• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som tänker att denna borde finnas i en ladugård? 🤔 @hepanter

1642362331832.png

Haha, den var ju den jag hittade! Hög vill ha faktor på den!
 

Vostok

Audemars
På tal om kronografer... Ge mig en såhär så ska jag aldrig titta åt en annan kronograf någonsin mer :)

1642364896200.png




 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
På tal om kronografer... Ge mig en såhär så ska jag aldrig titta åt en annan kronograf någonsin mer :)

1642364896200.png




De ryska tyska kronograferna. Fransoserna gjorde likadant fast med Hanhart fabriken.
VIXA.
Screenshot_20220116-045502_Firefox.jpg
 

Utvisaren

Patek
På tal om kronografer... Ge mig en såhär så ska jag aldrig titta åt en annan kronograf någonsin mer :)

1642364896200.png




Du hittar en del tyska original bla Laco. Men det är zlathoust storlek på dem.
 

Utvisaren

Patek
På tal om kronografer... Ge mig en såhär så ska jag aldrig titta åt en annan kronograf någonsin mer :)

1642364896200.png




Denna var en av anledningarna till att jag började leta runt på ryska säljsidor. Sedan vet jag inte hur jag halkade in på ryska klockor. Det var liksom inte meningen. 😁 😁
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
På tal om kronografer... Ge mig en såhär så ska jag aldrig titta åt en annan kronograf någonsin mer :)

1642364896200.png




Den där är ju hur grym som helst. Intressant historia också. Då inser man plötsligt varifrån formerna på denna kommer:
Buran_2-1.jpg
 

Utvisaren

Patek
Skaplig portion, 3 dl gryn?
Jag spanade runt lite för det ordet har jag faktiskt aldrig stött på. Småpåveaktig, dryg eller pompös är den svenska betydelsen. Men det hela verkar vara en liten fnurra på tråden när man översatte det från tyskans grotmündig' som bokstavligen betyder ”stor i munnen”. Som kanske egentligen är lite mer åt skrytsamhållet. Så en dryg handläggare på försäkringskassan kan man nog kalla grötmyndig.

Men "stor i käften" används ju även lite här och var, som vore en mer rak översättning till grotmundig.
Ja förutom i Skåne då där det heter breflabbad. 😁 😁
 

Delgada

Patek
Jag spanade runt lite för det ordet har jag faktiskt aldrig stött på. Småpåveaktig, dryg eller pompös är den svenska betydelsen. Men det hela verkar vara en liten fnurra på tråden när man översatte det från tyskans grotmündig' som bokstavligen betyder ”stor i munnen”. Som kanske egentligen är lite mer åt skrytsamhållet. Så en dryg handläggare på försäkringskassan kan man nog kalla grötmyndig.

Men "stor i käften" används ju även lite här och var, som vore en mer rak översättning till grotmundig.
Ja förutom i Skåne då där det heter breflabbad. 😁 😁
Intressant! Ytterligare en felöversättning från tyskan alltså.
Precis som med "ont krut" som egentligen är ogräs.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmiddag!
Klocka med seglarvibbar idag eftersom det blåser halv storm ute.

Justera gången på klockor känns angeläget att göra (nej egentligen kanske inte men det vore roligt) och jag sitter och funderar på vad man ska använda för prylar till detta - weishi 1000 (stavning?) verkar ju vara ganska standard och hyfsat överkomlig men har även hört lite blandade bud om olika appar - är det någon som har något gott att säga om någon av apparna eller bör man stryka det och gå direkt på hårdvara?

Jag testade att reglera genom att mäta mot telefonklockan över tid för ett tag sedan men insåg att det krävde mer tålamod och minne än jag förfogade över 😅

FC25162D-0F93-4233-AB8E-1D93B8713376.jpeg
Jag kör med en Weishi 1000 som jag är väldigt nöjd med. Som komplement har jag en gratis-app i mobilen, men skall du justera klockor mer ordentligt bör du ha en mer seriös timegrapher. Det kan i sammanhanget påpekas att en professionell sådan tingest inkl mikrofon kan gå på 80 kkr eller mer, så de prylar vi köper ligger på en annan nivå. Jag vet minst en väldigt avancerad amatörurmakare som kör med Weishi 1000, så det är inget skräp.
Jag ser minst ett par skillnader mot att använda appar:
1. Du kan vrida klockan i olika positioner, vilket är väldigt användbart när du sannolikt vill få verket att gå så exakt som möjligt.
2. Till skillnad från en app störs en riktig timegrapher inte av ljud från omgivningen.
3. Du kan justera klockan samtidigt som du i realtid ser på displayen hur resultatet blir.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Jag kör med en Weishi 1000 som jag är väldigt nöjd med. Som komplement har jag en gratis-app i mobilen, men skall du justera klockor mer ordentligt bör du ha en mer seriös timegrapher. Det kan i sammanhanget påpekas att en professionell sådan tingest inkl mikrofon kan gå på 80 kkr eller mer, så de prylar vi köper ligger på en annan nivå. Jag vet minst en väldigt avancerad amatörurmakare som kör med Weishi 1000, så det är inget skräp.
Jag ser minst ett par skillnader mot att använda appar:
1. Du kan vrida klockan i olika positioner, vilket är väldigt användbart när du sannolikt vill få verket att gå så exakt som möjligt.
2. Till skillnad från en app störs en riktig timegrapher inte av ljud från omgivningen.
3. Du kan justera klockan samtidigt som du i realtid ser på displayen hur resultatet blir.
Tack så mycket för den matnyttiga förklaringen 😃🙏
80k lät lite mer än vad som skulle vara försvarbart för någon som mig, som mest vill pilla för att det är roligt att just pilla 😅 men en weishi tror jag att det kanske får bli vid tillfälle. Jag har inga som helst (ens nästan) seriösa ambitioner med mitt tänkta reglerande utan det är bara för nöjes skull. När själva pillandet inte känns så väldigt avancerat vill man ju gärna testa att doppa tårna lite i det s a s. Vore kul att se hur pass exakt man som total amatör kan lyckas få ett 24xx att gå, eller hur långt från ursprungsläget man lyckas schabbla bort sig.. 😅
 
Topp