• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Tar tid på Frugan ägg
Screenshot_20211229-214803~2.png
Härliga kronografer.
Jag skulle gärna se en kronograf-parad där du visar upp dina kronografer och beskriver dem lite var för sig.
Hur många har du nu?
 

Utvisaren

Patek
Tvättade klockan, men fick kondens under glaset. Vad ska jag göra? 😭

DB3E19F4-EFB7-4DD5-8A28-7A8C7BE7C10D.jpeg
Lägg den i en påse med risgryn. De drar åt sig fukt.
Skadar nog inte annars om du kan öppna upp den så vattenångan kan komma ut.

Edit: men inte skaka runt den i riset. Ris kan avge fint damm som du inte vill ha in i mekanismen. Så bara lägg den ovanpå en bädd i en plastpåse/burk.
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Lägg den i en påse med risgryn. De drar åt sig fukt.
Skadar nog inte annars om du kan öppna upp den så vattenångan kan komma ut.
Öppnade klockan och det var ganska mycket vatten runt verket. Men verket var torr. Syns på första bilden. Jag torkade med hårtork och all vatten avdunstade och vattnet på glaset är borta. Syns på andra och tredje bilden.
Ska ha ej montera baklocket under natten, så eventuell vatten som är kvar kan avdunsta bort.

6FD2FA0E-EF9E-4D8B-8EAA-3EBA07624455.jpeg

E2D40628-B6F5-495E-A2E7-40954AD845F7.jpeg
ACCE240F-694F-4D81-BBD4-BB22E4640955.jpeg
 

Utvisaren

Patek
Öppnade klockan och det var ganska mycket vatten runt verket. Men verket var torr. Syns på första bilden. Jag torkade med hårtork och all vatten avdunstade och vattnet på glaset är borta. Syns på andra och tredje bilden.
Ska ha ej montera baklocket under natten, så eventuell vatten som är kvar kan avdunsta bort.

6FD2FA0E-EF9E-4D8B-8EAA-3EBA07624455.jpeg

E2D40628-B6F5-495E-A2E7-40954AD845F7.jpeg
ACCE240F-694F-4D81-BBD4-BB22E4640955.jpeg
Då klarar det sig nog fint. Nu kan jag inte dessa verken, men har noterat att en vissa delar i somliga verk inte är i mässing eller har en skyddande legering ovanpå utan att kugghjul etc börjar smårosta nästan direkt i kontakt med vatten. Så ta en koll innan du sätter ihop den så det ser fint ut bara :) Men den har säkert klarat sig bra om du kom åt med värmeblås så snabbt.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon vänner! Sista arbetsdagen för året har inletts. (Jag anar att @hepanter bemöter detta påstående med en uppgiven och skeptisk men förhoppningsvis förlåtande attityd 😍).
Slavan som satt på handleden en stund i tisdags får en ny chans idag. Den är helt enkelt alldeles för underbar för att bara bli bortbytt mot en gammal tunna.
Annars bröt jag mitt självpåtagna köpstopp igår. Denna gång blev det en ganska påtaglig paus i köpandet, som faktiskt har varat i 2,5 månad! Avbrottet igår skedde via inköp av tre klockor, varav en är den Albatros jag bollade lite frågor ang igår. Den andra är, vilket ev inte är helt ovanligt i mitt fall, en orörd klocka i nästan fasansfullt bra skick. Den tredje är lite av en helig graal...
Ja, det blir en del att presentera när paketet väl kommer. 😁
20211230_074042.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Verkar vara vara smuts på hjulen och inte trasiga!

Kör tre hjul i tvätten just nu, skall kolla bättre efter andra tvätten!

20211229_183339.jpg
Praktisk fråga; Antar att du har någon form av rengöringsvätska i burken. Jag kör oftast själv med typ Zippo-bränsle och/eller kemiskt ren bensin i första tvätten. Min fråga: Har du lock påskruvat på burken när du kör eller är det kanske lite ev farligt. Jag antar att det vi ser på bilden är det att du tynger ner burken så att den skall vara garanterat nedsänkt i vattnet.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Godmorgon vänner! Sista arbetsdagen för året har inletts. (Jag anar att @hepanter bemöter detta påstående med en uppgiven och skeptisk men förhoppningsvis förlåtande attityd 😍).
Slavan som satt på handleden en stund i tisdags får en ny chans idag. Den är helt enkelt alldeles för underbar för att bara bli bortbytt mot en gammal tunna.
Annars bröt jag mitt självpåtagna köpstopp igår. Denna gång blev det en ganska påtaglig paus i köpandet, som faktiskt har varat i 2,5 månad! Avbrottet igår skedde via inköp av tre klockor, varav en är den Albatros jag bollade lite frågor ang igår. Den andra är, vilket ev inte är helt ovanligt i mitt fall, en orörd klocka i nästan fasansfullt bra skick. Den tredje är lite av en helig graal...
Ja, det blir en del att presentera när paketet väl kommer. 😁
20211230_074042.jpg
Skulle precis gratta dej för du varit ren i 2,5 månad😛 Jag har varit ren i över en vecka nu och kämpar mot frestelser.
Jodå jag är förlåtande, bitterheten finns nog längst där inne. Men de här yrkesvalet är ju självmant så får skylla mig själv🤔
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Varför tvättade du den?
Öppna och torka bort allt synlig vätska låt ligga öppen och plocka helst ut urverket så får det ligga på sidan och torka..
Tvättade klockan eftersom den var lite skitig efter flera timmar utomhus. Men bör inte klockan vara vattentät trots att jag köpte den NOS och klockan är från 80-talet? Dock var det oerhört lätt att öppna baklocket, misstänker att locket inte var inskruvad ordentligt.

Men klockan har legat hela natten med öppen baklock och den tickar på som den ska, bör jag skruva på baklocket igen eller vänta ytterligare?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Praktisk fråga; Antar att du har någon form av rengöringsvätska i burken. Jag kör oftast själv med typ Zippo-bränsle och/eller kemiskt ren bensin i första tvätten. Min fråga: Har du lock påskruvat på burken när du kör eller är det kanske lite ev farligt. Jag antar att det vi ser på bilden är det att du tynger ner burken så att den skall vara garanterat nedsänkt i vattnet.

Bara ipa. Blir inte varmt iom rumstempererat vatten.
 
Topp