• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Samlarn

Rolex
Äntligen kom den senaste leveransen inför lite modd-projekt...

Bland nyförvärven en Vostok Amphibia med "Hunter"-tavla. Någon som vet mer om den? Har sett den här å där men aldrig i särskilt bra skick. Även om denna är uppenbart gammal så är den ganska jämnt sliten.
Snapseed.jpg
IMG_1577.JPG
Snygg! Jägarmotiv. Har aldrig sett den urtavlan, tror jag. Stora punkter med lysmassa. Ingen märkning av ursprung på urtavlans nederkant. Jag skulle gissa på att den är från tidigt 90-tal.
 

Samlarn

Rolex
Har börjat kolla på gamla Sturmanskie:s. Läckra klockor. Snygg design. Intressant historia. Det verkar vara mycket re-editions, kopior och frankensteins ute på eBay. Frestande att bjuda på någon med renoverad urtavla men hur mycket gör det på samlarvärdet egentligen?
Jag kommer inte att ha bråttom att köpa. Det är bättre att köpa rätt istället.
 

Vostok

Audemars
Även lyckats lägga händerna på de här två snyggingarna.
En Vostok Komandirskie med vad jag tror är den ryska fregatten Oryol på. Oryol (Örnen) var ett av de första byggda ryska krigsskeppen som byggdes någon gång på 1600-talet. Någon annan kanske vet mer eller kan säga till om jag är ute och cyklar!?
Den andra är jag väldigt förtjust i - en Vostok Amphibia SE med ett vikingaskepp på. Vet inget om den annat än att den är ovanlig. All info kring den välkomnas varmt! :)

Undrar också om visarna stämmer? Komandirskien med sina raka visare och enkel rak röd sekundvisare, och amphibian med rak röd sekundvisare?
Snapseed.jpg
"Örnen" har jag sett flera varianter på och din är nog en "nyare modell" men den där med vikingaskeppet har jag aldrig sett förut? Kan det vara någon slags företags logotyp? Grymt frän var den vart fall vad det nu än må vara? Sen din jägare urtavla har jag sett kallas "K9" någonstans men mer än så vet jag ej tyvärr, även den är cool så modda ej sönder :) Gammalt är bra som det är, modda nytt istället :) Sen ang visare på din amphibia viking så verkar det vara rätt med "rak" sekundvisare
2857b2ba721a42ab1f7c59ca099a64b6.jpg
 
Senast ändrad:

Japocc

Omega
"Örnen" har jag sett flera varianter på och din är nog en "nyare modell" men den där med vikingaskeppet har jag aldrig sett förut? Kan det vara någon slags företags logotyp? Grymt frän var den vart fall vad det nu än må vara? Sen din jägare urtavla har jag sett kallas "K9" någonstans men mer än så vet jag ej tyvärr, även den är cool så modda ej sönder :) Gammalt är bra som det är, modda nytt istället :) Sen ang visare på din amphibia viking så verkar det vara rätt med "rak" sekundvisare

Ja jag håller med om att de är riktigt fina. Tack för info om K9. Ska leta mer information om dem alla alltid kul att veta historien kring dem.
Å jag förstår känslan av att "förstör inte så fina gamla klockor med moddning", men en ny bezel och armband är nog så långt jag skulle gå i moddning av dessa så inget irreversibelt i sådana fall. Men som sagt. Inga beslut än så länge. Just nu njuter jag av dem som det är.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Även lyckats lägga händerna på de här två snyggingarna.
En Vostok Komandirskie med vad jag tror är den ryska fregatten Oryol på. Oryol (Örnen) var ett av de första byggda ryska krigsskeppen som byggdes någon gång på 1600-talet. Någon annan kanske vet mer eller kan säga till om jag är ute och cyklar!?
Den andra är jag väldigt förtjust i - en Vostok Amphibia SE med ett vikingaskepp på. Vet inget om den annat än att den är ovanlig. All info kring den välkomnas varmt! :)

Undrar också om visarna stämmer? Komandirskien med sina raka visare och enkel rak röd sekundvisare, och amphibian med rak röd sekundvisare?
Snapseed.jpg
Försök att hitta en ring med lyspunkt till din vikingamphibia! Det kan vara så att det är originalringen som sitter på, men mer troligt att den är utbytt. Jag tror säkert att båda klockorna är ok!:) Kul också med dom klassiska vadderade banden!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det är en kopia av klockan under! En Gagarin Shturmanskie! Det finns alla möjliga och omöjliga varianter på detta klassiska ur. Bilden här under är mitt original från 1950. @Portugieser Sök på Gagarin Shturmanskie så ser du mängder av kopior och franken. Kanske du hittar din variant! Vad har du för bakgrund av just din klocka?

DSCF1205.JPG
 

Japocc

Omega
Försök att hitta en ring med lyspunkt till din vikingamphibia! Det kan vara så att det är originalringen som sitter på, men mer troligt att den är utbytt. Jag tror säkert att båda klockorna är ok!:) Kul också med dom klassiska vadderade banden!

Tack för tipset. Kan stämma att ringen inte är helt original. Får kolla om jag hittar en med passande lyspunkt.

Å ja visst är banden härliga!? Sitter riktigt skönt också tycker jag. Vadderingen lägger också på lite visuell tyngd i dem som jag tycker gör dem lite mer passande till så pass robusta klockor.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Sjukt sugen på någon rolig Vostok!
Typ amphibia eller så... någon som sitter på en som bara ligger i lådan?
Roliga klockor för inga större slantar.
 

Samlarn

Rolex
Sjukt sugen på någon rolig Vostok!
Typ amphibia eller så... någon som sitter på en som bara ligger i lådan?
Roliga klockor för inga större slantar.
Tjena Jeser90!
Vostok är bra köp. Jag har faktiskt några Vostok ligger. Bl.a. den här:
20171001_urverk.jpg
20171001_bak.jpg
20171001_urtavla.jpg

En Vostok Amphibian med 2209 urverk och paddelhänder. Armbandet är 18 mm. Vattentät ner till 200 m. Tonneau boett i rostfritt stål. En av de första Vostok jag köpte. Det var paddelvisarna som fick mig att köpa. Det var ett tag sen jag hade den på mig men jag tror att den går bra. Ska dra upp och testa den nu. Du kan få köpa den för 500 kr exkl. frakt om du vill ha den.
 
Senast ändrad:

Samlarn

Rolex
Det är en kopia av klockan under! En Gagarin Shturmanskie! Det finns alla möjliga och omöjliga varianter på detta klassiska ur. Bilden här under är mitt original från 1950. @Portugieser Sök på Gagarin Shturmanskie så ser du mängder av kopior och franken. Kanske du hittar din variant! Vad har du för bakgrund av just din klocka?

DSCF1205.JPG
Den här klockan är vacker som ett konstverk! Ditt orginal alltså.
 

Samlarn

Rolex
Tackar!:) Jo den är ok! Det finns bättre ex med något renare tavlor därute. Det börjar bli svårt att hitta ett bra exemplar där alla delar är rätt. Lycka till i ditt sökande.
Tack! När urtavlorna har lite patina, det är då de är som snyggast. Ditt exemplar är ju mycket snyggare ( mer levande ) än en helt renoverad urtavla t.ex. Det ska bli kul att leta efter en egen Sturmanskie. Jakten har börjat och jag tänker inte stressa. :watching:
 

Vostok

Audemars
Köpte en franken swing lug som jag tänkte försöka återställa.
Vet någon vad som är "rätt" alt. fel på denna? Krona, bezel? (visare och tavla är ju inte rätt så att säga) :)

s-l1600.jpg
 
Topp