• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
In other news såg jag den här klockan postad i en av fb-grupperna som jag tyckte var riktigt frän - tolkade det dock som att det var något costumprojekt från ett eller annat forum och att tavlan inte fanns att få tag på någonstans för vanliga dödliga ☹️

6BCDDAF8-D806-4109-91A7-91251DDFCC7C.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Liten lördagsdetektivfråga till er kunniga. I historiedokumenten om NVCh-30 syns ett förlängt dykararmband - säkert extra långt för att kunna spännas utanpå dykardräkter.
Men denna suddiga bild visar ju antingen en "hållare" i typ metall - ELLER (gud förbjude) nån slags "bund-platta".
Är det nån i gruppen som har ett sånt här armband?
Eller har nån i alla fall sett en bättre bild, och kan berätta ngt om hållaren/bundplattan?
Och bandet: läder, tyg eller presenning-nylon?
2004-NVCh-30-Ref.jpg
Intressant, jag har tittat på den där bilden ganska många gånger men har aldrig identifierat plattan. Att gå så långt som att kalla detta för bund tycker jag är en grov och närmast barock överdrift. Oavsett oerhört intressant. Bandet är väl bara ett singel pass-band i ngt material och plattan ett sätt att se till att hela härligheten inte sjunker för långt in i dykardräkten.
Ett band av typen Nato skulle jag definitivt se som något att föredra framför singel pass-band iom att klocka sitter kvar på bandet även om en fjäderpinne lossnar.
Bund skapades väl från början för att minska risken för att den som bär klocka får köldskador av klockan mot handleden när man befinner sig i en extremt kall miljö. I situationen med en relativt tjock dykardräkt under vattnet är detta knappast ett problem.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Zlatousten har de inte lätt idag, blev instucken i gödsel kanalen, när bonden täckte med plast. Patina in making
Egentligen rätt vansinnigt att misshandla en sån här klocka i den här prisklassen en gshock hade förtjänat detta liv bättre men man lever ju bara en gång och en Zlatoust är ju gjord för tufft liv.
DSC_8438.JPG
DSC_8439.JPG
Ryssarna är rätt kärva så det ska nog gå fint 😇 bifogar referens 😂
 

Utvisaren

Patek
Morn! Strela söndag!
20211211_011100.jpg

En klocka som är helt omöjlig att ta bra bild på. Låg kontrast i tavlan och reflekterande akrylglas. Sällan man kan se både den röda och den inre blå tachymeterskalan samtidigt. Piloterna använde troligen enbart den ljusa tavlan som man faktiskt kan läsa av enkelt, gissar jag...
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Morn! Strela söndag!
20211211_011100.jpg

En klocka som är helt omöjlig att ta bra bild på. Låg kontrast i tavlan och reflekterande akrylglas. Sällan man kan se både den röda och den inre blå tachymeterskalan samtidigt. Piloterna använde troligen enbart den ljusa tavlan som man faktiskt kan läsa av enkelt, gissar jag...
Men man ser vilket klockslag de är, de guldiga visarna proppar fint.
Min Strela har ju väldigt kass lysmassa så jag använder reflektionerna från visarna, räcker med endast lite månsken eller nån annan ljuskälla.
Är så bortskämd med zlatousten, den lyser mysigt jämnt var jag än är
 

Utvisaren

Patek
Men man ser vilket klockslag de är, de guldiga visarna proppar fint.
Min Strela har ju väldigt kass lysmassa så jag använder reflektionerna från visarna, räcker med endast lite månsken eller nån annan ljuskälla.
Är så bortskämd med zlatousten, den lyser mysigt jämnt var jag än är
Jo kolla klockan funkar fint. Jag tänkte på skalan där man mäter hur långt man kört om man åker i mach 1 osv. Helt omöjligt att läsa av enkelt. Men det viktigast med en pilotklocka är ju att den är snygg. Och sitter på dressigt ödleskinn eller krokodil. Så check på den! 😁 😁
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Jo kolla klockan funkar fint. Jag tänkte på skalan där man mäter hur långt man kört om man åker i mach 1 osv. Helt omöjligt att läsa av enkelt. Men det viktigast med en pilotklocka är ju att den är snygg. Och sitter på dressigt ödleskinn eller krokodil. Så check på den! 😁 😁
Jag skrev visst ödleskinn förut menade ju självklart alligator skinn😛 ja både telemeter och tachymetern försvinner i tavlan på din.
Både för o nackdelar, min blir rätt grötig när man tittar rakt uppifrån, ska jag kika tiden då lägger jag den alltid lite på sned så reflektionerna i visarna poppar. Hade jag haft gröna paddlar hade nog tiden kunnat lösas av lite bättre. Visare och index har samma färg även om paddlarna är lite av större modell, men sånt förvirrar😁 reflektionerna är ändå fantastiska.
Här är bild som beskriver mina ord, en viss skillnad hur ljus och vinklar hjälper
Screenshot_20211212-075351.png
Screenshot_20211212-075514.png
 

MAz_666

Rolex
Intressant, jag har tittat på den där bilden ganska många gånger men har aldrig identifierat plattan. Att gå så långt som att kalla detta för bund tycker jag är en grov och närmast barock överdrift. Oavsett oerhört intressant. Bandet är väl bara ett singel pass-band i ngt material och plattan ett sätt att se till att hela härligheten inte sjunker för långt in i dykardräkten.
Ett band av typen Nato skulle jag definitivt se som något att föredra framför singel pass-band iom att klocka sitter kvar på bandet även om en fjäderpinne lossnar.
Bund skapades väl från början för att minska risken för att den som bär klocka får köldskador av klockan mot handleden när man befinner sig i en extremt kall miljö. I situationen med en relativt tjock dykardräkt under vattnet är detta knappast ett problem.
Visst är den cool bilden?!
Håller med, mer åt "bundplatta" eller något åt det hållet, än bundarmband..
Avseende "tappa" klockan måste jag vara "den som är den" och mena att ett single-pass håller klockan på exakt samma sätt vid tappad sprint - som ett Nato.
Single-pass är ju en lång rem som sitter kring handleden. Tappar man då en sprint, sitter ju bandet kvar - och klockan "hänger kvar i sista sprinten".
Det är ju med vanliga 2-delade klockarmband som tappad sprint innebär förlust av klocka.
Skulle Nato vara bättre än Single pass, måste du ju vända det upp-och-ned så extra-flärpen ligger OVANPÅ klockan ...
🤔 ;)🤣😂:cool:
 

Delgada

Patek
Intressant, jag har tittat på den där bilden ganska många gånger men har aldrig identifierat plattan. Att gå så långt som att kalla detta för bund tycker jag är en grov och närmast barock överdrift. Oavsett oerhört intressant. Bandet är väl bara ett singel pass-band i ngt material och plattan ett sätt att se till att hela härligheten inte sjunker för långt in i dykardräkten.
Ett band av typen Nato skulle jag definitivt se som något att föredra framför singel pass-band iom att klocka sitter kvar på bandet även om en fjäderpinne lossnar.
Bund skapades väl från början för att minska risken för att den som bär klocka får köldskador av klockan mot handleden när man befinner sig i en extremt kall miljö. I situationen med en relativt tjock dykardräkt under vattnet är detta knappast ett problem.
Det där med att bund i första hand skulle skydda mot kyla är ju såklart ett svepskäl. Primärt är det ju helt klart för att vara cool och ball. Det visste ju redan de gamla Luftwaffe-piloterna som var måna om sitt varumärke.
 

Delgada

Patek
Jag skrev visst ödleskinn förut menade ju självklart alligator skinn😛 ja både telemeter och tachymetern försvinner i tavlan på din.
Både för o nackdelar, min blir rätt grötig när man tittar rakt uppifrån, ska jag kika tiden då lägger jag den alltid lite på sned så reflektionerna i visarna poppar. Hade jag haft gröna paddlar hade nog tiden kunnat lösas av lite bättre. Visare och index har samma färg även om paddlarna är lite av större modell, men sånt förvirrar😁 reflektionerna är ändå fantastiska.
Här är bild som beskriver mina ord, en viss skillnad hur ljus och vinklar hjälper
Screenshot_20211212-075351.png
Screenshot_20211212-075514.png
Den är ju så snygg!
Ger lite italienska vibbar med färgerna när kronografsekunden står i norr. Monza racing med rysk brytning.👍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Aaaah, väntar på min 3133-kronograf...

Varför tar det alltid såå lååååååång tid när man köpt något pä nätet?

Nu får nu sluta lägga upp kronografer förrän jag fått min! 😉
 
  • Like
Reactions: Beo

MAz_666

Rolex
Aaaah, väntar på min 3133-kronograf...

Varför tar det alltid såå lååååååång tid när man köpt något pä nätet?

Nu får nu sluta lägga upp kronografer förrän jag fått min! 😉
Det var faktiskt riktigt länge sedan jag försökte få ett stopp på dessa kronografbilder.
Men det verkar helt omöjligt ...
Ang. lååååååång tid: de Postnordanställda måste ju ändå få sin del av kakan. Paketet skall ligga till sig i tullen några veckor, sedan skall man våldmissförstå det skrivna på paketet, skicka tillbaka paketet en eller två gånger, och sedan "på't igen".
Det tar tid ...
 

Utvisaren

Patek
Visst är den cool bilden?!
Håller med, mer åt "bundplatta" eller något åt det hållet, än bundarmband..
Avseende "tappa" klockan måste jag vara "den som är den" och mena att ett single-pass håller klockan på exakt samma sätt vid tappad sprint - som ett Nato.
Single-pass är ju en lång rem som sitter kring handleden. Tappar man då en sprint, sitter ju bandet kvar - och klockan "hänger kvar i sista sprinten".
Det är ju med vanliga 2-delade klockarmband som tappad sprint innebär förlust av klocka.
Skulle Nato vara bättre än Single pass, måste du ju vända det upp-och-ned så extra-flärpen ligger OVANPÅ klockan ...
🤔 ;)🤣😂:cool:
TACK FÖR ATT DU IDIOTFÖRKLARDE NATO-BANDEN PÅ ETT SÅ KLÄDSAMT SÄTT!!! DET MÄRKS ATT BRITTERNA VARIT INVOLVERADE I DEN PRODUKTUTVECKLINGEN. DE ÄR VÄRDELÖSA PÅ ALLT. ALLT!!! Utom öl då. Där är de okej faktiskt. 😂 😂 😂
 

Utvisaren

Patek
Den där ger en gåshud.
Nån gång får de bli en 3017.
Ditt exemplar är rena kärleken.
Jag kommer få jobba för den där patinan. Kanske köra med öppet glas en vecka😂
Jo men jag har ju halvt sagt att jag kan släppa min andra när jag fått ihop den. Men vad det kostar med visare och service etc så även om jag går plus minus noll så får du tag i en finare för samma pengar på meshok etc.
 
Topp