• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vill passa på att lyfta en tysk urmakare lite här, https://poljotuhren.de/

Jag hade problem med en Scuba Dude där visarna skrapade i varandra och dom var rätt fula. Jag köpte nya visare på Poljot24 och försökte sen hitta en svensk urmakare. Jag fick tag i en i Skåne (tack för alla tips!) men han ville ha 1,200 för bytet. Men jag hittade en nere i München som jag skickade klockan till. Nu är den på väg tillbaka, kostnad 100:- för Postnord, €10 för bytet, €8 för att skicka hem den igen. Mycket bra mailkontakt under hela tiden med.

Så behöver någon hjälp kan jag rekommendera https://poljotuhren.de/ !
Hmm, jag har respekt för att urmakare skall kunna ta betalt för den tid som behöver läggas för att utföra ett arbete. Det är ju precis samma sak för alla hantverkare oavsett vilket skrå man tillhör. De klockägare som inte förstår hur mycket arbete det tex ligger bakom en fullservice av en mekanisk kronograf bör kanske tänka sig för en extra gång innan man skaffar ett sådant armbandsur. En urmakare behöver även investera i en hel del dyr utrustning, som vi hemmaskruvare bara kan drömma om.
Med det sagt så är 1200 kr för att byta visare enligt mig inte seriöst. Inte när det dessutom görs av ett proffs, som kan sin sak och det inte är frågan om en gammal kronograf med små och sköra sub-visare. Man undrar lite hur man tänker som urmakare i det fallet. Kanske har hen alldeles för mycket att göra och kan prissatta därefter. Beats me!
Min lokala urmakare utförde en fullservice av min morfars gamla armbandsur för ett år sedan. Det kostade 1400 kr och det hade jag inga som helst problem med.
Tack för tipsen ang https://poljotuhren.de/ Spontant även ganska vettiga priser på klockorna. @hepanter verkar ju också vara nöjd med köp därifrån och sådana positiva referenser är ju värda väldigt mycket. Leverans inom EU är också positivt. Länken är nu sparad som en såndär favorit, eller vad det nu heter. 👍
 

QuietBlu3

Breitling
Glad Ryssfredag kamrater

0DEC25BC-4755-42F9-BFE2-AB47B11219E0.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ryssfredag och jag har just fått negativt provsvar från Covid-provet. Allt detta måste firas med en kronograf på handleden. Denna gång i form av Poljot Mir edition. #23 av 104 st tillverkade.
Skönt att det inte var Covid, men å andra sidan innebär ju det att jag har drabbats av en man-cold och då är det ju faktiskt väldigt synd om mig, eller hur? ;)
(det är en skör balans att skämta om sjukdom, inte minst som många har drabbats fruktansvärt hårt av Covid, men jag skämtar egentligen bara om min relation till min egen hälsa i största allmänhet)
1639730070193.png
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Ryssfredag och jag har just fått negativt provsvar från Covid-provet. Allt detta måste firas med en kronograf på handleden. Denna gång i form av Poljot Mir edition. #23 av 104 st tillverkade.
Skönt att det inte var Covid, men å andra sidan innebär ju det att jag har drabbats av en man-cold och då är det ju faktiskt väldigt synd om mig, eller hur? ;)
(det är en skör balans att skämta om sjukdom, inte minst som många har drabbats fruktansvärt hårt av Covid, men jag skämtar egentligen bara om min relation till min egen hälsa i största allmänhet)
1639730070193.png
Fin klocka kompis, skönt att det var en mancold, blev nästan lite orolig igår när du va frånvarande här under nästan hela dagen😀
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ryssfredag och jag har just fått negativt provsvar från Covid-provet. Allt detta måste firas med en kronograf på handleden. Denna gång i form av Poljot Mir edition. #23 av 104 st tillverkade.
Skönt att det inte var Covid, men å andra sidan innebär ju det att jag har drabbats av en man-cold och då är det ju faktiskt väldigt synd om mig, eller hur? ;)
(det är en skör balans att skämta om sjukdom, inte minst som många har drabbats fruktansvärt hårt av Covid, men jag skämtar egentligen bara om min relation till min egen hälsa i största allmänhet)
1639730070193.png

Skönt, men en man-cold är inte o leka med heller. Man kan känna sig hur sjuk som helst utan att vara jättesjuk.

Min senaste man-cold var riktigt jobbig och längre än vanligt känns det som, hade kanske dåligt motstånd när man vart fri från sådant en längre tid...

Jag kommer nog köra kronograf idag med, men inte ryss (min 3133a har inte kommit än), men jag skall hämta min bullhead-krono på lunchen inhandlad i ryssland. Posten/tullen har äntligen släppt den!
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Skrev ju igår att jag inte sett min poljot kronograf innan och inte hittar särskilt mycket när man söker. Den enda liknande är denna som ligger ute på Ebay fast i titan. Någon i tråden som vet något när dessa gjordes
Såg nu att de verkar vara en sån där limited edition utgåva. Min verkar ju vara en av de sista exemplaren. Nämligen de 493e av 500 tillverkade
Den andra i titan ser ut såhär
s-l300 (1).jpg

Screenshot_20211217-123318.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej, min bullhead verkar inte komma förrän på måndag. Nåja, hämtade ett annat paket som tydligen hade kommit!

Bättre bilder kommer när jag fixat dem lite.

Klockan i mitten (med guld/röd/turkos tavla) är iallafall från Kazakstan!

Den längst till vänster vill inte gå, men verkar ha en trasig uppdragsfjäder Å det kanske räcker o byta den. Resten verkar ticka igång iallafall .


20211217_155541.jpg
 
Topp