• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Mjölkar med bra pump i armarna ändå
DSC_8744.JPG
DSC_8742.JPG
"0631" kan uppenbarligen inte släppa klockan med blicken. "Hon var en mycket klok och förstående mor... trots att hon var en ko."
 
  • Like
Reactions: Beo

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det finns bara en familjebil värd namnet😁
a95701b79e8404cda2a254717b1b7050.jpg
Bonden måste ju ha en Lada! :D En kompis till mig hade den vanliga sedan-modellen. Den var lite kul och hade tex ett "selektivt elsystem" på så sätt att det ofta var så att en elektrisk sak fungerade åt gången. Strålkastarna kunde slockna när man slog på blinkersen för att svänga och motorn kunde stanna när man öppnade en dörr och därmed tände innerbelysningen.
 
  • Like
Reactions: Beo

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det finns en till "UAZ Bukhanka"..
4 hjulsdriven och har sett likadan ut sen 1965 (ja den går att köpa ny då den fortfarande tillverkas)

1639841007123.png
Kult och helt underbar! Hög kaross ger en illusion av att markfrigången är frikostigt tilltagen. Tyvärr hänger de traditionella diff-klumparna ner som vanligt och begränsar höjden över marken. Jämför ex med Terrängbil 11 som har portalaxlar.
1639910554123.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Han reflekterade hur många år han stolt gått ut i skogen och ropat "allemansrätten ger mig en gratis gran!"
:eek: :eek: 🤣 😂😂🤣
... och att markägarna kommer att stå på rad och applådera! 🤣
Jag tillåter mig att vara lite lätt sarkastisk här, eftersom jag en (1) gång i livet har begett mig ut i okänd skog med en såg i handen. Och, ja, gissa vem jag mötte skogen, ja... jo... det var ju då förstås markägaren själv. Jag erkände omedelbart min avsikt och bad utan omsvep om att få betala för en gran. Vilken han motvilligt gick med på. Det här var för 25 år sedan och gärningen har sedan aldrig upprepats. :D
 
Ja har försökt få till de senaste tiden och har lyckats sova lite. Sover även bra på nätterna, men motivationen när larmet ringer kl 5 de är då de mentalt känna som man ska bestiga Mount Everest

Mina problem är helt tvärtom.. Ända sen jag var liten har jag haft problem att somna. Och skiftjobbet gör det ju inte bättre. Inatt t.ex. så somnade jag inte alls.... -förrän halv nio imorse🤷

Visserligen så kommer jag att ha ställt om dygnet lagom till mitt första nattpass imorgon men ändå; det är inte kul!

Så alla ni som inte lider av sömnproblem; -njut och känn er lyckliga!
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Mina problem är helt tvärtom.. Ända sen jag var liten har jag haft problem att somna. Och skiftjobbet gör det ju inte bättre. Inatt t.ex. så somnade jag inte alls.... -förrän halv nio imorse🤷

Visserligen så kommer jag att ha ställt om dygnet lagom till mitt första nattpass imorgon men ändå; det är inte kul!

Så alla ni som inte lider av sömnproblem; -njut och känn er lyckliga!
Ja sömnproblem är inget, kul led av det en period för 2 år sen, de va fruktansvärt jobbigt
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Mina problem är helt tvärtom.. Ända sen jag var liten har jag haft problem att somna. Och skiftjobbet gör det ju inte bättre. Inatt t.ex. så somnade jag inte alls.... -förrän halv nio imorse🤷

Visserligen så kommer jag att ha ställt om dygnet lagom till mitt första nattpass imorgon men ändå; det är inte kul!

Så alla ni som inte lider av sömnproblem; -njut och känn er lyckliga!

Ja sömnproblem är inget, kul led av det en period för 2 år sen, de va fruktansvärt jobbigt

Har själv vart där ett par gånger, inget kul alls. Numera sover jag bra, jag kan rekommendera magnesium om man har att sova.

"Great Earth Super Cal-Mag" är riktigt bra, dock kan det räcka med en halv tablett på kvällen så man inte blir hängig nästa dag. Hjälper även mot nattkramp.​

 

hepanter

Patek
2-Faktor
Har själv vart där ett par gånger, inget kul alls. Numera sover jag bra, jag kan rekommendera magnesium om man har att sova.

"Great Earth Super Cal-Mag" är riktigt bra, dock kan det räcka med en halv tablett på kvällen så man inte blir hängig nästa dag. Hjälper även mot nattkramp.​

Det stämmer bra tips
Kombon zink magnesium är kanon
DSC_8773.JPG
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Mina problem är helt tvärtom.. Ända sen jag var liten har jag haft problem att somna. Och skiftjobbet gör det ju inte bättre. Inatt t.ex. så somnade jag inte alls.... -förrän halv nio imorse🤷

Visserligen så kommer jag att ha ställt om dygnet lagom till mitt första nattpass imorgon men ändå; det är inte kul!

Så alla ni som inte lider av sömnproblem; -njut och känn er lyckliga!
Fy fan, jag beklagar och känner igen mig. Har legat och snurrar mig genom nätterna sedan unga år. När första barnet kom upp i tvåårsåldern slog det om totalt och började gå att somna
 

steros

Omega
Min första Vostok 1190 ”tonneau” (2:a generationen Amphibia). Ref.nr. 1190728, kanske den första versionen av 1190 som lanserades 1979. Den visas med denna urtavla i Vostok-katalogerna från 1979 och 1983. Visarna är korroderade, särskilt sekundvisaren men det gör mig inget, syns inte så mkt i verkligheten. Mycket fin urtavla som jag hoppas är original. Kupolformad krona hämtad från en billig trasig donatorklocka (ville gärna ha rundad krona eftersom den har sådan på bilderna i katalogerna, även när den visas sida vid sida med senare versioner som har den modernare platta kronan). Hemgjord rem av billigt 18 mm spännband.
1639930895511.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, då har jag fått användning av min MVA-tavla. Bytte en den ganska generiska tavlan som satt i klockan till denna istället.

Urverket servade jag, men det ville bara gå med tavlan upp (ner gick det inte alls) så jag snodde ett annat urverk jag redan servat ifrån en annan klocka (dock saknades en fjäder för datumskivan och jag glömde o flytta över den, får ta det en annan dag.

Bytte även visare och canon pinon då den var utsleten på urverket.

20211219_174401.jpg
 
Topp