• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Ah, blev inspiration till dagens klocka. 24h Raketa. Urverket låter rätt mycket, skulle nog må bra av en service, men tickar på bra ändå.

20211110_132606.jpg
Samma låda som Zero? Kul touch med pingviner på tavlan. Passar klart bättre än en fiskmås vid en pansarkryssare.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Någon som vet om man kan få tag på sådana där metallbitar som sitter på orginalbandet på en Zlatoust?

De där extra rektangulära bitarna som inte verkar ha någon funktion? Skulle vilja ha de och sätta på det bandet jag köpt!

Screenshot_20211110-191831_Chrome.jpg
 

Vostok

Audemars
Någon som vet om man kan få tag på sådana där metallbitar som sitter på orginalbandet på en Zlatoust?

De där extra rektangulära bitarna som inte verkar ha någon funktion? Skulle vilja ha de och sätta på det bandet jag köpt!

Screenshot_20211110-191831_Chrome.jpg
Dom där plåtbitarna håller ihop bandet och fungerar precis som en häftklammer... Tror inte du kommer hitta såna utan du får nog ta och tillverka dem själv av rostfri tunnplåt om du vill ha tag på dem :)

1636569398526.png
 

Delgada

Patek
Någon som vet om man kan få tag på sådana där metallbitar som sitter på orginalbandet på en Zlatoust?

De där extra rektangulära bitarna som inte verkar ha någon funktion? Skulle vilja ha de och sätta på det bandet jag köpt!

Screenshot_20211110-191831_Chrome.jpg
Kanske inte exakt detta men jag tänker ändå att nån näthandel eller butik för hobbyslöjd med läderarbeten vore nånstans att leta på.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Torsdag idag och jag premiäranvänder min ganska nyligen införskaffade Komandirskie, via inskription på bakstycket daterad till 1977. Klockan är, med tanke på åldern, i fantastiskt bra skick. Den röda stjärnan är klädsamt blekt åt det lätt rosa hållet och som väl är tycks ingen ha tänkt tanken att försöka bättra på den. Handmålade siffror och index plus världens sannolikt vackraste sekundvisare är ju bara det något som nästan får ögonen att tåras.
Referensnumret är 783430 och under huven tickar som vanligt för dessa ZAKAZ ett 2234-verk med hacking. Känslan på armen är lätt, smidig och snygg! Vi diskuterade ämnet ryska dressare för några veckor sedan och denna modell skulle jag tillstå är ett väldigt bra exempel på detta. Om Zlatoust ligger i en ända av spektrumet hittar vi definitivt denna lilla skönhet på rakt motsatt plats och man blir väldigt påtagligt påmind om den fantastiska spännvidd som omfamnar produktionen av ryska armbandsur.
20211111_081343.jpg


Enligt märkningen mellan bandhornen (ursäkta skral bildkvalitet) var guldpläteringen vid denna tidpunkt fortfarande 10 mikrometer. Mao inte ett lika omsorgsfullt genomfört arbete som under delar av 60-talet, där man skall kunna hitta modeller med upp till 20 mikrometer. Det kan i sammanhanget nämnas att detta förföll fullständigt under 80-talet, där man kan hitta modeller med så tunn plätering som en (1) mikrometer. Självklart var detta förfall inte hållbart och man gick ju även ungefär samtidigt över till att producera boetter belagda med titannitrid, något som mitt inlägg från igår med en Komandirskie från tidigt 90-tal var ett bra exempel på.
20211111_082316.jpg
 
Senast ändrad:

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Full lume tavla borde man skaffa sig. Hur upplever du den? Håller sig lumen ett tag?
(Edit) - Jag upplever den som riktigt trevlig, lumen var den huvudsakliga anledningen att det blev just denna men sedan de första dagarna tänker jag inte så mkt på just det. Gillar den lite gulgräddiga färgen som tavlan har så länge den inte lyser och den har ett trevligt djup med siffror och index som jag tror är applicerade (pga sitter ganska snett för att vara ärlig). Är sugen på att skaffa den blå varianten av samma tavla också någon gång i framtiden då jag tror att den skulle kunna bli riktigt fin om man moddade den lite. Väldigt nöjd med klockan och även om den knappast är någon nödraket att lita på så tror jag att den kommer att göra sig väldigt bra när sommaren kommer.
(Slut Edit)

Ja det tycker jag att du ska 😃
Ska sanningen fram är den väl ok men inte så mkt mer - gjorde ett litet test nu och lyste den och en annan klocka som har bra lume med en lampa och tog ett par bilder. Vostoken går utan problem att avläsa i mörker efter 20-25 min men det där riktiga reaktor-glowet är över på någon minut eller så.
904BCC64-5E75-49B1-8B4F-C0D37AE16149.jpeg

Fota med mobilkameran blir kanske lite missvisande då den envisas med lång slutartid när det är mörk (går säkert att stänga av med jag är för ointresserad för att lära mig hur) men jag la en annan Vostok med vanliga (obelysta) lumepluttar bredvid som något slags referens

E9B8B31D-86EF-40D8-A3D2-437F0905DD2B.jpeg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Torsdag idag och jag premiäranvänder min ganska nyligen införskaffade Komandirskie, via inskription på bakstycket daterad till 1977. Klockan är, med tanke på åldern, i fantastiskt bra skick. Den röda stjärnan är klädsamt blekt åt det lätt rosa hållet och som väl är tycks ingen ha tänkt tanken att försöka bättra på den. Handmålade siffror och index plus världens sannolikt vackraste sekundvisare är ju bara det något som nästan får ögonen att tåras.
Referensnumret är 783430 och under huven tickar som vanligt för dessa ZAKAZ ett 2234-verk med hacking. Känslan på armen är lätt, smidig och snygg! Vi diskuterade ämnet ryska dressare för några veckor sedan och denna modell skulle jag tillstå är ett väldigt bra exempel på detta. Om Zlatoust ligger i en ända av spektrumet hittar vi definitivt denna lilla skönhet på rakt motsatt plats och man blir väldigt påtagligt påmind om den fantastiska spännvidd som omfamnar produktionen av ryska armbandsur.
20211111_081343.jpg


Enligt märkningen mellan bandhornen (ursäkta skral bildkvalitet) var guldpläteringen vid denna tidpunkt fortfarande 10 mikrometer. Mao inte ett lika omsorgsfullt genomfört arbete som under delar av 60-talet, där man skall kunna hitta modeller med upp till 20 mikrometer. Det kan i sammanhanget nämnas att detta förföll fullständigt under 80-talet, där man kan hitta modeller med så tunn plätering som en (1) mikrometer. Självklart var detta förfall inte hållbart och man gick ju även ungefär samtidigt över till att producera boetter belagda med titannitrid, något som mitt inlägg från igår med en Komandirskie från tidigt 90-tal var ett bra exempel på.
20211111_082316.jpg
Vilket fint och välbevarat exemplar!
Jag gillar att killgissa, men skulle jag - så skulle jag säga att modellen nog snarare är från 1975.
Förstår jag din "datering" rätt, så kommer den av gravyr på baksidan.
Betänk då att klockan inte behöver vara tillverkad exakt samma år som den graveras.
Definitivt modellen menar jag är äldre än 1977.
Man måste ju bara ÄLSKA Olegs vodkadoftande ifyllnad av siffrorna!!!
Och glaset från sidan: grrrrrr!
 
Topp