• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Nja, nästan.

Det är atomosbrytaren Siberias färd med stopp 1987.

Screenshot_20220102-181236_Chrome.jpg


På tavlan kan man se polarstationerna SP-27 och SP-29 samt geografiska nordpolen. Skeppet evakuerade personal från SP-27 och inlandsatte annan personal och utrustning till den nya stationen SP-29, pga upptinande is (stationerna var belagda på stora isflak).

Siberia var det andra skeppet i världen att nå geografiska nord.
Intressant historia på den tavlan med andra ord, man blir onekligen lite nyfiken på rutten direkt efter upphämtningen på SP-27. Det ser lite ut som att man satte kurs mot SP-29 men sedan insåg var man befann sig och tänkte att ”vad tusan, vi svänger förbi Nordpolen” och sedan gjorde en tvärsväng upp för att kunna säga att man varit där
 

Utvisaren

Patek
Tack 😃
Jag var på väg att skriva att jag blir orimligt glad när någon av er riktiga russofiler skriver att jag fått till något bra, men sedan ångrade jag mig - det finns inget som är orimligt med att bli glad, det ska man vara så ofta det bara går 😃
Just så. Vara glad och glädja andra om det går. Ett enkelt och bra sätt att förhålla sig till saker och ting.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Intressant historia på den tavlan med andra ord, man blir onekligen lite nyfiken på rutten direkt efter upphämtningen på SP-27. Det ser lite ut som att man satte kurs mot SP-29 men sedan insåg var man befann sig och tänkte att ”vad tusan, vi svänger förbi Nordpolen” och sedan gjorde en tvärsväng upp för att kunna säga att man varit där

Vad jag förstår så var det ungefär så det gick till, man insåg att man hade tid på sig.
 

MAz_666

Rolex
Nyårslöfte deluxe.
Känner att jag landat i lådans storlek och vad den skall innehålla för nu.
I skrivande stund säljs 8 godbitar av. (5 sålda, 3 to go).
En del i att uttala ett nyårslöfte är ju att andra skall få höra vad du "LOVAR ATT HÅLLA"! (Och som kanske triggar dig att därför försöka lyckas ...)
Så här kommer det.
Min intention blir: EN ENDA KÖPT KLOCKA 2022.
Jag tänkte bli med rysk kronograf.
Så ni som har 37 stycken och vill ned till 36. Ni som snubblar över graal på nätet, ni redan har.
Hit me Up!
Hör gärna av er om ni vill stödja mig med mitt nyårslöfte!
Detta är första bilden på Google om man bildgooglar "russian chronograph".
nedladdning.jpeg
 

Delgada

Patek
Nyårslöfte deluxe.
Känner att jag landat i lådans storlek och vad den skall innehålla för nu.
I skrivande stund säljs 8 godbitar av. (5 sålda, 3 to go).
En del i att uttala ett nyårslöfte är ju att andra skall få höra vad du "LOVAR ATT HÅLLA"! (Och som kanske triggar dig att därför försöka lyckas ...)
Så här kommer det.
Min intention blir: EN ENDA KÖPT KLOCKA 2022.
Jag tänkte bli med rysk kronograf.
Så ni som har 37 stycken och vill ned till 36. Ni som snubblar över graal på nätet, ni redan har.
Hit me Up!
Hör gärna av er om ni vill stödja mig med mitt nyårslöfte!
Detta är första bilden på Google om man bildgooglar "russian chronograph".
nedladdning.jpeg
Vad har vi sagt om bilder på ryska kronografer.🤣
Bara en klocka i år! Oj! Jag antar att du redan har en 927 tavla med slät bezel då.... fniss
20211121_194111.jpg
 

Utvisaren

Patek
Nyårslöfte deluxe.
Känner att jag landat i lådans storlek och vad den skall innehålla för nu.
I skrivande stund säljs 8 godbitar av. (5 sålda, 3 to go).
En del i att uttala ett nyårslöfte är ju att andra skall få höra vad du "LOVAR ATT HÅLLA"! (Och som kanske triggar dig att därför försöka lyckas ...)
Så här kommer det.
Min intention blir: EN ENDA KÖPT KLOCKA 2022.
Jag tänkte bli med rysk kronograf.
Så ni som har 37 stycken och vill ned till 36. Ni som snubblar över graal på nätet, ni redan har.
Hit me Up!
Hör gärna av er om ni vill stödja mig med mitt nyårslöfte!
Detta är första bilden på Google om man bildgooglar "russian chronograph".
nedladdning.jpeg
Är helt med dig i resonemanget. Kvantitetsmålet anser jag själv också vara uppnått, en samling med olika typer och ålder, och man har en skapligt bild av vad som finns. Kvalitetsmålet är en annan sak. Där är lite blandat med rafs och krafs och trevliga ur man har.
Men vad jag själv skulle kalla en graal inom ryska klockor är jag inte helt klar över.
En tidig 3017 kronograf innan de fick "pilot"-designen vore ju kul.
3133 med atommärkt tavla hade jag också kunnat tänka mig.
Sedan vet jag inte vad det finns för andra roliga. Kanske @Auto Ola har ideer? Hade inte han en trave eller minns jag fel? 🤔

@MAz_666 Jag har en äldre Poljot 3017 i behov av allt möjligt. @hepanter har jag nog lovat första tjing på den dock, men han kanske ändrar sig, vem vet. Jag tänker lämna bort den och få den servad samt köpa visare, sådana åror, till den. Det är ju en del kostnader att få igång den och du kan säkert få tag i en finare för samma pengar. Alternativt dör den donatorsdöden. Men jag tänker att jag nämner det för att åtminstone visa mitt fulla stöd i din kamp för kronografens vara på din arm.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den som har svart tavla ser man ju lite då och då. Men den in reklambladet hade blå? Är det tavlorna som chanserat? Ie bara det tåliga svarta pigmentet kvar?
Jag vet inte om jag har facit, men de original jag sett har alla haft denna lite grå-aktiga tavla. Ett problem är att det ju inte tycks finnas på långa vägar lika mycket info om dessa som om ex Vostok.
Nedan en snodd bild.
Screenshot_20220103-080718_Google.jpg

Nedan en sida med några bilder av ett annat ex, men väldigt lite info.
Katalogbilder är ofta väldigt intressanta, så sådana i bra kvalitet (inkl tillförlitliga färger) är ju väldigt intressanta att titta lite närmare på.
 

Utvisaren

Patek
Jag vet inte om jag har facit, men de original jag sett har alla haft denna lite grå-aktiga tavla. Ett problem är att det ju inte tycks finnas på långa vägar lika mycket info om dessa som om ex Vostok.
Nedan en snodd bild.
Screenshot_20220103-080718_Google.jpg

Nedan en sida med några bilder av ett annat ex, men väldigt lite info.
Katalogbilder är ofta väldigt intressanta, så sådana i bra kvalitet (inkl tillförlitliga färger) är ju väldigt intressanta att titta lite närmare på.
Jo jag är ju kulörstörd så jag tänker ju direkt att det blå pigmentet har chanserat. Ie billiga ej UV tåliga pigment. Det gråsvarta är ju i regel kolbaserat och bleknar egentligen enbart i kraftigt basiska miljöer. Men nu vet ju inte jag vad de har använt... 😴
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
6k? Jo tjena. De verkar ju inte vara så sällsynta trots allt. Hade nog snarare sett en rimlig prisbild runt 1500 i fungerande skick. Men jag är kanske snål? 🤔 🥴
Japp, det är skrivmaskins-Oleg som säljer alla tre. Det är tyvärr bara den dyraste av de tre som har vettigt skick på tavla och visare. Det var honom jag köpte av och han vet alltid att ta betalt för det han lägger upp. Hur ser det ut på Meshok?
 

Utvisaren

Patek
Japp, det är skrivmaskins-Oleg som säljer alla tre. Det är tyvärr bara den dyraste av de tre som har vettigt skick på tavla och visare. Det var honom jag köpte av och han vet alltid att ta betalt för det han lägger upp. Hur ser det ut på Meshok?
Ligger 3 ute mellan 3500-4500 kr ca. Men bara en som har sekundvisare och den är röd. Dock inte Mr Skrivmaskin som lagt ut dessa.

Enda med sekundvisare:

Så jag tycker nog han saltat på om han begär 6k.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
God morgon kamrater!
Hundpromenad
973C65FC-0B67-4BFC-8AE7-E1764DC16F95.jpeg

Dagens första kaffe. Ligger efter med det idag. Får jobba ikapp lite på den fronten innan det är dags att gå ut och drag längdspår runt tomten med barnen.
2C26AA4E-4DE2-4165-9AA0-71BB1ED0B39A.jpeg

Börjar dagen (jo det är vanskligt att vara hemma och har så nära till hands med byten) med 420 på sönderklippt zulu i fel bredd.
 
Topp