• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Här är en från ett saltvattenbal i somras
Screenshot_20211230-123933~3.png
Bad ska de ju stå!!!! Autocorrect 🙄
 

Vostok

Audemars
Jag tänkte mer på den här:
1640870694904.png


Har sett den på fickur också. Men de var nog inte ryska kanske. Tja. Man kan inte minnas allt.
Jo den avslöjar ju en del med så klart :)
Finns fler klockmärken med liknande märkning då dom tydligen använde mer än Serkisof enl. vad jag läst.
Har för mig dom beställde från bland annat Omega..

Och här från Cortébert

1640871669580.png
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Alltså det här med att korrekturläsa i en databas. Borde det inte gå att göra automatiskt... :banghead:
Det är väl en sak om man byggt eländet själv men att korrigerar någon annans slötänkta struktur... :banghead:
SQL databaser eller?? (Ja jag är datanörd och jobbar med SQL även jag, Har till och med en SQL server här hemma) 😂
 
Senast ändrad:

Chimy27

Cartier
Är det någon som har kolla på vad detta är? Albatros förstås i kombination med 2416. Avsaknad av land på tavlan antyder övergångsperioden och verket är SU-märkt, men vad är det för case? 420 är väl rundare än såhär? Jag hittar inget vettigt när jag söker, alt så söker jag med fel parametrar. Klassiska Albatros satt väl ofta i 470-boetten? Franken?
1640775128743.png

1640775160122.png

1640775182270.png
AE5F3E60-F20A-4EB8-981A-9C24EB3203FA.jpeg

Jag har en likadan :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
SQL databaser eller?? (Ja jag är datanörd och jobbar med SQL även jag, Har till och med en SQL server här hemma) 😂

Svinbra o ha hemma, de borde de flesta ha!

Tror ev att jag har en gammal instans igång, men är inte helt säker (använder den inte längre).

Nästan synd att man är gift, annars hade man ju kunna köra på krogen: Skall du med hem till mig o kolla på min sql-server?
 

Vostok

Audemars
Vostok Serkisof - Tillverkad i Ryssland/Sovjet såld till Turkiet.
Vanligare är nog ändå pocketklockorna, Molnia med tågbaksida 😀

Serkisof finns även tryckt som märke på diverse andra klockor, bla Slava. Se här... https://mroatman.wixsite.com/watches-of-the-ussr/serkisof
Jag läste något om det hela en gång och hittade precis igen texten så håll till godo :)

Mysterious Disappearance of Serkisof Demiryolu’s Founder

Watches of Turkish watch manufacturer Serkisof Demiryolu were quite popular in the Ottoman Empire between the end of 19th century and the beginning of 20th century.

The founder of the company was Armenian-Turkish jeweler Serkisof (Armenian: Սարգիսով), who established Serkisof Demiryolu in 1880. Customers of his company were high-ranked officials and statesmen of the Ottoman Empire. The watches were assembled manually and included parts of precious metals.

Very little is known about Serkisof’s life. He was born in Constantinople in a family of Armenian entrepreneurs. It is known that Serkisof purchased a small manor and married before his disappearance. According to some sources, Serkisof’s family left Turkey in 1920s. Most likely, he and his family were killed during the Armenian Genocide.

After Serkisof’s disappearance, Serkisof Demiryolu was sold to a Turkish watch importer, who continued to manufacture premium watches. In 1950s-70s, the popularity of Serkisof Demiryolu premium watches reached USSR.

Products of Soviet watch manufacturers Sekonda and Molnija were based upon Serkisof’s watches and were in great demand of Soviet officials.
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
SQL databaser eller?? (Ja jag är datanörd och jobbar med SQL även jag, Har till och med en SQL server här hemma) 😂
Ja och inte fn får man arbeta i databaserna direkt utan man måste gå via ett /%&¤&/ egenutvecklat (säkert brittiskt) adminverktyg då vår division inte "äger" själva databaserna men däremot ansvarar för den data som finns däri är korrekt. Dvs kolla ett fält i taget istället för att dra ut hela listor och snabbt korrigera flera fel av samma karaktär.

Saken är ju att jag inte ens jobbar inom IT!!!
Men ingen j-vel reder ju ut det och då kommer ju det klassiska "men var inte du på IT förut?" Jo visst vara jag det. 2006...
ÅLAHUEN!!! :banghead: 🤬 😁
 

Utvisaren

Patek
Svinbra o ha hemma, de borde de flesta ha!

Tror ev att jag har en gammal instans igång, men är inte helt säker (använder den inte längre).

Nästan synd att man är gift, annars hade man ju kunna köra på krogen: Skall du med hem till mig o kolla på min sql-server?
Så kan du i din SQL även notera framgångsindex på den kontra "Skall du med och se på min ryska klocksamling?".
 

Vostok

Audemars
Svinbra o ha hemma, de borde de flesta ha!

Tror ev att jag har en gammal instans igång, men är inte helt säker (använder den inte längre).

Nästan synd att man är gift, annars hade man ju kunna köra på krogen: Skall du med hem till mig o kolla på min sql-server?
Jag jobbar i SQL hela dagarna så jag behövde en testmiljö för att kunna laborera 😂

Jag visar inte min server för någon... Det är min... Bara min!!! ;)
 
Topp