• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Captain's of crush 75 kg is closed. Kommer bli som min morfar inga barnbarn kommer vilja ta i hand mer än en gång😂 härliga tonårsminnen när jag hälsade på honom, där hade vi nypor. Rehaben har svarat bra och de kommer jag fortsätta med👍 excentrisk belastning är bra. Kör även strech dagligen och de lilla ägget är fantastiskt nu kaffe o frukost
IMG_20211211_093847_401.jpg
Screenshot_20211211-093158~2.png
DSC_8515.JPG
DSC_8513.JPG
 

Delgada

Patek
Testing testing:
Nu är Scuba Dude klar… den blir en skön sommarbeater!
Är det bara jag som tycker att racerband passar bara till kronografer?
Racerband på en dykare med bezelring? Bra eller anus?
E63BB87A-8A75-4049-BACB-273157855302.jpeg
67F80E38-00D2-40E2-8DF9-F59FEA9C1C42.jpeg
Jag tycker det blev super-bra!
Eget tycke och smak är ju en sak, men om det kommer till sånt där etikett / regler, tex att endast kronografer ska ha racingband, endast flygare ska ha bund, inte läder till en dykare etc etc då blir jag trött.
Man ska självklart ha det man själv tycker passar.

Detta med dykare och läder tex är ju värt ett eget kapitel. Det är ju knappast papier mache det handlar om. Klart att läder tål vatten!
Från min tid i försvarsmakten kan jag inte minnas något reglemente som förbjöd användandet av marschkänga m/90 vid risk för fuktig väderlek. He he. Ibland ser man folk, inklusive mig själv, som bär skinnjacka trots viss nederbörd. Det är således bara trams att dykare inte ska ha läderband.
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Jag tycker det blev super-bra!
Eget tycke och smak är ju en sak, men om det kommer till sånt där etikett / regler, tex att endast kronografer ska ha racingband, endast flygare ska ha bund, inte läder till en dykare etc etc då blir jag trött.
Man ska självklart ha det man själv tycker passar.

Detta med dykare och läder tex är ju värt ett eget kapitel. Det är ju knappast papier mache det handlar om. Klart att läder tål vatten!
Från min tid i försvarsmakten kan jag inte minnas något reglemente som förbjöd användandet av marschkänga m/90 vid risk för fuktig väderlek. He he. Ibland ser man folk, inklusive mig själv, som bär skinnjacka trots viss nederbörd. Det är således bara trams att dykare inte ska sitta på läder.
Jag försöker hålla mitt klockfaschisteri till mina egna ur och mitt eget bärande. Sen är jag ju aldrig konsekvent... 😁 Men jag blir onekligen glad när man är på fest och ser en fin tunn klocka med bara tim- och minutvisare. Inget annat. Har man insett vitsen med tunn klocka så har man troligen även insett hur dålig passform alla skjortor säljs med, och kanske även på det området fått till rätt längder och manschetter som inte vajar i vinden.
Om även klockans material och kulörer går ihop med resten av klädseln kan jag ju sitta och mysa i min lilla bubbla. För mig handlar det ju om att klocka, bälte och skor främst skall gå ihop och inte skilja sig åt kulör/materialmässigt. Har man svart läder och stål i klockan så bör bältet och skor ha samma tänker jag. Men det är ju jag och alla mina lösa skruvar som tänker så.
Ha på dig det som du trivs med och som passar i den kontext du är. Så blir nog allt bra :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja, då är den "klar". Vostok, med nyservat 2904A urverk. Rengjord o oljad, bytte huvudfjädern (den som var böjd) samt en skruv som var av fel typ.

Började putsa hela tavlan blank.

20211210_221448.jpg


Sedan fick tavlan bada kort i Gun blue, lite puts efteråt för den blev lite för svart på vissa ställen. Följt av en natt med hjorthornssalt och vatten.

I förmiddags skruvades allt ihop. Funderar på o byta sekundvisare till någon mer rostig om jag har någon...

20211211_142346.jpg


Ha en trevlig lördag kamrater!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Captain's of crush 75 kg is closed. Kommer bli som min morfar inga barnbarn kommer vilja ta i hand mer än en gång😂 härliga tonårsminnen när jag hälsade på honom, där hade vi nypor. Rehaben har svarat bra och de kommer jag fortsätta med👍 excentrisk belastning är bra. Kör även strech dagligen och de lilla ägget är fantastiskt nu kaffe o frukost
IMG_20211211_093847_401.jpg
Screenshot_20211211-093158~2.png
DSC_8515.JPG
DSC_8513.JPG
Tjusigt! 👌 är det 1,5:an som är 75kg? Är sugen som fasen på att ge mig på de där men våndas lite inför att inse hur klen jag är i greppet 😬

Starkt klämt oavsett! 💪
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tjusigt! 👌 är det 1,5:an som är 75kg? Är sugen som fasen på att ge mig på de där men våndas lite inför att inse hur klen jag är i greppet 😬

Starkt klämt oavsett! 💪
Ja detta med greppträning är riktigt skoj. Man kan ändå bygga upp sin styrka ganska fort, sen är de ju mycket teknik, med bra teknik kan man mer än vad man tror.
Ett tips är att skaffa flera stycken först brukar jag klämma på gummiägget
Sen tar jag Sport först att värma upp med brukar göra 20 st , sen går jag över till Trainer och gör 10 st sen 1:an 1-5 st sen en 1a på 1,5 detta när jag vill testa max.
Gör inte som jag gjorde först köpte en 1 a bara nästan omöjligt att kunna bygga upp nån styrka om de är för tungt direkt.
Tyvärr är ju CoC rätt dyra, är ju flygplansaluminium😀 vem vet du kanske gör som Magnus Samuelsson o stänger 4:an😁
Screenshot_20211211-160824~2.png
Screenshot_20211211-161446~2.png
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ja, då är den "klar". Vostok, med nyservat 2904A urverk. Rengjord o oljad, bytte huvudfjädern (den som var böjd) samt en skruv som var av fel typ.

Började putsa hela tavlan blank.

20211210_221448.jpg


Sedan fick tavlan bada kort i Gun blue, lite puts efteråt för den blev lite för svart på vissa ställen. Följt av en natt med hjorthornssalt och vatten.

I förmiddags skruvades allt ihop. Funderar på o byta sekundvisare till någon mer rostig om jag har någon...

20211211_142346.jpg


Ha en trevlig lördag kamrater!
Tjusigt!
 

MAz_666

Rolex
Liten lördagsdetektivfråga till er kunniga. I historiedokumenten om NVCh-30 syns ett förlängt dykararmband - säkert extra långt för att kunna spännas utanpå dykardräkter.
Men denna suddiga bild visar ju antingen en "hållare" i typ metall - ELLER (gud förbjude) nån slags "bund-platta".
Är det nån i gruppen som har ett sånt här armband?
Eller har nån i alla fall sett en bättre bild, och kan berätta ngt om hållaren/bundplattan?
Och bandet: läder, tyg eller presenning-nylon?
2004-NVCh-30-Ref.jpg
 

MAz_666

Rolex
Ja, då är den "klar". Vostok, med nyservat 2904A urverk. Rengjord o oljad, bytte huvudfjädern (den som var böjd) samt en skruv som var av fel typ.

Började putsa hela tavlan blank.

20211210_221448.jpg


Sedan fick tavlan bada kort i Gun blue, lite puts efteråt för den blev lite för svart på vissa ställen. Följt av en natt med hjorthornssalt och vatten.

I förmiddags skruvades allt ihop. Funderar på o byta sekundvisare till någon mer rostig om jag har någon...

20211211_142346.jpg


Ha en trevlig lördag kamrater!
Kan inte mkt om urverk, men 2904 vet jag bara finns i Mido-varianter och hos t.ex. Jaeger C.
Snubbeltangent - eller något jag måste läsa på?
 

MAz_666

Rolex
Ja detta med greppträning är riktigt skoj. Man kan ändå bygga upp sin styrka ganska fort, sen är de ju mycket teknik, med bra teknik kan man mer än vad man tror.
Ett tips är att skaffa flera stycken först brukar jag klämma på gummiägget
Sen tar jag Sport först att värma upp med brukar göra 20 st , sen går jag över till Trainer och gör 10 st sen 1:an 1-5 st sen en 1a på 1,5 detta när jag vill testa max.
Gör inte som jag gjorde först köpte en 1 a bara nästan omöjligt att kunna bygga upp nån styrka om de är för tungt direkt.
Tyvärr är ju CoC rätt dyra, är ju flygplansaluminium😀 vem vet du kanske gör som Magnus Samuelsson o stänger 4:an😁
Screenshot_20211211-160824~2.png
Screenshot_20211211-161446~2.png
Kan berätta en anekdot när jag som spenslig 12-åring gick in stenhårt för hård styrketräning. M E D K U N G S F J Ä D E R N. :eek:
Vaknade varje morgon och körde stenhårt.
Tills den morgon jag var lite fööör trött, och ngt svettig i handflatorna.
Tappade greppet och fjädern slog rakt ut/tillbaka; PÅ MIN HAKA.
Jag svimmade och ramlade ur sängen och ned på golvet.
Där vaknade jag ngn minut senare.
Det blev inte så mycket morgonträning sedan.
Och jag blev ingen Arnold ...
1639237962195.png
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Kan berätta en anekdot när jag som spenslig 12-åring gick in stenhårt för hård styrketräning. M E D K U N G S F J Ä D E R N. :eek:
Vaknade varje morgon och körde stenhårt.
Tills den morgon jag var lite fööör trött, och ngt svettig i handflatorna.
Tappade greppet och fjädern slog rakt ut/tillbaka; PÅ MIN HAKA.
Jag svimmade och ramlade ur sängen och ned på golvet.
Där vaknade jag ngn minut senare.
Det blev inte så mycket morgonträning sedan.
Och jag blev ingen Arnold ...
1639237962195.png
Ajajaj låter inte kul🥴
images.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Ja, då är den "klar". Vostok, med nyservat 2904A urverk. Rengjord o oljad, bytte huvudfjädern (den som var böjd) samt en skruv som var av fel typ.

Började putsa hela tavlan blank.

20211210_221448.jpg


Sedan fick tavlan bada kort i Gun blue, lite puts efteråt för den blev lite för svart på vissa ställen. Följt av en natt med hjorthornssalt och vatten.

I förmiddags skruvades allt ihop. Funderar på o byta sekundvisare till någon mer rostig om jag har någon...

20211211_142346.jpg


Ha en trevlig lördag kamrater!
Men just så. Ta gamla grejer och fixa till något nytt och fint. 👍 👍 👍
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Liten lördagsdetektivfråga till er kunniga. I historiedokumenten om NVCh-30 syns ett förlängt dykararmband - säkert extra långt för att kunna spännas utanpå dykardräkter.
Men denna suddiga bild visar ju antingen en "hållare" i typ metall - ELLER (gud förbjude) nån slags "bund-platta".
Är det nån i gruppen som har ett sånt här armband?
Eller har nån i alla fall sett en bättre bild, och kan berätta ngt om hållaren/bundplattan?
Och bandet: läder, tyg eller presenning-nylon?
2004-NVCh-30-Ref.jpg
Det ser nästan ut som någon typ av bund-platta. 🤔
1639239409444.png
 
Topp