• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vilket fint och välbevarat exemplar!
Jag gillar att killgissa, men skulle jag - så skulle jag säga att modellen nog snarare är från 1975.
Förstår jag din "datering" rätt, så kommer den av gravyr på baksidan.
Betänk då att klockan inte behöver vara tillverkad exakt samma år som den graveras.
Definitivt modellen menar jag är äldre än 1977.
Man måste ju bara ÄLSKA Olegs vodkadoftande ifyllnad av siffrorna!!!
Och glaset från sidan: grrrrrr!
Yes, kan bara hålla med och skall man uttrycka sig mer stringent så vet jag ju bara att bakstyckets gravyr på mitt exemplar tycks härröra från 1977. Jag har heller ingen riktig aning om under hur många år på 70-talet som denna modell fanns i produktion.
 
Kör på en Slava idag där Oleg garanterat har kollat djuuuupt i flaskan när han designade förmen!😂
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Är tavlan också vinklad ”uppåt” längs armen?
 
Ja det tycker jag att du ska 😃
Ska sanningen fram är den väl ok men inte så mkt mer - gjorde ett litet test nu och lyste den och en annan klocka som har bra lume med en lampa och tog ett par bilder. Vostoken går utan problem att avläsa i mörker efter 20-25 min men det där riktiga reaktor-glowet är över på någon minut eller så.
904BCC64-5E75-49B1-8B4F-C0D37AE16149.jpeg

Fota med mobilkameran blir kanske lite missvisande då den envisas med lång slutartid när det är mörk (går säkert att stänga av med jag är för ointresserad för att lära mig hur) men jag la en annan Vostok med vanliga (obelysta) lumepluttar bredvid som något slags referens

E9B8B31D-86EF-40D8-A3D2-437F0905DD2B.jpeg
Tack för svaret, ser ju IAF mycket mer bättre ut än en Vostok med bara lumade visare. 🤩
Lumen är ju väldans klen på Vostoks, men man får ändå ge beröm för att de verkar vara långlivade om man snackar år😀
Zlatousten spelar i en helt annan liga men de är väl luminova.
Om man får nämna Seiko i denna tråden har jag en marinemaster 300 den är de värsta jag ägt lyser hela natten😁
 
Yes, kan bara hålla med och skall man uttrycka sig mer stringent så vet jag ju bara att bakstyckets gravyr på mitt exemplar tycks härröra från 1977. Jag har heller ingen riktig aning om under hur många år på 70-talet som denna modell fanns i produktion.
Men är någon ens säker på om alla 10 år verkligen inträffade under 70-talet? Jag är skeptisk. Tror inte det var med än 7 år i verkligheten. 🤔 🥴 😁
 
Tillbaka
Topp