• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Och om någon nu kör ironman med Zlathoust på och vill gå vara med i deras reklam. Då är stalltipset att skippa handväskan under loppet! 😁😁

Tror ironman är lite för flashigt! Nya fina dyra cooooola cyklar o prylar o spandex i överflöd!

Men nog hade man fått uppmärksamhet om man t.ex. kört Hawaii ironman och någon journalist lagt märke till klockan!!!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Mycket Slava på tapeten idag. 😍

Blev inspirerad till klockbyte!

20211210_152354.jpg
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Tror ironman är lite för flashigt! Nya fina dyra cooooola cyklar o prylar o spandex i överflöd!

Men nog hade man fått uppmärksamhet om man t.ex. kört Hawaii ironman och någon journalist lagt märke till klockan!!!
Annars kanske Nordenskiöldsloppet kunde vara något? Kallt, långt och jävligt så det räcker och blir över påstås det 🥶
 

MAz_666

Rolex
Annars kanske Nordenskiöldsloppet kunde vara något? Kallt, långt och jävligt så det räcker och blir över påstås det 🥶
Jag skulle rekommendera den s.k. dödsmarschen i Belgien. De som gjort Nijmegenmarschen (4 dagar x 4 mil på stenhård betongasfalt) säger att Nijmegen kändes som en dagispromenad på Söder jämfört med The Dodentocht.
På med Zlatten och börja gå!!!
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jag skulle rekommendera den s.k. dödsmarschen i Belgien. De som gjort Nijmegenmarschen (4 dagar x 4 mil på stenhård betongasfalt) säger att Nijmegen kändes som en dagispromenad på Söder jämfört med The Dodentocht.
På med Zlatten och börja gå!!!
Jag har en kompis som gått Nijmegen marschen faktist,han tyckte det räckte och jag har bara gjort soldatprovet på 5 mil en dag och ak4 samt strids och trosspackning och det känndes det bara😳.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Fy vilken fredag det blev.
Strelan har fått en riktig skit dag med slit. Hölls med gödsel pumpen som hade frusit på förmiddan. Sen skrapa jag lösdriftsplattam efter snösmältningen BB lev ett helt dumperslass. Nu mjölkar jag. Har slut på den goda baren, så fick ta en sån där "goodlife" borde heta badlife. Fy så äcklig har passerat 12 Tim arbetstid är ca 1,5 kvar puuh
DSC_8494.JPG
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Precis så är det nog, likadant med tyskarna dom är ju riktigt trogna med sitt modersmål.
Tur man har @Johanaxe66 som kunde översätta åt mig😁
Det är alltid lika roligt att kunna vara med och hjälpa till! ;) (fasen, jag är sjukt avis på det där, det måste jag ju erkänna, men inser att jag definitivt har valt fel yrkesbana för att bli aktuell som poster boy för Zlatoust (...och fel kropp också...) 🤣
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tror ironman är lite för flashigt! Nya fina dyra cooooola cyklar o prylar o spandex i överflöd!

Men nog hade man fått uppmärksamhet om man t.ex. kört Hawaii ironman och någon journalist lagt märke till klockan!!!
Alt om man cyklar på en av försvarets gamla cyklar, med hårt pumpade ballongdäck och Zlatousten väl synlig på handleden. Problemet är ju att man drunkar pga tyngden från klockan under simningsmomentet plus att man blir så snedbelastad under löpningen att man springer ut i skogen... 🤔
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag skulle rekommendera den s.k. dödsmarschen i Belgien. De som gjort Nijmegenmarschen (4 dagar x 4 mil på stenhård betongasfalt) säger att Nijmegen kändes som en dagispromenad på Söder jämfört med The Dodentocht.
På med Zlatten och börja gå!!!
Finns det inte någon typ av marsch till minne av alla de karoliner som så oerhört tragiskt frös ihjäl på väg hem från Norge när Kalle Dussin hade dött? Enligt mig en av de större militära tragedierna i Sveriges historia.
 

MAz_666

Rolex
Finns det inte någon typ av marsch till minne av alla de karoliner som så oerhört tragiskt frös ihjäl på väg hem från Norge när Kalle Dussin hade dött? Enligt mig en av de större militära tragedierna i Sveriges historia.
Absolut. Karolinermarschen sommar- och vinter. En ganska "vanlig" marsch att göra bland bl.a. militärer, men medaljen har tyvärr ej bärandetillstånd till uniform. Samma sak med Dödsmarschen. DEN fick troligen inte sitt bärandetillstånd då medaljen nästan ser ut som en nazimedalj ...
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Finns det inte någon typ av marsch till minne av alla de karoliner som så oerhört tragiskt frös ihjäl på väg hem från Norge när Kalle Dussin hade dött? Enligt mig en av de större militära tragedierna i Sveriges historia.
Jag vet att det brukar vara en del folk som är ute och går den där marschen men jag känner inte till att det är något organiserat.

Edit- tvåa på den bollen och hade dessutom fel. Gör avbön och lägger till en klockbild

38D2506C-A8BA-470B-AF96-A737DFE26696.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Zjukov! Jo generalerna får väl sin tid i solljuset. Men när man beordrar sitt infanteri att attackera rakt igenom minfält utan att ha någon som röjer minor utan alla skall bara springa rakt igenom fältet... ja då är man faktiskt inte så lite av en slaktare av sina egna trupper. Så min respekt för de ryska generalerna under ww2 är ganska liten måste jag säga. Oavsett om det är strafniki i straffbataljoner som skall göra det eller någon annan.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Det är alltid lika roligt att kunna vara med och hjälpa till! ;) (fasen, jag är sjukt avis på det där, det måste jag ju erkänna, men inser att jag definitivt har valt fel yrkesbana för att bli aktuell som poster boy för Zlatoust (...och fel kropp också...) 🤣
Jag har nog inte lyckats tagit in det än🤩 det är ju fantastiskt coolt!! Ett företag som ligger mig varmast om hjärtat också, småskaligt företag med sina 300 klockor per år. Den satte ju liksom ryska dykarklockan på kartan.
Sen när de står som slogan på deras sida, "klockor för riktiga män" då mår man😀
Screenshot_20211210-165706.png
 

Utvisaren

Patek
Precis så är det nog, likadant med tyskarna dom är ju riktigt trogna med sitt modersmål.
Tur man har @Johanaxe66 som kunde översätta åt mig😁
Lär man sig bara alfalbetet så är förvånande många ord väldigt lika våra. Sedan har de ju lite annorlunda böjningar i slutet osv. Är man i klocksammanhang går det faktiskt rätt ok att läsa ryska nu faktiskt. Glömmer dock alltid vilket tecken som är G. P och L är lätta att blanda ihop. Sedan är ju vissa tecken precis som tyska dubbel S etc att en krumelur betyder ph eller f ljud etc.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Lär man sig bara alfalbetet så är förvånande många ord väldigt lika våra. Sedan har de ju lite annorlunda böjningar i slutet osv. Är man i klocksammanhang går det faktiskt rätt ok att läsa ryska nu faktiskt. Glömmer dock alltid vilket tecken som är G. P och L är lätta att blanda ihop. Sedan är ju vissa tecken precis som tyska dubbel S etc att en krumelur betyder ph eller f ljud etc.
Jag är inte där än, lagom lärt mig de som står på tavlorna🥴
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Skkulle just gapskratta lite klädsamt men så såg jag att jag plötsligt heter Audrey? What the smurf? 🤔 😵🤔

Passar dig bra! Själv är jag tydligen kusinen Eddie... Måste bero på snart är det jul!

Håller inte mitt egen köpstopp så bra, budar på 3st lotter... En är en Vostok 2428, med sliten boett. Tänkte sätta den i den nya boetten jag har om jag vinner. Dock går den inte, men förhoppningsvis behöver den bara rengöras.
 

Delgada

Patek
Jag skulle rekommendera den s.k. dödsmarschen i Belgien. De som gjort Nijmegenmarschen (4 dagar x 4 mil på stenhård betongasfalt) säger att Nijmegen kändes som en dagispromenad på Söder jämfört med The Dodentocht.
På med Zlatten och börja gå!!!
Nijmegen har jag gjort. Håller bara fötterna från skavsår och blåsor är den inte så farlig. Mer långtråkig.
Nijmegenmedaljen gav jag bort till en MÖP/samlare för några år sedan.

Dödsmarschen i Belgien har jag aldrig provat, men den lär vara av en helt annan kaliber.

Även örnmarschen var lite kärvare, och den metallbiten ger jag aldrig bort.
20211210_163807.jpg
 

Utvisaren

Patek
Nijmegen har jag gjort. Håller bara fötterna från skavsår och blåsor är den inte så farlig. Mer långtråkig.
Nijmegenmedaljen gav jag bort till en MÖP/samlare för några år sedan.

Dödsmarschen i Belgien har jag aldrig provat, men den lär vara av en helt annan kaliber.

Även örnmarschen var lite kärvare, och den metallbiten ger jag aldrig bort.
20211210_163807.jpg
Är det inte den man gör när man blir skogspilot? Träddykare? Osv... ;) 🤔
 
Topp