• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
De är bitigt ute
DSC_8265.JPG
 

MAz_666

Rolex
Kanske var det Tonneau-tisdagen och lite bildsökning på internätet som var en bidragande orsak, men jag insåg plötsligt att jag desperat behövde en äkta och lite äldre Rysk stållänk till någon av mina vintage-dykare, exempelvis då en 1190. Den ser ut att vara sådär härligt gles och insliten. En viss oro infinner sig ang längden i kombination med mina inte-så-mycket-Ricky-Bruch-handleder, men vad kan gå fel?
bracelet_01.jpg
Jag har sagt det förr: har någon "fått ihop länken" - går den att ta isär.
Det är bara att korta med länkar och/eller "bandstiftsförflyttning".
Kommer bli toppen!
(Även på rabarber-armar! ;) )
 

Utvisaren

Patek
Godmorgon på er! Raketa Amphibian fick följa med mig till jobbet idag.
20211201_072149.jpg


Edit: Nu svarade jag helt fel, tangentbordet hann före hjärnan, men jag bjuder på det. Det såg ut som att du kommenterade inlägget ang NVCh-30 :)

Kan hålla med om att Raketan är lite annorlunda, men definitivt en klocka som sticker ut positivt.

Nedan mitt första svar ang NVCh-30 :)

Gen 1 är annars min favorit. Liknar ingen annan klocka med sin närmast minimalistiska och smäckra form. Nedan gen 1 och 2 tillsammans:
1638351223819.png
Den vänstra är ju stilig på riktigt!
 

MAz_666

Rolex
Vostok 1190 vs 630

Ibland vill man bara veta hur det är. I mitt fall gäller det nog lite av varje och definitivt ganska mycket när vi rör oss inom områden som täcks av rysstråden på detta forum. Jag märker att kunskap ramlar på lite stegvis och oftast helt slumpmässigt beroende på vad som råkar diskuteras. Ökad kunskap reser ofta hunger efter ännu mer kunskap och dessutom kan det i vissa OERHÖRT sällsynta fall även leda till att man plötsligt lockas till något enstaka litet inköp :)

Ett sådant ganska specifikt område är Vostoks militära dykarur aka NVCh-30, som jag tycker omges av en oerhört intressant och nästan lite mytomspunnen historik.
När NVCh-30 generation 2 dök upp, någon gång under 80-talet, hade Vostok sedan flera år tillbaka slutat tillverka den ursprungliga 350-boetten. Det var ju kanske lite tråkigt, men å andra sidan hade man börjat tillverka 1190, som vi ofta brukar referera till som "tunnan".

Och det är här min vetgirighet slår till. Jag kan direkt krypa till korset och erkänna att jag fortfarande vid detta års inledning trodde att generation 2 av NVCh-30 baserades rakt av på en standard-1190-boett inkl 18 mm bandbredd. Jag vill minnas att det var kamrat @Vostok som upplyste mig om hur det egentligen förhöll sig med bandbredden.
Men, hur funkade detta egentligen? När jag söker runt lite ang detta med boettnummer till NVCh-30 gen 2 dyker referensnummer 630 upp här och var. Min fundering är om 630 är den variant av tunnan som gjordes speciellt för NVCh-30 och som då skall ha haft 22 mm bandbredd direkt från start. Ponera att det är så; skiljer sig denna boett även på annat sätt jmf med 1190, tex genom kraftigare/annan strukturell konstruktion? Det tycks finnas information som gör gällande att det är så. Tex finns det ett avsnitt på den ganska heltäckande sidan hos Vintage Watch INC (länk nedan). Där hävdas att man skall kunna hitta synliga skillnader mellan dessa båda boetter (ja, förutom då naturligtvis de olika bandbredderna). Jag själv har aldrig kunna se andra skillnader än de man alltid ser mellan olika 1190-exemplar. (sannolikt pga ojämn tillverkningskvalité)
Sedan dyker plötsligt upp info om att senare NVCh-30 av generation 2 skall vara baserade på vanliga 1190 som har efterbearbetats i efterhand har fått bandbredden utökad från 18 till 22 mm. Om så har varit fallet är det ju bevisligen så att 1190 klarade av specen för 30 ATM utan behov av en annan kraftigare grundkonstruktion.

Min grundfråga blir väl då egentligen om 630 en helt unik boett byggd speciellt för NVCh-30, eller om det i princip inte är någon egentlig skillnad mellan en 630 och en 1190 med uppfräst bandbredd?


1638344965097.png
Har definitivt inte gjort en Master-uppsats på detta, men har själv landat i att mycket lite finns om denna eventuella 630.
TROR mig bara sett den omskriven i just denna artikel, och möjligen nån annan - men som då baserats på samma text.
Jag säger som Sauks rollfigur gjorde i Lorrys "Tillfälligt avbrott": "jag är skeptisk ..."
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har definitivt inte gjort en Master-uppsats på detta, men har själv landat i att mycket lite finns om denna eventuella 630.
TROR mig bara sett den omskriven i just denna artikel, och möjligen nån annan - men som då baserats på samma text.
Jag säger som Sauks rollfigur gjorde i Lorrys "Tillfälligt avbrott": "jag är skeptisk ..."
Jag håller med om att det oftast känns som cirkelresonemang när man försöker luska i 630-boetten.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Du får kränga till @Pippis pappa om den är för kort. ;) Just den länken känns faktiskt rätt modern ändå. Har ett par 3133 länkar på väg och de ser ju ut som larvfötter till en stridsvagn. Vilket när jag tänker efter är rätt tilltalande. Men samtidigt märkligt på ett pilotur. Bilden är snoddski...

1638348402268.png
TAGET! KÖPER!
eller eh — vad är det jag köper förresten?
 

Vostok

Audemars

hepanter

Patek
2-Faktor
22:a från Spanien... Kan det va något?
Kanske är en dum fråga men hur justerar man längden när de är spänne på den. Den jag har nu är av annan lösning
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Avbitare :) Dock kan du finjustera lite med de tre hålen på spännet med i efterhand..
Kom ihåg skyddsglasögon när du klipper och håll till ute för bitarna sticker som projektiler genom luften :D (Egen erfarenhet)
Jag tänkte spontant vinkelslip, men det är klart, en vanlig avbitare är kanske aningen mer raffinerat. 🤣 Annars gillar jag kombinationen Milanese från Spanien på en rysk klocka 👍
 
Topp