• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Får jag traktera med ett litet förmiddags-stilleben?
20220116_102305.jpg
Jag är också lite stel i benen. Skönt att veta att man inte är ensam. 😎
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är det verkligen bara en slump att måsj-larna sitter på rad mellan målrakan på löpspåret och krematoriet? 🤔
20220116_094300.jpg

Blek para gick tjänstgöra. Den går bara om kronan är utskruvad. Skumt.
20220116_105156.jpg
Testa att lossa på (inte ta bort) skruvarna som håller verket på plats. Skruva sedan ut kronan och rucka lite granna på krona och bom. Skruva tillbaka kronan och skruva sedan åt skruvarna som fixerar verket. Typ 🙂
 

MAz_666

Rolex
God morgon alla!
Jag kom på en rolig sak ang. ämnet som togs upp igår, den här bör väl finnas i allas barskåp ;)
På 80-talet var Systembolagets utbud lite mindre än idag, och all sprit var 40-procentig (eller lägre). Men EN spritsort fanns som då var kring 50% var Gauffins Dubbelblandning. Slutade säljas i slutet av 90-talet, och var ungefär som en svensk absint.
Sålunda HEMSK att grogga på, men för en procentglad yngling: helt underbar!!!
o_O 😂 😂 😂
1642328857160.png
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Hököga har slagit till igen!😍
På 80-talet var Systembolagets utbud lite mindre än idag, och all sprit var 40-procentig (eller lägre). Men EN spritsort fanns som då var kring 50% var Gauffins Dubbelblandning. Slutade säljas i slutet av 90-talet, och var ungefär som en svensk absint.
Sålunda HEMSK att grogga på, men för en procentglad yngling: helt underbar!!!
o_O 😂 😂 😂
1642328857160.png
Jag var med i ett halvobskyrt sällskap då som regelbundet anordnade fest. Guiness, punsch och "Gåffe" var enda dryckerna som serverades. Vid denna tid hade jag en Certina DS och trodde att man bara behövde en klocka. Happy days? 🤔 🤪 😂

Edit: Det var alltså senare i tiden men sällskapet hade bunkrat upp med Gåffe för att klara sig.

Edit: Gåffeklockan

20220116_114702.jpg
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
På 80-talet var Systembolagets utbud lite mindre än idag, och all sprit var 40-procentig (eller lägre). Men EN spritsort fanns som då var kring 50% var Gauffins Dubbelblandning. Slutade säljas i slutet av 90-talet, och var ungefär som en svensk absint.
Sålunda HEMSK att grogga på, men för en procentglad yngling: helt underbar!!!
o_O 😂 😂 😂
1642328857160.png
Ha ha ha. Those were the Days.
Det fanns faktiskt redan då en 55%are till, och det var grön chartreuse. Den låg dock i ett högre prissegment och var aldrig aktuell att prova. Och jag har vad jag minns ännu inte provat den.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ha ha ha. Those were the Days.
Det fanns faktiskt redan då en 55%are till, och det var grön chartreuse. Den låg dock i ett högre prissegment och var aldrig aktuell att prova. Och jag har vad jag minns ännu inte provat den.

Eller som polaren som hade köpt 94% sprit (eller vad det nu var) på tysklandsfärjan. Svårt o veta hur mycket man skulle blanda, de flesta blev riktigt fulla.
 

MAz_666

Rolex
Ha ha ha. Those were the Days.
Det fanns faktiskt redan då en 55%are till, och det var grön chartreuse. Den låg dock i ett högre prissegment och var aldrig aktuell att prova. Och jag har vad jag minns ännu inte provat den.
För en mixologist är den given. Har två egna favoriter som innehåller just den! Last Flight och Neptune's Wrath (där den gröna skall brinna vid ihällningen! o_O ). Grymma!!!
 

Vostok

Audemars
Jag säger väl som frugan... även en blind höna kan picka. Vad det nu betyder? 🤔

Edit det är alltså bara en klocka jag slängde med för att nyttja frakten till max! 😁
Enl. vad jag läst så ägde Vostok på 90-talet en monteringsfabrik i Ukraina Dnipropetrovsk och där monterades dessa klockor ihop.

Dom tillverkade även en massa annat i denna fabrik som allt från missiler till traktorer (har för mig jag läst att den kallades för "den hemliga traktor fabriken" någonstans).

------
From what I understand from my friend who worked at the UMZ factory in Dnepropetrovsk, that after independence the factory brought in watch making equipment and then turned out watches for a short time. Presumably the Dnepr Vostok ones. He felt that the 40 year old hands that had made missiles for many years weren't very adept at watch making and felt they were inferior to other Soviet watches he owned. As far as I know they don't make anything other than rockets, tractors and electrical equipment at that factory now. It, the factory, is huge. It covers many square km of the city's area with hundreds of buildings within the compound. Amazing place. At one time many thousands of people worked at the factory. Now, only a small percentage of those people do.

The factory made the Satana Missile, among other ICBM's of the time and now builds the booster rockets for Russia's space program which use the Black Sea and off-shore drilling rigs as a launch platform.
 

Utvisaren

Patek
Enl. vad jag läst så ägde Vostok på 90-talet en monteringsfabrik i Ukraina Dnipropetrovsk och där monterades dessa klockor ihop.

Dom tillverkade även en massa annat i denna fabrik som allt från missiler till traktorer (har för mig jag läst att den kallades för "den hemliga traktor fabriken" någonstans).

------
From what I understand from my friend who worked at the UMZ factory in Dnepropetrovsk, that after independence the factory brought in watch making equipment and then turned out watches for a short time. Presumably the Dnepr Vostok ones. He felt that the 40 year old hands that had made missiles for many years weren't very adept at watch making and felt they were inferior to other Soviet watches he owned. As far as I know they don't make anything other than rockets, tractors and electrical equipment at that factory now. It, the factory, is huge. It covers many square km of the city's area with hundreds of buildings within the compound. Amazing place. At one time many thousands of people worked at the factory. Now, only a small percentage of those people do.

The factory made the Satana Missile, among other ICBM's of the time and now builds the booster rockets for Russia's space program which use the Black Sea and off-shore drilling rigs as a launch platform.
Alltså det är ju så att man måste skaffa sig en klocka med en traktor på. Traktor är ju den universella kodordet för allt fuffens som försigår i de regionerna. Det var ju samma sak när tyskarna trotsade Versaillefördraget och testade "traktorer" i ryssland, när det senare blev chassi till Panzer 1 och 2. Till och med 3? Minns ej. Messerschmittplanen testades ju bla från Bulltofta flygfält i Malmö. Hallå neutralitet. 🤔

Edit bild:ChTZ 65 som drar vad som ser ut som en KV-1 tank.
1642332417913.png
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Alltså det är ju så att man måste skaffa sig en klocka med en traktor på. Traktor är ju den universella kodordet för allt fuffens som försigår i de regionerna. Det var ju samma sak när tyskarna trotsade Versaillefördraget och testade "traktorer" i ryssland, när det senare blev chassi till Panzer 1 och 2. Till och med 3? Minns ej. Messerschmittplanen testades ju bla från Bulltofta flygfält i Malmö. Hallå neutralitet. 🤔

Edit bild:ChTZ 65 som drar vad som ser ut som en KV-1 tank.
1642332417913.png
Undra om dom har lika roligt i andra klockforum som vi har? Man vill nästan gå in i något Rolex forum och kika lite ;)
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Godmiddag!
Klocka med seglarvibbar idag eftersom det blåser halv storm ute.

Justera gången på klockor känns angeläget att göra (nej egentligen kanske inte men det vore roligt) och jag sitter och funderar på vad man ska använda för prylar till detta - weishi 1000 (stavning?) verkar ju vara ganska standard och hyfsat överkomlig men har även hört lite blandade bud om olika appar - är det någon som har något gott att säga om någon av apparna eller bör man stryka det och gå direkt på hårdvara?

Jag testade att reglera genom att mäta mot telefonklockan över tid för ett tag sedan men insåg att det krävde mer tålamod och minne än jag förfogade över 😅

FC25162D-0F93-4233-AB8E-1D93B8713376.jpeg
 

Beo

Patek
2-Faktor
Godmiddag!
Klocka med seglarvibbar idag eftersom det blåser halv storm ute.

Justera gången på klockor känns angeläget att göra (nej egentligen kanske inte men det vore roligt) och jag sitter och funderar på vad man ska använda för prylar till detta - weishi 1000 (stavning?) verkar ju vara ganska standard och hyfsat överkomlig men har även hört lite blandade bud om olika appar - är det någon som har något gott att säga om någon av apparna eller bör man stryka det och gå direkt på hårdvara?

Jag testade att reglera genom att mäta mot telefonklockan över tid för ett tag sedan men insåg att det krävde mer tålamod och minne än jag förfogade över 😅

FC25162D-0F93-4233-AB8E-1D93B8713376.jpeg
Tröttnar du på den bezelen så säg till!😍
 

Vostok

Audemars
Jag hittade igen lite mer info om "Dnieper Vostok"

[Yuzhmash (officially 'The Production Association Yuzhny Machine-Building Plant named after A.M. Makarov') in Dnipro, Ukraine, is a Ukrainian state-owned aerospace manufacturer. It now produces spacecraft, launch vehicles (rockets), liquid-propellant rockets, landing gears, castings, forging, tractors, tools, and industrial products. The company is headquartered in Dnipro, and reports to the State Space Agency of Ukraine. From 1926 to 2016 the city of Dnipro was known as Dniepropetrovsk and Yuzhmash operated initially as 'Plant 586' in the Soviet era during the Cold War building missiles. After the beginning of perestroika in the Soviet Union (which lasted from 1985 until 1991), demand for military production declined significantly, and the Yuzhmash product line was expanded to include non-military uses such as civilian machinery. One of the main types of its activity around this time was the production of mechanical Vostok watches using components from the Chistopol Watch Factory in Tatarstan. When the Soviet Union was dissolved in 1991 there were big changes afoot for the Russian watch industry. Prior to this point, all Russian watches had been produced by government-owned factories receiving large subsidies to develop watches. As large political changes spread across the country and nationalised industries were privatised, these subsidies stopped. These changes initially had a negative impact on the size of the watch industry as they became unable to trade with large consumers of watches around the world. Vostok Watch Makers company at Chistopol became largely defined by disorganisation and a lack of quality control. Watch making machinery had been bought in to Yuzhmash at Dniepropetrovsk and the Ukrainian workers were retrained to make watches. These were produced on the basis of Vostok 2409 and 2414 movements which were sent from Chistopol for casing up by the 'new' Vostok factory at Yuzhmash. In 1992, the Dneiper Vostok (ДНЕПР ВОСТОК) was born! However, it was said that workers who had been familiar with making missiles for many years were not very adept at watch making and the products being turned out were seemingly inferior to many other Russian watches being produced at the time! Sadly, after only a few years, the Dnieper Vostok brand disappeared into relative obscurity, but Vostok themselves did eventually manage to reorganise themselves and they are still based in Chistopal creating watches which are available around the world.]
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Undra om dom har lika roligt i andra klockforum som vi har? Man vill nästan gå in i något Rolex forum och kika lite ;)
Där utgår jag ifrån att stämningen präglas av den ständiga ultimata skräcken att man skall ha blivit lurad att betala 100+ kkr för någonting som visar sig vara en billig kina-kopia. Men, vad vet jag... 🤔
 

Vostok

Audemars
Alltså det är ju så att man måste skaffa sig en klocka med en traktor på. Traktor är ju den universella kodordet för allt fuffens som försigår i de regionerna. Det var ju samma sak när tyskarna trotsade Versaillefördraget och testade "traktorer" i ryssland, när det senare blev chassi till Panzer 1 och 2. Till och med 3? Minns ej. Messerschmittplanen testades ju bla från Bulltofta flygfält i Malmö. Hallå neutralitet. 🤔

Edit bild:ChTZ 65 som drar vad som ser ut som en KV-1 tank.
1642332417913.png


1642333830608.png

 
Topp