• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Sådär nu är luchen som ny igen
IMG_20211217_160631_622.jpg
IMG_20211217_160642_762.jpg
IMG_20211217_160652_929.jpg
Snyggt! Endast Autosol brukar vara lite för grovt. Jag gillar tandkräms-tänket väldigt mycket! 👍👍👍
 

Utvisaren

Patek
Hmm, jag har respekt för att urmakare skall kunna ta betalt för den tid som behöver läggas för att utföra ett arbete. Det är ju precis samma sak för alla hantverkare oavsett vilket skrå man tillhör. De klockägare som inte förstår hur mycket arbete det tex ligger bakom en fullservice av en mekanisk kronograf bör kanske tänka sig för en extra gång innan man skaffar ett sådant armbandsur. En urmakare behöver även investera i en hel del dyr utrustning, som vi hemmaskruvare bara kan drömma om.
Med det sagt så är 1200 kr för att byta visare enligt mig inte seriöst. Inte när det dessutom görs av ett proffs, som kan sin sak och det inte är frågan om en gammal kronograf med små och sköra sub-visare. Man undrar lite hur man tänker som urmakare i det fallet. Kanske har hen alldeles för mycket att göra och kan prissatta därefter. Beats me!
Min lokala urmakare utförde en fullservice av min morfars gamla armbandsur för ett år sedan. Det kostade 1400 kr och det hade jag inga som helst problem med.
Tack för tipsen ang https://poljotuhren.de/ Spontant även ganska vettiga priser på klockorna. @hepanter verkar ju också vara nöjd med köp därifrån och sådana positiva referenser är ju värda väldigt mycket. Leverans inom EU är också positivt. Länken är nu sparad som en såndär favorit, eller vad det nu heter. 👍
En urmakare.... tar det honom mer än 30 minuter att byta visare? 300-400 borde väl vara rimlig ersättning? Då skulle han ta 600-800 kr per timme. Det är väl ok ink soc avgifter osv? 🤔 Så borde man väl kunna räkna på enklare jobb? Eller? Sedan att fixa en kronograf... fy fn.... all heder åt den som reder ut det. Men det får ju kanske vara dyrare ur för att det skall vara värt att serva. Nytt 3133 verk kostar vad? 900kr?
 

Utvisaren

Patek
Okej, min bullhead verkar inte komma förrän på måndag. Nåja, hämtade ett annat paket som tydligen hade kommit!

Bättre bilder kommer när jag fixat dem lite.

Klockan i mitten (med guld/röd/turkos tavla) är iallafall från Kazakstan!

Den längst till vänster vill inte gå, men verkar ha en trasig uppdragsfjäder Å det kanske räcker o byta den. Resten verkar ticka igång iallafall .


20211217_155541.jpg
Och han som sålde dem... var han bonde eller? 🤔 👍 😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Före

20211217_161722.jpg


Efter.
Rätt sleten boett på denna, men var mest ute efter tavlan o den är i kanonskick!
20211217_165238.jpg


Den här kommandirskin är lite annorlunda, kronan är fast (ej vobblig) och se gummipackningen på kronhalsen på boetten!

Även baklocket är annorlunda, snäpplock med liten rund packning. Mineralglas med glasring.

20211217_171355.jpg


20211217_172240.jpg


Jag har en ny boett på G ifrån ryssland (likadan) som jag tänkte byta till när den kommer (där all krom är kvar).
 

Utvisaren

Patek
Joho jaha. Röda armen dök upp i flaskform till maten och det är väl bara att tacka och buga för att man har haft sån tur med lotten här i livet. Jag får packa ihop för aftonen för... jag annars blir man nog fredagspackad på riktigt och det ingick inte i planen idag. Heller. Auf wienerschnitzel! 😁 😁
 
Topp