• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Hittade en gammal bild från när jag provsitter ett Saab J 29F "flygande tunnan".
Visst ser klockan längst ner i bild bekant ut? :)

1639939601070.png
Ah för en annan som blir upphetsad av instrument så va nästan denna bild för mycket😍
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Bonden måste ju ha en Lada! :D En kompis till mig hade den vanliga sedan-modellen. Den var lite kul och hade tex ett "selektivt elsystem" på så sätt att det ofta var så att en elektrisk sak fungerade åt gången. Strålkastarna kunde slockna när man slog på blinkersen för att svänga och motorn kunde stanna när man öppnade en dörr och därmed tände innerbelysningen.
😂😂😂 Missade detta inlägget. Härligt med sådana elsystem
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Måndag och dessutom julvecka. Jag håller så sakteliga på att resa mig upp i sviterna efter min man-cold och kommer nog mestadels jobba hemifrån innan det blir jul på riktigt.
Edit: Här vi ju ett exempel, som vi diskuterade för ett tag sedan, på där man ser de innersta gängorna även när kronan är fastskruvad.
20211220_065202.jpg
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Bonden måste ju ha en Lada! :D En kompis till mig hade den vanliga sedan-modellen. Den var lite kul och hade tex ett "selektivt elsystem" på så sätt att det ofta var så att en elektrisk sak fungerade åt gången. Strålkastarna kunde slockna när man slog på blinkersen för att svänga och motorn kunde stanna när man öppnade en dörr och därmed tände innerbelysningen.

Min första bil hade en sådan liten udda sak för sig. Så fort man körde i 130 lade radion av. 😁🤔😁
Ja dessa gamla (första) bilarna man hade.
En av mina första var en Saab 95 (den GAMLA 95:an med frihjul och "amerika-vingarna" bak, och extra svärmorssätet felvänt längst bak!) som jag målade som en militärbil i svenskt camouflage.
Kylsystemet var "så där" - så varma sommardagar, började motorn koka. Enda sättet att köra vidare på motorvägen var att vrida över på full värme i kupén.
+30 grader i skuggan ...
I fullt solsken ...
I en bil utan AC ...
Det var varmt.
IMG_0873.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja dessa gamla (första) bilarna man hade.
En av mina första var en Saab 95 (den GAMLA 95:an med frihjul och "amerika-vingarna" bak, och extra svärmorssätet felvänt längst bak!) som jag målade som en militärbil i svenskt camouflage.
Kylsystemet var "så där" - så varma sommardagar, började motorn koka. Enda sättet att köra vidare på motorvägen var att vrida över på full värme i kupén.
+30 grader i skuggan ...
I fullt solsken ...
I en bil utan AC ...
Det var varmt.
IMG_0873.jpg
Skönt när ni fick stanna en stund och svalka er ute i solen. :D
Nu vet inte jag hur gammal denna 95:a kan ha varit, men jag vill minnas att de äldre tvåtaktarna inte hade någon vattenpump, vilket påverkade kylsystemets funktion ganska påtagligt. Man kan fö ana att din bana var utstakad redan då ;)
 

Utvisaren

Patek
Ja dessa gamla (första) bilarna man hade.
En av mina första var en Saab 95 (den GAMLA 95:an med frihjul och "amerika-vingarna" bak, och extra svärmorssätet felvänt längst bak!) som jag målade som en militärbil i svenskt camouflage.
Kylsystemet var "så där" - så varma sommardagar, började motorn koka. Enda sättet att köra vidare på motorvägen var att vrida över på full värme i kupén.
+30 grader i skuggan ...
I fullt solsken ...
I en bil utan AC ...
Det var varmt.
IMG_0873.jpg
Den skulle du haft kvar. Folk samlar ju på SAAB nuförtiden... riktigt cool bil.
 

Vostok

Audemars
Vissa saker är kanske heliga. Men ibland blir det himla coolt med en blandning av nytt och gammalt. tex ser jag själv klart bättre ut i en jacka från i år än om jag skuttar i ett par galonbyxor från när man var 5 år eller så ;) Eller? 🤔 😂
Hmmm!! Jag skulle mer jämföra att sätta dykarpaddlar på en kostymklocka vore som att bära simfötter och cyklop till kostym, men det är min åsikt det 😂
 

MAz_666

Rolex
Skönt när ni fick stanna en stund och svalka er ute i solen. :D
Nu vet inte jag hur gammal denna 95:a kan ha varit, men jag vill minnas att de äldre tvåtaktarna inte hade någon vattenpump, vilket påverkade kylsystemets funktion ganska påtagligt. Man kan fö ana att din bana var utstakad redan då ;)
Förresten var bilen (trots spec:ad för 7 pers!) nog mindre än dagens Mini Cooper, så den målades med färgslattar som skulle ha slängts efter kompaniets stora ommålning av fordonen.
Här var man ung löjtnant med lite rymligare samvete än idag. Det var såna tider ...
 
Topp