• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Farsans raskatt bor i lagårn
DSC_9172.JPG
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Men, den där är ju riktigt fin! Kul med boett och bezel i titannitrid. Du känner till 12-8-metoden för att snabbställa datumet?
Tack! Vad är syftet med titannitrid som militärklocka? Det är något jag funderat på ett tag utan framgång faktiskt.

Nej, men gissar att man drar tillbaka tiden till kl 20 när klockan gått över 00 och så drar man fram tiden igen tills nästa datum ändras?
 

Utvisaren

Patek
Testet går vidare. Efter ytterligare ett dygn så ligger den guldiga rätt på minuten och silver har... GÅTT FÖRBI!!!
Silver är nu 35 minuter FÖRE!
Jag kan tom okulärt på ett par minuter se att minutvisaren på silver drar ifrån. Det var inte bara inbillning när jag undrade om det satt ett 21600 verk i. Den fortar sig 8 sekunder i minuten!!!
Magnetiserad tro?
20211229_105001.jpg
 

Utvisaren

Patek
Tack! Vad är syftet med titannitrid som militärklocka? Det är något jag funderat på ett tag utan framgång faktiskt.

Nej, men gissar att man drar tillbaka tiden till kl 20 när klockan gått över 00 och så drar man fram tiden igen tills nästa datum ändras?
Yes, och det är en stark överdrift att kalla det en snabbmetod 😁😁😁
 
  • Like
Reactions: Beo

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack! Vad är syftet med titannitrid som militärklocka? Det är något jag funderat på ett tag utan framgång faktiskt.

Nej, men gissar att man drar tillbaka tiden till kl 20 när klockan gått över 00 och så drar man fram tiden igen tills nästa datum ändras?
Gamla Komandirskies från 60- och 70-talet var antingen kromade eller guldförgyllda. Boetten i sig var fö alltid gjord i mässing. Tjockleken på guldet var från början generöst tilltaget och tidiga exemplar ser fortfarande ofta riktigt fina ut. Efter hand tunnades guldet ut mer och mer och till slut var det inte att skryta med. Man gick då i stället över till just titannitrid, som sannolikt är en billigare lösning som även är relativt slitstark. Raketa gjorde fö samma resa med den klassiska modellen Goroda ("World Time") som från början även den var förgylld.

Ang 12-8 så har du fattat helt rätt; Man backar klockan tills det hoppar till i datumet, ungefär vid kl 8 och sedan går man framåt igen och passerar 12 så att datumet hoppar fram ett steg. Inte lika avancerat som många moderna urverk, men betydligt enklare jmf med att vrida manuellt varv efter varv efter varv... :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Testet går vidare. Efter ytterligare ett dygn så ligger den guldiga rätt på minuten och silver har... GÅTT FÖRBI!!!
Silver är nu 35 minuter FÖRE!
Jag kan tom okulärt på ett par minuter se att minutvisaren på silver drar ifrån. Det var inte bara inbillning när jag undrade om det satt ett 21600 verk i. Den fortar sig 8 sekunder i minuten!!!
Magnetiserad tro?
20211229_105001.jpg
Absolut en bra idé att kolla ev magnetisering. Så sent som i går noterade jag att sonens Amphibian fortade sig lite för mycket. Det visade sig att en av fjäderpinnarna var magnetisk, vilket räckte för att snabba på verket mätbart mycket. Efter avmagnetisering och enkel moderering går den nu som... en klocka.
 

Utvisaren

Patek
Absolut en bra idé att kolla ev magnetisering. Så sent som i går noterade jag att sonens Amphibian fortade sig lite för mycket. Det visade sig att en av fjäderpinnarna var magnetisk, vilket räckte för att snabba på verket mätbart mycket. Efter avmagnetisering och enkel moderering går den nu som... en klocka.
Det får bli morgondagens övning.
Idag jobbar vi på relationen och det här med givande och tagande. Det är ju viktigt med balans som @Pippis pappa helt riktigt pekade på. Och idag skall vågskålarna balanseras upp. Som vanligt är det jag som står för den tagande delen, och således tar jag en kula för laget.

Götterdämmerung på göteborgsoperan står på menyn. Det är 6 timmar opera. En utmaning även för den som är musikalsikt frälst gissar jag?

Det är både intressant och lite skräckinjagande på samma gång för undertecknad. Lite mer än novis på området men är mest den som följer med, inte den som tar initiativ till dylika exkursioner. Det kan ju vara hur trevligt som helst säger den nyfikna delen av en. Om inte så blir det kanske egentligen inte så mycket att ta en kula för laget när jag tänker efter. Mer som att ta en KSP salva på 200 skott, säger den försiktigt skeptiska delen.

Oavsett hur det blir, så tänker jag att den guldiga Komandirskin får vara mitt stöd, både i med och motgång, så vet jag åtminstone exakt hur lång tid som har gått.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det får bli morgondagens övning.
Idag jobbar vi på relationen och det här med givande och tagande. Det är ju viktigt med balans som @Pippis pappa helt riktigt pekade på. Och idag skall vågskålarna balanseras upp. Som vanligt är det jag som står för den tagande delen, och således tar jag en kula för laget.

Götterdämmerung på göteborgsoperan står på menyn. Det är 6 timmar opera. En utmaning även för den som är musikalsikt frälst gissar jag?

Det är både intressant och lite skräckinjagande på samma gång för undertecknad. Lite mer än novis på området men är mest den som följer med, inte den som tar initiativ till dylika exkursioner. Det kan ju vara hur trevligt som helst säger den nyfikna delen av en. Om inte så blir det kanske egentligen inte så mycket att ta en kula för laget när jag tänker efter. Mer som att ta en KSP salva på 200 skott, säger den försiktigt skeptiska delen.

Oavsett hur det blir, så tänker jag att den guldiga Komandirskin får vara mitt stöd, både i med och motgång, så vet jag åtminstone exakt hur lång tid som har gått.
6 timmar Wagner-opera om Ragnarök. Japp, det skulle även jag kalla för en utmaning :D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är det någon som har kolla på vad detta är? Albatros förstås i kombination med 2416. Avsaknad av land på tavlan antyder övergångsperioden och verket är SU-märkt, men vad är det för case? 420 är väl rundare än såhär? Jag hittar inget vettigt när jag söker, alt så söker jag med fel parametrar. Klassiska Albatros satt väl ofta i 470-boetten? Franken?
1640775128743.png

1640775160122.png

1640775182270.png
 

Vostok

Audemars
Testet går vidare. Efter ytterligare ett dygn så ligger den guldiga rätt på minuten och silver har... GÅTT FÖRBI!!!
Silver är nu 35 minuter FÖRE!
Jag kan tom okulärt på ett par minuter se att minutvisaren på silver drar ifrån. Det var inte bara inbillning när jag undrade om det satt ett 21600 verk i. Den fortar sig 8 sekunder i minuten!!!
Magnetiserad tro?
20211229_105001.jpg
Fram med kompassen!! Den har nog varit i Tjernobyl och fått lite för mycket magnetism mm.. ;)
 

Vostok

Audemars
Är det någon som har kolla på vad detta är? Albatros förstås i kombination med 2416. Avsaknad av land på tavlan antyder övergångsperioden och verket är SU-märkt, men vad är det för case? 420 är väl rundare än såhär? Jag hittar inget vettigt när jag söker, alt så söker jag med fel parametrar. Klassiska Albatros satt väl ofta i 470-boetten? Franken?
1640775128743.png

1640775160122.png

1640775182270.png
270 heter den där boetten och från tidigt 90 tal. Verkar helt ok!! :)
(urtavlan heter 445)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Är det någon som har kolla på vad detta är? Albatros förstås i kombination med 2416. Avsaknad av land på tavlan antyder övergångsperioden och verket är SU-märkt, men vad är det för case? 420 är väl rundare än såhär? Jag hittar inget vettigt när jag söker, alt så söker jag med fel parametrar. Klassiska Albatros satt väl ofta i 470-boetten? Franken?
1640775128743.png

1640775160122.png

1640775182270.png

Ja, det där är ingen 420. Är ju mer av den här formen, fast slankare!

20211229_121433.jpg

20211229_121442.jpg
 
Topp