• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

En Neptun har jag varit sugen på länge! Och helt plötsligt dök det upp en. Kunde inte låta bli :)
s-l1600.jpg
Grattis till en snygg Neptun Vostok! Neptune har kanske den snyggaste urtavlan av alla klockor som jag har sett från det gamla Sovjet.

7CC632DF-FAE5-47FD-A2F8-89498528CA1A.jpeg

Någon som kan placera denna Poljot tidsmässigt? Det vilar något Stalinistiskt över de massiva, grovt tillyxade indexen, men man kan väl gissa på Chrusjtjovs ämbetstid (1958-1964) antar jag?
Kan mycket väl vara så. Skulle nog dock flytta fram den något i tid! Jag tittar då främst på loggan på tavlan. Slutet av 60 eller början av 70.

Kan mycket väl vara så. Skulle nog dock flytta fram den något i tid! Jag tittar då främst på loggan på tavlan. Slutet av 60 eller början av 70.

Aha! Tack, kul att veta! Jag kan ju inte mycket om ryska klockor (ännu), och gissar ffa utifrån formen i stort.

Passar på att lägga upp ett foto som är mer rättvisande - förra bilden smygtogs under ett bröllop med fotoförbud :)
F5C41C78-10FB-40A7-85C4-682D8E079391.jpeg

Aha! Tack, kul att veta! Jag kan ju inte mycket om ryska klockor (ännu), och gissar ffa utifrån formen i stort.

Passar på att lägga upp ett foto som är mer rättvisande - förra bilden smygtogs under ett bröllop med fotoförbud :)
F5C41C78-10FB-40A7-85C4-682D8E079391.jpeg
Här är en liknande logga som är från mitten av 60-talet. Nu är bandhornen något olika men man kan ändå härleda till ungefär mitten av 60 talet.
Klockan är från Mark Gordons samling! Baserat på visare och index skulle jag vilja flytta fram den några år. Kul att kronan verkar vara original. Det finns säkert någon Poljot entusiast på forumet som kan leda dig närmare årtalet, jag är mest insnöad på Vostok!:)

0526A.jpg

Tack igen för hjälpen!
Känns som en keeper. Skall bekosta den en service hos en av de där två Stockholmsurmakarna som KS vintagetrådar brukar rekommendera.

OK! Vi får höra vad han säger! @Samlarn
Min favorit bland Vostoks klockor. Jag har några själv. Otroligt sköna med wire lugs. Platsar i alla klocksamlingar.
Urtavlans skick är viktigt och på det här exemplaret är den fin. Paddelvisarna är nästan lika viktiga som urtavlan och de ser fina ut. Kronan är sliten så att mässingen syns. Det är ett minus. Bezelringen ser sliten ut men är ok och orginal. Baksidan är viktig om man absolut vill vara säker på att det är "the real thing" man köper. Det ska stå 30 atm på den bl.a. och den ska vara blankpolerad.
7 000 kr tycker jag är ett rimligt pris för klockan om den går bra.
Enligt obekräftade uppgifter gjordes endast 200 exemplar av den här klockan. Någon rysk säljare sa till mig att de var sällsynta men att han trodde att det var fler än 200 exemplar som tillverkades. Det finns ungefär en så'n här klocka på varje tusen av de vanliga ( 20 atm ) Vostoks i 350-boetten, trodde han.
Besättningsmän på ubåtar hade de här klockorna, berättade han.

Tillbaka
Topp