• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Nötköttsgryta i form av fyratimmars långkok på spisen. Det skall bli gott lite senare i kväll. Champinjonerna plus lite stekt bacon läggs i sista halvtimmen.
20220107_170801.jpg
20220107_170804.jpg
Min tavla hälsar
DSC_9512.JPG
 

Utvisaren

Patek
Nötköttsgryta i form av fyratimmars långkok på spisen. Det skall bli gott lite senare i kväll. Champinjonerna plus lite stekt bacon läggs i sista halvtimmen.
20220107_170801.jpg
20220107_170804.jpg
Inte helt olikt en hederlig fransk beuf bouginion, eller hur det nu stavas. Men principerna är ju desamma även om man gör en kalops eller en chili. Eller gulasch eller... nu är man hungrig alltså! :)
 

MAz_666

Rolex
Ah, nyservad. Väntar bara på boetten. Skall bli kul o få se verket genom glasbaksidan!

Skall man börja skruva verk kan jag verkligen rekommendera Molnia 3602. Stort och lättskruvat! Bryggan bara flöt på plats och alla tre axlarna la sig tillrätta med en gång (kanske tur dock)!

20220107_150702.jpg

20220107_140546.jpg
Jag säger som Ingemar Stenmark som svarade en reporter som tyckte han haft lite tur: "jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag!"
 

Samlarn

Rolex
Äntligen, efter ett par dagars till synes oändlig väntan anlände så den NVCh-30-gen3-homage jag har tagit över från förste Kamrat @MAz_666! Att hitta ett legitimt exemplar av en äkta Gen 3 är ev inte omöjligt, men jag har inte riktigt vågat mig in i jakten på äkta vara. Denna homage är därför ett oerhört välkommet tillskott till min modesta samling. Jag är även säker på att redan befintliga Gen 1 och 2 kommer att välkomna denna yngre vän till en plats bredvid i samma klocklåda. Ja, nu blev det ju ryssfredag på riktigt! 😍
1641550559442.png
De är ju inte omöjliga att hitta men det är svårt. Det tog mig ett år av "maniskt" letande innan jag fick napp. En jättekul "jakt" i och för sig.
Jag är säker på att den jag hittade är äkta men har sett flera - mer eller mindre bra - kopior eller "frankens".
Var lite "petig" när du letar.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Inte helt olikt en hederlig fransk beuf bouginion, eller hur det nu stavas. Men principerna är ju desamma även om man gör en kalops eller en chili. Eller gulasch eller... nu är man hungrig alltså! :)
Japp, så hette det ju och nu är svampen och baconet (baconenet? 🤔) också inlagt. Funderat på att fuska lite och lägga i lite krääm frääsj på slutet. I mitten av grytan en liten fransk kryddkärve. Den tar man upp innan man äter. Hungrig nu...
20220107_183354.jpg
20220107_183359.jpg
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Skulle inte förvåna mig om mobilen filmar när den ligger i brallorna
Screenshot_20220107-170315~2.png
Haha stackars jäkel som åker på att sitta och gå igenom filmen från mina byxfickor isåfall 😂 Fickludd, köpamjölk-listor och allsköns bråte att glo på till dödagar

Har den där sidan något att göra med folkrepubliken i norra Korea för övrigt? Vill bestämt minnas att deras politiska strategi är formulerad på något liknande vis 🤔
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Inte helt olikt en hederlig fransk beuf bouginion, eller hur det nu stavas. Men principerna är ju desamma även om man gör en kalops eller en chili. Eller gulasch eller... nu är man hungrig alltså! :)
Mm.. gulasch ställde jag på spisen i gårkväll och bjöd grannarna på till lunch idag. Jäkla drömrätt att laga alltså. Inte dumt att äta heller 😄
 

Utvisaren

Patek
Oj! Det där var fina klockor! Strelan, högst upp i mitten, är en "KA1" också. Det gör den lite speciell.
KA1? Kustartilleriet 1:a regementet? Kalle Anka volym 1? Om jag har hittat något speciellt här så är det nog ett fall av den pickande hönan.

En annan sak jag funderar på. tavlan på den högra, den måste väl vara senare gjord? Har även sett ljusa och även de har markant bredare indexmarkeringar. Ser inte kosher ut alls i mina ögon. men jag skall villigt erkänna att jag som vanligt läst på för lite för mitt eget bästa. :bag:🤫
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Just den där förbenade bryggan är ju mitt lilla helvete just nu med alla ur jag ger mig på. Plocka isär är ju ingen match men att få vissa delar att sitta ihop igen... perkele alltså...
Jag "offrade" ett 2414-verk från en nyare Komandirskie och satte mig att plocka isär/montera ihop gång på gång. I början med instruktion steg för steg bredvid men efter några gånger satt momenten mer eller mindre med någon sorts begynnande automatik. När jag kände att jag kunde detta var det sedan dags att börja kika på rengöring och olja... Men jag håller definitivt med om att isärplockandet är betydligt enklare jmf med det motsatta.
Men, om man ger sig/tar sig tid tycker iafall jag att det är en fantastisk känsla när man mentalt glider in i de små detaljerna och låter hjärnan fokusera på det lilla. Bra i en verklighet som tycks befinna sig långt bort från det lilla med mer fokus på statusuppdateringar och delade klipp på katter och hundar och fan vet vad.
Och känslan när balanshjulet hamnar rätt och hela verket tickar igång av sig själv, shit det är svårt att slå. Varje gång!
 

Utvisaren

Patek
Jag "offrade" ett 2414-verk från en nyare Komandirskie och satte mig att plocka isär/montera ihop gång på gång. I början med instruktion steg för steg bredvid men efter några gånger satt momenten mer eller mindre med någon sorts begynnande automatik. När jag kände att jag kunde detta var det sedan dags att börja kika på rengöring och olja... Men jag håller definitivt med om att isärplockandet är betydligt enklare jmf med det motsatta.
Men, om man ger sig/tar sig tid tycker iafall jag att det är en fantastisk känsla när man mentalt glider in i de små detaljerna och låter hjärnan fokusera på det lilla. Bra i en verklighet som tycks befinna sig långt bort från det lilla med mer fokus på statusuppdateringar och delade klipp på katter och hundar och fan vet vad.
Och känslan när balanshjulet hamnar rätt och hela verket tickar igång av sig själv, shit det är svårt att slå. Varje gång!
Har ett Langendorf ett Durowe will jag minnas som jag våldför mig på av och till. Mest av. :bag: 🤫
 

Delgada

Patek
En fundering jag har haft när det gäller just jämförelsen mellan 170 och 090 är hur lika måtten mellan dessa egentligen är; I bilden nedan har jag iof sannolikt skapat europas fulaste illustration genom tiderna, men om vi bortser från det; Är måtten A och B desamma på 170 och 090. Eller, om man omvandlar detta till en mer bildlig fråga: Är 170 i praktiken en 090 med "utsågade" gluggar för banden?
1641539735436.png
Då ska vi se. Jag kommer fram till att de faktiskt är lika.
090 är kulblästrade och ger lite rundare känsla medan 170 är borstad därmed ser lite skarpare ut.
Men avståndet lug till lug får jag till att vara samma.
20220107_221229.jpg
20220107_221300.jpg

Men sedan går ju taket över bandhornen på 090 i en båge så totallängden på boetten blir ju större på 090 även om avstånd lug till lug lika.
20220107_221313.jpg
20220107_221232.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Då ska vi se. Jag kommer fram till att de faktiskt är lika.
090 är kulblästrade och ger lite rundare känsla medan 170 är borstad därmed ser lite skarpare ut.
Men avståndet lug till lug får jag till att vara samma.
20220107_221229.jpg
20220107_221300.jpg

Men sedan går ju taket över bandhornen på 090 i en båge så totallängden på boetten blir ju större på 090 även om avstånd lug till lug lika.
20220107_221313.jpg
20220107_221232.jpg
Tusen tack, precis denna info har jag varit på jakt efter men inte hittat någonstans i siffror!
 
Topp