• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Nej, kan inte säga att jag har råkat ut för att jag har blivit av med en tävlings-bikini. Osvuret är dock bäst och man vet aldrig vad som kan hända i framtiden. Leveransen av spån tycks ju dock ha fungerat. Jag funderade först på vad det var för konstigt vitt lurvigt på ovansidan, innan jag insåg att det sannolikt är vanlig hederlig svensk snö. :D
PostNord fick sig iaf en redig avhyvling i telefonen😂
Spånet som sagt kommer utkört från företaget jag köper av, dom har egen lastbil och truck.
 

MAz_666

Rolex
Jag brukar söka runt lite efter Desert Shield, mest bara för att det är kul och att 99,99% av det man hittar är franken, men här verkar det faktiskt vara en som är kosher. jag är ev lite skeptisk till de kritvita lume-pluttarna, som ofta brukar vara mer åt det bruna hållet. Annars tycker jag att de attribut som skall finnas är på plats, men den som säljer vet även hur man tar rejält betalt...

En liten kul detalj i bilden där verket är isärplockat är att det ligger två st fjädrar som jag identifierar som (den enda...) fjädern som skall sitta i keyless-mekanismen. Grejen är att det alltså bara skall finnas en sådan fjäder... :)

De kritvita pluttarna skriver han ju om: de är utbytta/uppdaterade.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Just fått leverans av spån.
Frugan är lack på PostNord.
De är inte bara ryska klockor dom missköter att frakta hit.

Hennes tävlingsbikini har blivit felsorterad och skickat ner till spetsen av Skåne. Ingen paketlapp, 30 före i kön hos PostNord i kundtjänsten... Känns detta igen?
DSC_9657.JPG
DSC_9658.JPG
Det är inte bikini väder här i söder ännu så kan nog lösa sig!
 

Vostok

Audemars
Jag brukar söka runt lite efter Desert Shield, mest bara för att det är kul och att 99,99% av det man hittar är franken, men här verkar det faktiskt vara en som är kosher. jag är ev lite skeptisk till de kritvita lume-pluttarna, som ofta brukar vara mer åt det bruna hållet. Annars tycker jag att de attribut som skall finnas är på plats, men den som säljer vet även hur man tar rejält betalt...

En liten kul detalj i bilden där verket är isärplockat är att det ligger två st fjädrar som jag identifierar som (den enda...) fjädern som skall sitta i keyless-mekanismen. Grejen är att det alltså bara skall finnas en sådan fjäder... :)

På bilden med isärplockat urverk ligger det dessutom fel krona 😅
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag brukar söka runt lite efter Desert Shield, mest bara för att det är kul och att 99,99% av det man hittar är franken, men här verkar det faktiskt vara en som är kosher. jag är ev lite skeptisk till de kritvita lume-pluttarna, som ofta brukar vara mer åt det bruna hållet. Annars tycker jag att de attribut som skall finnas är på plats, men den som säljer vet även hur man tar rejält betalt...

En liten kul detalj i bilden där verket är isärplockat är att det ligger två st fjädrar som jag identifierar som (den enda...) fjädern som skall sitta i keyless-mekanismen. Grejen är att det alltså bara skall finnas en sådan fjäder... :)


Nja, den extra fjädern är inte extra utan skall sitta här! Se om ni kan se den på bilden! Från igår kväll!

20220110_193528.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ah, just precis, den fjädern är väl en detalj som skiljer 2416 från 2414?

Ja, jag hade aldrig sett detta innan (aldrig helservat en Vostok automat innan).

Såklart glömde jag av och sätta dit fjädern med, fick skruva av lite och börja om.

Dessutom lyckades jag skjuta iväg den, så jag fick leta redan på en annan och anpassa den så den skulle passa...
 

Utvisaren

Patek
Idag spammar jag hej vilt. Nedan en Series 2 som ser OK ut. Dem ser man inte ofta. Även den på en tydligt icke låg prisnivå...

Just dessa är inte helt min kopp med vargtass och jag har således inte alls koll på dem. Jag trodde de var i samma prisklass som alla andra gamla komandirskis etc. hade inte pejling på att de var så eftersökta och ovanliga.
 

Utvisaren

Patek
Just fått leverans av spån.
Frugan är lack på PostNord.
De är inte bara ryska klockor dom missköter att frakta hit.

Hennes tävlingsbikini har blivit felsorterad och skickat ner till spetsen av Skåne. Ingen paketlapp, 30 före i kön hos PostNord i kundtjänsten... Känns detta igen?
DSC_9657.JPG
DSC_9658.JPG
Aha. Det förklarar en hel del. Hade inget minne av att jag beställt ett par badbrallor med paljetter på och tänkte att jag måste ha spelat sax-påse-sten, fått feeling och beställt. 😂 😂
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Nuså!
Fick äntligen tummen ur och beställde hem delar till sambons första ryssmodd.
Med lite tur gillar hon den och blir glad - med mycket tur hatar hon den så jag får den själv 🙂
Resultatet ör landa någonstans mitt mellan dessa
B13D95B0-AC76-450C-BEE6-E0948B2F6D16.jpeg

337867FD-8B81-4410-AC47-EE478661FAC0.jpeg


And now we play the waiting game..
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag har börjat intressera mig för ryska klockor och beställt en Vostok Amphibia hur lång tid tar det tills man får ett paket från Ryssland? Köpte klocka på ebay från ryssland.
Kul och välkommen in i gänget! Som redan har konstaterats kan du normalt räkna med 2-3 veckors leveranstid. Du betalar numera oftast moms direkt vid köpet hos ebay, men det kan hända att PostNord/Tullen för för sig att du skall betala moms en gång till, vilket naturligtvis inte är korrekt. Om detta inträffar kan du höra av dig så skall du få tips om hur du rättar till detta.
Fö ser vi naturligtvis fram emot att få se bilder på ditt förvärv när det väl har levererats.
 
Kul och välkommen in i gänget! Som redan har konstaterats kan du normalt räkna med 2-3 veckors leveranstid. Du betalar numera oftast moms direkt vid köpet hos ebay, men det kan hända att PostNord/Tullen för för sig att du skall betala moms en gång till, vilket naturligtvis inte är korrekt. Om detta inträffar kan du höra av dig så skall du få tips om hur du rättar till detta.
Fö ser vi naturligtvis fram emot att få se bilder på ditt förvärv när det väl har levererats.
Tack för tipset! Det stämmer att jag fick betala moms direkt via ebay, jag får återkomma om tullen vill att jag betalar igen.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Just dessa är inte helt min kopp med vargtass och jag har således inte alls koll på dem. Jag trodde de var i samma prisklass som alla andra gamla komandirskis etc. hade inte pejling på att de var så eftersökta och ovanliga.
De första två serierna av dessa är lite unika och både relativt svåra att få tag på och, som synes, tillhörandes en prisklass vi inte alltid är vana vid här i denna modesta tråd. Sett ur ett historiskt perspektiv är det faktiskt ganska intressanta klockor från en tid då den nya öppenheten, som skapades på initiativ av Gorbatjov, öppnade upp helt nya möjligheter för företag i väst att skapa intressanta projekt tillsammans med statsägda företag inom Sovjetunionen.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Halvt relaterat till ämnet men varför erbjuder så många ryska säljare bara postfrakt som tar månader att komma fram? Jag har velat beställa flera ryssar men avstått när de angett 1-2 månader som leveranstid och DHL Express verkar knappt existera i Ryssland. 🤔

Edit: Eller handlar det om någon slags handelsbojkott mot Ryssland? Jag vet att många butiker anger att de inte skickar till Ryssland men det kanske även gäller omvänt. Oavsett vilket så verkar det inte heller finnas något expressalternativ hos ryska posten heller.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Halvt relaterat till ämnet men varför erbjuder så många ryska säljare bara postfrakt som tar månader att komma fram? Jag har velat beställa flera ryssar men avstått när de angett 1-2 månader som leveranstid och DHL Express verkar knappt existera i Ryssland. 🤔

Edit: Eller handlar det om någon slags handelsbojkott mot Ryssland? Jag vet att många butiker anger att de inte skickar till Ryssland men det kanske även gäller omvänt. Oavsett vilket så verkar det inte heller finnas något expressalternativ hos ryska posten heller.
Nu var det ett tag sedan jag handlade från exempelvis Meranom och Soviet.market, men senast jag gjorde det erbjöds det snabb leverans från båda dessa. I Meranoms fall var det UPS som utnyttjades (leverans den gången tog fyra dagar...) :) Jag vill minnas att alternativet inte dök upp förrän man hade matat in sin adress inkl postnummer. Om UPS finns kvar som alternativ idag kan jag inte svara på. Jag har på något underligt sätt fastnat i vintageträskets förunderliga värld 🤔
Nu tycker jag dock personligen att leveranstiderna har förbättrats oerhört mycket under det gångna året. För ett drygt år sedan var det 2-3 månader som räknades när man tog standard-alternativet för leverans. Det jag upplevde hände då var att transporten inom Ryssland gick ganska snabbt tills paketet hamnade på flygplatsen i Moskva, där jätteproppen Orvar tycktes ha implementerats.
Numera tycker jag att det har gått väldigt mycket snabbare både från Ryssland och Ukraina, i praktiken typ ett par veckor. Jag har positiva fall under de senaste månaderna där paketet har anlänt Sverige efter bara några dagar. Sedan tar PostNord över... (på tal om Orvar...)
 
Topp