Kul att få ta del av era “origin-stories”Inget att skämmas för. Alla vägar är rätt bara de leder till det ryska klockträsket! Jag skyller på riktad reklam på fejjan som fick mig att klicka på en länk till klockanett.se. Sedan dess är det kört! Dumma, dumma Bosse! Det roliga är att fram tills exakt den stunden hade jag en väldigt negativ bild av ryska armbandsur. Jag hade köpt en 24-h Komandirskie typ två år tidigare och jag kunde inte frammana några varma känslor hur mycket jag än ville. Klockan var iof rätt cool och det var den enda av mina dåvarande armbandsur som kunde skapa en diskussion vid fikabordet på jobbet, eftersom det var så hiskligt svårt att snabbt säga hur mycket klockan var. I övrigt hatade jag standardlänken och den lösa kronan.
Allt detta är ju historia nu och jag har blivit en mycket mer intelligent människa sedan dess. Komandirskien i fråga, som har fått nytt armband och annan bezel finns fortfarande kvar i samlingen, men jag kan erkänna att den inte får så himla mycket armtid. Det är faktiskt väldigt svårt att snabbt se hur mycket klockan är!
För egen del var det just att jag, troligen av ren slump, fick reda på att klockan figurerade i the life aquatic - en film jag gillat i många år. Jag tror att vägen gick via GMT:n som Owen Wilson bär i samma film, en klocka jag tyckt varit frän länge p g a kopplingen till Magnum PI och min allmänna fäbless för 80-talets estetik. En GMT hade jag redan sedan länge konstaterat att det inte skulle bli något av med för mig - men en kul mekanisk rysk klocka för mindre pengar är jag trodde att man kunde köpa en fungerande quartz för? Det var ju taget direkt! Sedan hamnade jag på någon youtube-kanal där en väldigt entusiastisk skotte talade sig varm för affordables i allmänhet och Vostok i synnerhet - vidare hit till KS och sedan var jag, innan jag visste ordet av, plötsligt ganska djupt nere i kaninhålet
Insikten om att det finns massor av kul klockor som man faktiskt kan köpa utan att ständigt behöva oroa sig för att råka ha sönder eller bli av med - och dessutom kan våga sig på att pilla lite med själv - var nog ankaret som drog ner mig