• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
God måndag
Klocka på en spik-klockan idag. Av naturliga skäl på blått band.

EC9C72C7-DF21-4414-A25B-28386CBF54F0.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Wow va fint!!! Va är det för lysmassa i de där?😀
Det är vanlig fosforescerande lysmassa. Om man tittar efter serienumret på urtavlan så står det en bokstav efter numret. I mitt fall står det "B", vilket betyder att lysmassan är optimerad för UV-ljus. Det finns en annan variant som är optimerad för rött ljus (tror jag iafall).
Så, inget radium så långt ögat kan nå. Jag har även mätt upp min egen klocka med geigermätare, som gav noll utslag.
1638786103849.png
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Det är vanlig fosforescerande lysmassa. Om man tittar efter serienumret på urtavlan så står det en bokstav efter numret. I mitt fall står det "B", vilket betyder att lysmassan är optimerad för UV-ljus. Det finns en annan variant som är optimerad för rött ljus (tror jag iafall).
Så, inget radium så långt ögat kan nå. Jag har även mätt upp min egen klocka med geigermätare, som gav noll utslag.
1638786103849.png
Tack för infomartionen😊
Wow så vacker!!!
En sån där behöver man ju helt klart införskaffa någon gång.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Förebygga tennis armbåge!👍😊
Har besvär i bägge armbågar, eller särskilt strax där under, i underarmarna (brachioradialis) särskilt om jag greppar med brettgrepp med utsträckt arm med handflatan neråt Jäkligt svårt att lokalisera var de kommer ifrån. Märker ju ett samband med nacke, axlar o armar.
Teorin är ju att min kropp får för lite återhämtning. Men de är bara att jobba o träna på lagom👍 @Delgada kanske har nån teori😊
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Har besvär i bägge armbågar, eller särskilt strax där under, i underarmarna (brachioradialis) särskilt om jag greppar med brettgrepp med utsträckt arm med handflatan neråt Jäkligt svårt att lokalisera var de kommer ifrån. Märker ju ett samband med nacke, axlar o armar.
Teorin är ju att min kropp får för lite återhämtning. Men de är bara att jobba o träna på lagom👍 @Delgada kanske har nån teori😊

Det du beskriver låter som något liknande lateral epikondylit, i vardagligt tal kallat tennisarmbåge. Epikondylit är inte heller helt korrekt eftersom det inte är någon äkta inflammation, så numer benämns det lateral epikondylalgi.
Du nämner brachioradialis, jag skulle gissa att det även kan vara lite påverkan på extensor carpi radialis.
Som du själv säger är återhämtningen viktig, med balans mellan belastning och vila. Det kan också vara värt att prova excentrisk träning.
I den här länken finns ett uppslag på hur man kan utföra den. Det finns många varianter, men den här tycker jag är vettig. Det är ingen quick fix utan den normala rehabperioden på detta är ca 12 veckor.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Trots en sannolikt ganska respektingivande mängd timmar bakom mus och tangentbord har jag faktiskt aldrig haft några tendenser till just musarm. Däremot hade jag, hör och häpna, en hel del problem med nämnda tennisarmbåge för en hel del år sedan när jag jobbade som IT-tekniker i landstinget i Jönköping. Jag bar runt på en hel del på datorer och då blev det just det du beskriver, dvs brett grepp med handflatan nedåt, vilket ledde till ganska jobbig värk i underarmen. I mitt fall avhjälptes det med att helt enkelt lyfta datorerna med ett helt annat grepp (ja, vi pratar alltså inte om laptops nu... 🤣 ).
Sedan hade jag ju inget ryskt armbandsur på den tiden och det kan ju självklart ha haft en negativ inverkan på det allmänna hälsoläget. Tror att det oftast var en Tissot qwaaartsch-kronograf på handleden på den tiden och det fattar ju vem som helst att det kan ju aldrig gå bra :D.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Det du beskriver låter som något liknande lateral epikondylit, i vardagligt tal kallat tennisarmbåge. Epikondylit är inte heller helt korrekt eftersom det inte är någon äkta inflammation, så numer benämns det lateral epikondylalgi.
Du nämner brachioradialis, jag skulle gissa att det även kan vara lite påverkan på extensor carpi radialis.
Som du själv säger är återhämtningen viktig, med balans mellan belastning och vila. Det kan också vara värt att prova excentrisk träning.
I den här länken finns ett uppslag på hur man kan utföra den. Det finns många varianter, men den här tycker jag är vettig. Det är ingen quick fix utan den normala rehabperioden på detta är ca 12 veckor.
Stort tack för ditt svar @Delgada
Den här rysstråden slutar man aldrig att häpnas av, den breda kunskapen som finns här inne skulle göra av vi klara ett världskrig. Ska försöka ta tag i det🙈
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det du beskriver låter som något liknande lateral epikondylit, i vardagligt tal kallat tennisarmbåge. Epikondylit är inte heller helt korrekt eftersom det inte är någon äkta inflammation, så numer benämns det lateral epikondylalgi.
Du nämner brachioradialis, jag skulle gissa att det även kan vara lite påverkan på extensor carpi radialis.
Som du själv säger är återhämtningen viktig, med balans mellan belastning och vila. Det kan också vara värt att prova excentrisk träning.
I den här länken finns ett uppslag på hur man kan utföra den. Det finns många varianter, men den här tycker jag är vettig. Det är ingen quick fix utan den normala rehabperioden på detta är ca 12 veckor.
Man kanske kan tänka sig annat innehåll i den där plastdunken om man vill öka motivationen till träning? ;)
Annars, jädrigt smart träningsmoment, eftersom det väl avlastar de drabbade muskelgrupperna på ett ganska effektivt sätt, kan jag tänka.

1638793954914.png
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Man kanske kan tänka sig annat innehåll i den där plastdunken om man vill öka motivationen till träning? ;)
Annars, jädrigt smart träningsmoment, eftersom det väl avlastar de drabbade muskelgrupperna på ett ganska effektivt sätt, kan jag tänka.

1638793954914.png
Jo men om du tullar i dunken varje vecka blir de ju mindre belastning för varje vecka som går och de kan nog påverka resultatet negativt😁
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Det där är inte så dumt. Våga vägra bezel. Som att driva tanken med slät bezel ett steg längre.👍
Ja jag tyckte det såg fränt ut när det postades en 420(?) med gul smörgåstavla utan bezel här för ett tag sedan så jag tänkte att när jag ändå inte får den att sitta ordentligt på denna kan jag lika gärna köra utan jag med 🙂
 
Topp