frågan om eventuell radioaktivitet svarar säljaren att klockan är från 70-talet. Det var klockorna från 60-talet som hade radioaktiv lysmassa på urtavlan. Den är alltså inte radioaktiv, enligt säljaren. Han vill ha 1 200 USD för klockan med fri frakt.
Njut av bilderna Fjällgrisen! Hör av dig om du har några frågor.
20170926_ask.jpg
20170926_bakstycke.jpg
20170926_dokument.jpg
20170926_intyg.jpg
20170926_klockansolo.jpg
20170926_kronaav.jpg
20170926_kronan.jpg
20170926_sidan.jpg
20170926_urtavla.jpg

Vodolaz
Jag fick några bilder från säljaren. Säljaren säger att det är en äkta, oanvänd Vodolaz. Den går rätt och bra.
Allt är orginal. Dokument och förpackning. Dokumentets nummer stämmer inte med klockan men det kan vara en förväxling i butiken, säger säljaren. Armbandet är orginal. Boetten i rostfritt stål. På frågan om eventuell radioaktivitet svarar säljaren att klockan är från 70-talet. Det var klockorna från 60-talet som hade radioaktiv lysmassa på urtavlan. Den är alltså inte radioaktiv, enligt säljaren. Han vill ha 1 200 USD för klockan med fri frakt.
20170926_ask.jpg
20170926_bakstycke.jpg
20170926_dokument.jpg
20170926_intyg.jpg
20170926_klockansolo.jpg
20170926_kronaav.jpg
20170926_kronan.jpg
20170926_sidan.jpg
20170926_urtavla.jpg

Tusen tack, ska ta mig en funderare:) följer skyddet med som man kan se på visa vodolaz klockor och hur stor är den där?:)

Det är bara kul om jag kunde hjälpa till att koppla samman en köpare och säljare. Det som säljs är det som syns på bilderna, tror jag att du ska utgå ifrån. Skyddet tror jag inte är orginal. Det är nog inte något som du får här. Det är en Vodolaz 191 ChS. Jag kan inte måtten men har för mig att den är ca. 6 centimeter i diameter.

Vodolaz
20170926_ask.jpg
20170926_bakstycke.jpg
20170926_dokument.jpg
20170926_intyg.jpg
20170926_klockansolo.jpg
20170926_kronaav.jpg
20170926_kronan.jpg
20170926_sidan.jpg
20170926_urtavla.jpg
Samlarn! Skicka ett PM till Lucidor här på forumet. Han har en Zlatoust i originalskick. Det finns mängder med falska, semigamla, franken osv.

Bra idé Fixoflex. Jag har avstått den där klockan, just nu, men jag blev lite sugen nu när jag fick veta att den inte har någon förhöjd radioaktivitet. Jag har köpt av säljaren några gånger och alltid fått fantastiska klockor. Inget krångel. Jag är jättemallig över de "ex" som jag fått chansen att köpa. Kanske vi kan få en kommentar från en av de de bästa klocksamlare jag känner till?

Bra idé Fixoflex. Jag har avstått den där klockan, just nu, men jag blev lite sugen nu när jag fick veta att den inte har någon förhöjd radioaktivitet. Jag har köpt av säljaren några gånger och alltid fått fantastiska klockor. Inget krångel. Jag är jättemallig över de "ex" som jag fått chansen att köpa. Kanske vi kan få en kommentar från en av de de bästa klocksamlare jag känner till?
Den ser helt ok ut!:) Nu har jag dock dålig koll och är inte inläst på modellen. Den ser ut att vara genuin!

• Like
Reactions: Ako
Det är bara kul om jag kunde hjälpa till att koppla samman en köpare och säljare. Det som säljs är det som syns på bilderna, tror jag att du ska utgå ifrån. Skyddet tror jag inte är orginal. Det är nog inte något som du får här. Det är en Vodolaz 191 ChS. Jag kan inte måtten men har för mig att den är ca. 6 centimeter i diameter.
Okej:) berätta gärna vad lucidor säger om den:)

Tillbaka
Topp