• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Idag blev det dubbla paket. :D
Behöver rengöras lite men det tar vi till helgen tror jag..

20171218test.jpg

Ser ut att vara 420634 ^ Första 3 siffrorna är vilket Case, finns ett antal, och 3 efterföljande är vilken tavla. Jag kan ha fel på 420 dock och bezeln är inte den de kommer med idag.

Återupptäckte den här nyligen som jag klickade hem för några år sen. Någon som vet ref? Eller hur funkar det med vostoks?
IMG_20171222_140011_001.jpg
Den där tillverkades troligen kring 1992 -93 i gapet när Vostok inte hade "Сделано в СССР" = Tillverkad i Sovjetunionen eller "Сделано в России" = Tillverkad i Ryssland tryckt på urtavlan.
Riktigt fin och med "lumeplupp" på bezel.. Grym!!! :)

Ser ut att vara 420634 ^ Första 3 siffrorna är vilket Case, finns ett antal, och 3 efterföljande är vilken tavla. Jag kan ha fel på 420 dock och bezeln är inte den de kommer med idag.
Den där tillverkades troligen kring 1992 -93 i gapet när Vostok inte hade "Сделано в СССР" = Tillverkad i Sovjetunionen eller "Сделано в России" = Tillverkad i Ryssland tryckt på urtavlan.
Riktigt fin och med "lumeplupp" på bezel.. Grym!!! :)
Tack för info :) får lära mig gilla nato så jag använder den mer...

20171223_105357_HDR.jpg
Hej,
Hur svårt är det, för en som är helt novis på det mesta med klockor, att byta case på en amphibia? Det ser ju inte helt omöjligt ut men när man inte gjort det så vet man ju aldrig. Tänkte inte ge mig på dial och sånt till en början utan vill eventuellt testa att flytta allting från en 420 till en 710.

Är det i princip bara att öppna den och sen lyfta över allting och stänga igen det nya caset eller finns det en massa mindre saker att beakta? Hittade två guider och i den ena lyfter man av rotorn och sen lossar några skruvar medans man inte verkar göra det i den andra. Gjorde mig lite konfunderad.

Alla tips, allmäna hejarop och sånt mottages gärna. Kanske ska tillägga att jag inte har ett enda verktyg för det och inget case heller för stunden så jag är mest i planeringsstadiet än så länge. Tänkte köpa en casebackopener , lite pincetter och sånt från Cousins i sådant fall.

Det gick vägen, till sist. Trodde mig ha kronan i tidsställningsläge när jag lossade den men tydligen inte. Det resulterade i att den gick att skjuta in och ut helt utan motstånd och högg aldrig fast så att säga. När jag gett upp så gjorde jag ett sista försök då jag glömde packningen när jag skulle stänga ihop den. Då helt plötsligt så högg den tag ändå, antar att jag fick den perfekta vinkeln eller något. Skruvade snabbt ihop den för att upptäcka att jag under mina 150 försök fått något skit på insidan glaset... Nåväl, kunde inte leva med det men satte den i rätt läge den här gången och då funkade det felfritt att få tillbaka den. Så om flera rookies som jag ger sig på att byta krona t.ex. ha den i rätt läge när du lossar den annars blir det jävligt drygt att få tillbaka den om man ens får det. Värst av allt var att jag visste ju detta då jag läst om det men slarvade ändå för att jag skulle göra det här på 5 minuter.

Glömde ju tacka @Vostok för all hjälp längs vägen. Sen att jag ändå lyckades klanta till det är enbart handhavande från min sida. :(

Edit: Där är de. Återstår nog lite finputsning på att göra de matta, inte lagt ner så mycket tid på den turkosa och den svarta utan datum. Har två canvasstraps från Bartonwarchstraps på väg också till de, ett blått och ett svart.

Senast ändrad:
Det gick vägen, till sist. Trodde mig ha kronan i tidsställningsläge när jag lossade den men tydligen inte. Det resulterade i att den gick att skjuta in och ut helt utan motstånd och högg aldrig fast så att säga. När jag gett upp så gjorde jag ett sista försök då jag glömde packningen när jag skulle stänga ihop den. Då helt plötsligt så högg den tag ändå, antar att jag fick den perfekta vinkeln eller något. Skruvade snabbt ihop den för att upptäcka att jag under mina 150 försök fått något skit på insidan glaset... Nåväl, kunde inte leva med det men satte den i rätt läge den här gången och då funkade det felfritt att få tillbaka den. Så om flera rookies som jag ger sig på att byta krona t.ex. ha den i rätt läge när du lossar den annars blir det jävligt drygt att få tillbaka den om man ens får det. Värst av allt var att jag visste ju detta då jag läst om det men slarvade ändå för att jag skulle göra det här på 5 minuter.

Glömde ju tacka @Vostok för all hjälp längs vägen. Sen att jag ändå lyckades klanta till det är enbart handhavande från min sida. :(
Kul att kunna vara till hjälp, och förmågan att inte ge upp vid motgångar är en avgörande faktor för att nå framgång. Bra jobbat!! :D

Läste på ett annat forum där en man hade köpt en luch med detta motiv och skrivit "Happy guy from Belarus" så jag berättade för honom att den glada gubben på urtavlan faktiskt är Svensk :D
Det är alltså "Karlsson på taket" som är avbildad på urtavlan ifall någon funderat vad detta är :D
Just Karlsson på taket verkar vara stor bland barnböcker i Ryssland, så stor så han blivit avbildad på en mängd olika klockor.

6e2ca90851b6f8f9b755326b2ce214fd.jpg

God fortsättning på er:)!tänkte bara visa mellandags pysslet efter att äntligen fått delarna från Meranom:p.Ny urtavla,nya vsvart datumring,Pvd bezel,Vostok krona med ett B och kosmonaut baklock.
20171230_103030.jpg
20171230_103104.jpg

Just ja!glömde nytt glas med och den ringen va ju rolig att passa in:banghead:,fila justera prova och till slut passade verket in i caset:cigar: så gott nytt på er!

Senast ändrad:
Vostok Zissou Amphibia
Observera att den ej har "сделано в россии" (Tillverkad i Ryssland) på urtavlan, jag har bara sett två av dessa än så länge så de torde vara ganska ovanliga?
Detta är den näst sista klocka jag köpt i år (om det inte händer något oväntat innan 12-slaget) ;)
Jag tipsade ju @Samlarn om en liknande fast med svart urtavla för ett tag sedan då han velat ha en sådan länge och nu hittade han en åt mig så jag får lyfta på hatten och tacka så mycket för detta fynd!!

Gott Nytt År på er alla!!

s-l1600.jpg

Vostok Zissou Amphibia
Observera att den ej har "сделано в россии" (Tillverkad i Ryssland) på urtavlan, jag har bara sett två av dessa än så länge så de torde vara ganska ovanliga?
Detta är den näst sista klocka jag köpt i år (om det inte händer något oväntat innan 12-slaget) ;)
Jag tipsade ju @Samlarn om en liknande fast med svart urtavla för ett tag sedan då han velat ha en sådan länge och nu hittade han en åt mig så jag får lyfta på hatten och tacka så mycket för detta fynd!!

Gott Nytt År på er alla!!

s-l1600.jpg
Grattis!och jag säger det samma:)gott nytt år på er!

Beställde hem en bezelring till en eventuell "modd" med min skadade Radio-room urtavla. Ringen är ju ganska snygg. Testade att lägga den ovan på den kromade bezelringen på min Zissou. Den kanske passar här istället?
20180101_zissou.jpg

Har en liten fråga @Vostok @Samlarn
Ser den här ok/orginal ut?mycket tacksam för svar:).
20180101_230620.png
Den där är svår?
Tror inte dom där visarna suttit på den modellen (tidiga amphibia hade slips visare eller möjligen F-visare, sen ser "lumeplupp" på sekundvisaren ut att vara dit kletad på en vanlig rak visare som ej varit gjord för lume (kan ha fel då äldre visare har mindre lume hål och har någon klantat när dom lumat om den och fyllt för mycket kan det ha blivit så).
Sen har jag aldrig sett en rosa eller röd urtavla i en 350 boett?
Jag tror någon tagit ur hela verket med urtavla och allt från en 119 "tonneau" boett och stoppat in i den där.. Men som sagt jag kan ha fel!!
Svårt med dom gamla då det är dåligt med information och referenser om dem..

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
Har en liten fråga @Vostok @Samlarn
Ser den här ok/orginal ut?mycket tacksam för svar:).
20180101_230620.png
Tim- och minutvisare ser inte orginal ut. Den "runda" kronan verkar fin. Bezeln i kromad mässing ser ganska oskadd ut.
Urtavlorna tycker jag är viktiga på den här 350-modellen. Den har den superläckra 3, 6, 9, 12 layouten. Lysmassan ligger fint. Färgen på urtavlan har jag aldrig sett tidigare. Jag har samlat Vostok för kort tid för att kunna säga att det aldrig har funnits röda tavlor med den layouten. Hursomhelst så är tavlan väldigt nött. Det kan finnas en viss charm med slitna, välanvända klockor men den här är nog förbi det stadiet.
Visarna är uppenbart fel och urtavlan är väldigt sliten. Det finns finare Vostoks, tycker jag.

Den där är svår?
Tror inte dom där visarna suttit på den modellen (tidiga amphibia hade slips visare eller möjligen F-visare, sen ser "lumeplupp"
på sekundvisaren ut att vara dit kletad på en vanlig rak visare som ej varit gjord för lume (kan ha fel då äldre visare har mindre lume hål och har någon klantat när dom lumat om den och fyllt för mycket kan det ha blivit så).
Sen har jag aldrig sett en rosa eller röd urtavla i en 350 boett?
Jag tror någon tagit ur hela verket med urtavla och allt från en 119 "tonneau" boett och stoppat in i den där.. Men som sagt jag kan ha fel!!
Svårt med dom gamla då det är dåligt med information och referenser om dem..
Tim- och minutvisare ser inte orginal ut. Den "runda" kronan verkar fin. Bezeln i kromad mässing ser ganska oskadd ut.
Urtavlorna tycker jag är viktiga på den här 350-modellen. Den har den superläckra 3, 6, 9, 12 layouten. Lysmassan ligger fint. Färgen på urtavlan har jag aldrig sett tidigare. Jag har samlat Vostok för kort tid för att kunna säga att det aldrig har funnits röda tavlor med den layouten. Hursomhelst så är tavlan väldigt nött. Det kan finnas en viss charm med slitna, välanvända klockor men den här är nog förbi det stadiet.
Visarna är uppenbart fel och urtavlan är väldigt sliten. Det finns finare Vostoks, tycker jag.
Jag tackar så mycket för infon,då stämmer mina misstankar och ni har besparat mig ett felköp:),många tack och jag söker vidare.

Tillbaka
Topp