• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Inget att skämmas för. Alla vägar är rätt bara de leder till det ryska klockträsket! :D Jag skyller på riktad reklam på fejjan som fick mig att klicka på en länk till klockanett.se. Sedan dess är det kört! Dumma, dumma Bosse! 🤣 Det roliga är att fram tills exakt den stunden hade jag en väldigt negativ bild av ryska armbandsur. Jag hade köpt en 24-h Komandirskie typ två år tidigare och jag kunde inte frammana några varma känslor hur mycket jag än ville. Klockan var iof rätt cool och det var den enda av mina dåvarande armbandsur som kunde skapa en diskussion vid fikabordet på jobbet, eftersom det var så hiskligt svårt att snabbt säga hur mycket klockan var. I övrigt hatade jag standardlänken och den lösa kronan.
Allt detta är ju historia nu och jag har blivit en mycket mer intelligent människa sedan dess. Komandirskien i fråga, som har fått nytt armband och annan bezel finns fortfarande kvar i samlingen, men jag kan erkänna att den inte får så himla mycket armtid. Det är faktiskt väldigt svårt att snabbt se hur mycket klockan är! 😍
Kul att få ta del av era “origin-stories” 😃
För egen del var det just att jag, troligen av ren slump, fick reda på att klockan figurerade i the life aquatic - en film jag gillat i många år. Jag tror att vägen gick via GMT:n som Owen Wilson bär i samma film, en klocka jag tyckt varit frän länge p g a kopplingen till Magnum PI och min allmänna fäbless för 80-talets estetik. En GMT hade jag redan sedan länge konstaterat att det inte skulle bli något av med för mig - men en kul mekanisk rysk klocka för mindre pengar är jag trodde att man kunde köpa en fungerande quartz för? Det var ju taget direkt! Sedan hamnade jag på någon youtube-kanal där en väldigt entusiastisk skotte talade sig varm för affordables i allmänhet och Vostok i synnerhet - vidare hit till KS och sedan var jag, innan jag visste ordet av, plötsligt ganska djupt nere i kaninhålet 😂

Insikten om att det finns massor av kul klockor som man faktiskt kan köpa utan att ständigt behöva oroa sig för att råka ha sönder eller bli av med - och dessutom kan våga sig på att pilla lite med själv - var nog ankaret som drog ner mig 😅
 

Utvisaren

Patek
Rolig historia😀
Jag skyller på @Delgada hade inte han uppdaterat alla sina ryska Vostoks i en annan tråd på detta forumet så hade jag inte varit en del av denna fantastiska gemenskapen.
Jag var helt såld på Seiko. Alla bilder på kupade Plexis av herr @Delgada gjorde att jag trillade dit
Jag hamnade sen hos Bosse på klockanett resten är historia😀
Hepp. Har alltid hatat dykare. Eller ja deras klockor menar jag så klart. Chronografer är en annan sak och när jag höll på lite med sådana så dök ju 3017 upp och de var rätt fina. Sen fick man ju syn på annat och det blev några Kirov pga ovanlig design.

Sen är det helt och hållet ERT FEL att jag köpt 3 dykare. Saatana perkele! Men tack i alla fall! 😂 😂 👍 👍
 

Lesa

KS Explorers Club
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2524.jpeg

Beställde igår från Tyskland detta stålband till Strelan. Ligger här på köksbordet idag. :happyhappy:
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Jo, jag inser att det nog är svårt att föreställa sig hur fysiskt krävande livet som bonde är för en som mig som aldrig har levt så. Känner igen mig i att träningen räddar en dock, men i mitt fall rör det sig snarare om helt vanligt småbarnsliv - men redan där är jag tacksam för varje minut jag lagt på träning, tanken på att bära arga fyraåringar med den späda fysik jag har i grundutförande lockar verkligen inte. 😅

Känns som att det finns en anledning till att typ alla strongman-grenar imiterar arbetsmoment på en bondgård (mer eller mindre naturtroget) - möjligen med undantag för det där när de kastar ölfat så högt de kan 😅
Ja kegtoss är ju inte nåt lantbruksrelaterat men som du säger mycket annat inom strongman är ju det. De är verkligen funktionell träning på riktigt!!!
Ja att orka med ungar kräver också sin träning. Öronen kan värka ibland när grabbarna ryker ihop här hemma😀 skämt o Sido så är ju träning bra för de mesta i lagom dos
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det här får jag fundera på i vinter...

Kanske köra glaslock bak med så att man även kan kolla tiden på baksidan, med tavla o allt! 😆.

Kronan går inte in som det är nu, men den skall nog gå genom att fila lite distansringen.

Om man sedan vill se tiden hela tiden får man ha klockan upp-o-ner på armen!!!

Blir en annorlunda modd ifall jag orkar 😃

20211110_134738.jpg
 
Hittade följande bild och inlägg på Watchuseek:

Screenshot_20211110-135843.png


För det första:
Är det där verkligen ett 470-case? Ser det inte för runt ut? Han kanske har filat och slipat det lite iofs..

För det andra:
Han skriver att det är en 420-länk som sitter på. Är det någon som vet om ändlänkarna till 420 passar även till 470 utan alltför stor modifiering?
Någon som har båda hemma och som kan testa?
 
Hittade följande bild och inlägg på Watchuseek:

Screenshot_20211110-135843.png


För det första:
Är det där verkligen ett 470-case? Ser det inte för runt ut? Han kanske har filat och slipat det lite iofs..

För det andra:
Han skriver att det är en 420-länk som sitter på. Är det någon som vet om ändlänkarna till 420 passar även till 470 utan alltför stor modifiering?
Någon som har båda hemma och som kan testa?

Svarar på min egen fråga...
Lite googling gav mig svaret att ändlänkarna till 420 faktiskt passar till 470👌
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hittade följande bild och inlägg på Watchuseek:

Screenshot_20211110-135843.png


För det första:
Är det där verkligen ett 470-case? Ser det inte för runt ut? Han kanske har filat och slipat det lite iofs..

För det andra:
Han skriver att det är en 420-länk som sitter på. Är det någon som vet om ändlänkarna till 420 passar även till 470 utan alltför stor modifiering?
Någon som har båda hemma och som kan testa?
Du har alldeles rätt i att 470 är mer kantig.
20180226_144838-1-1024x1401.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Inget att skämmas för. Alla vägar är rätt bara de leder till det ryska klockträsket! :D Jag skyller på riktad reklam på fejjan som fick mig att klicka på en länk till klockanett.se. Sedan dess är det kört! Dumma, dumma Bosse! 🤣 Det roliga är att fram tills exakt den stunden hade jag en väldigt negativ bild av ryska armbandsur. Jag hade köpt en 24-h Komandirskie typ två år tidigare och jag kunde inte frammana några varma känslor hur mycket jag än ville. Klockan var iof rätt cool och det var den enda av mina dåvarande armbandsur som kunde skapa en diskussion vid fikabordet på jobbet, eftersom det var så hiskligt svårt att snabbt säga hur mycket klockan var. I övrigt hatade jag standardlänken och den lösa kronan.
Allt detta är ju historia nu och jag har blivit en mycket mer intelligent människa sedan dess. Komandirskien i fråga, som har fått nytt armband och annan bezel finns fortfarande kvar i samlingen, men jag kan erkänna att den inte får så himla mycket armtid. Det är faktiskt väldigt svårt att snabbt se hur mycket klockan är! 😍

Du har alldeles rätt i att 470 är mer kantig.
20180226_144838-1-1024x1401.jpg

Ja jag vet inte riktigt vad han har gjort med det där caset på bilden. Ser ut som att han har slipat det så att det ska likna ett 020..
Inte så snyggt tyckte jag..

Tröttnade på det höga tickandet, blev inspererad till klockbyte!

20211110_174040.jpg
 
Topp