• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Du antyder att det tillverkas klockor utanför Ryssland? Jag har ett vagt minne om någonting sådant, men det låter lite skumt, faktiskt. Tro inte på allt du läser på Internet. :D

Faktum är att jag själv kan hamna i sådana tanke-omvägar. Senast igår faktiskt hittade jag den Hamilton-modell som Cooper har i filmen Interstellar. Inte var den så himla dyr heller, men sedan insåg jag att det även finns fler ryska klockor jag också vill ha, så min omväg i märkliga tankar varade bara en liten stund.
1642434630635.png
Haha ja jag är nog till ganska stor om än inte övervägande del kvar utanför Ryssland i mitt intresse 😅
Jag såg en recension på tuben av den Hamiltonklockan och tyckte att den verkade riktigt fin, och som du säger, vettigt prissatt 🙂👍 de verkar ha en del riktigt trevligt över lag i katalogen.
 

Utvisaren

Patek
Äntligen!


Synd att det här inte är min katt, annars hade den fått symbolisera vad jag tycker om postnord !

images (7).jpeg
Oooh bra att du sa det jag har ju ett paket stt hämta!!! 👍👍🐱🐱

Musslingen och jag uttrycker vårt förakt mot vädret och mänskligheten. Iofs klockan 5 i morse när man satt och väntade på dagens laktosrapport.

20220116_005041.jpg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Ja jag har ju inte ens kört något annat i smyg under denna tiden. Kände ändå att idag så var de dags att lufta 007an. Är ju light moddad med klorinblekt dykaring, första gången jag någonsin provade.
Grejen är att man IAF inte blir utslängd om man går Judas en dag här. Prova lägg upp en Vostok i Rolex tråden o se hur bemötandet blir😂
Toppa gärna med att fråga hur det mås i medelklasstråden. Alltid retar det någon. 🤔😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Haha ja jag är nog till ganska stor om än inte övervägande del kvar utanför Ryssland i mitt intresse 😅
Jag såg en recension på tuben av den Hamiltonklockan och tyckte att den verkade riktigt fin, och som du säger, vettigt prissatt 🙂👍 de verkar ha en del riktigt trevligt över lag i katalogen.

Hmm... Har ca 100 icke ryska (och ca 100 ryska/cccp).

Rätt många av de 100 icke ryska är renoveringsobjekt, har noll koll på hur många som fungerar (får ta en kolla på det någon dag). Har börjat o serva lite icke ryska för o sälja...

Det roliga är för ca två år sedan, när jag sa att kolla på vilka nördar det finns på klocksnack.se, som har flera hundra klockor. Du kan va lugn, sådan är inte jag... 🤣
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Hmm... Har ca 100 icke ryska (och ca 100 ryska/cccp).

Rätt många av de 100 icke ryska är renoveringsobjekt, har noll koll på hur många som fungerar (får ta en kolla på det någon dag). Har börjat o serva lite icke ryska för o sälja...

Det roliga är för ca två år sedan, när jag sa att kolla på vilka nördar det finns på klocksnack.se, som har flera hundra klockor. Du kan va lugn, sådan är inte jag... 🤣
Hoppla! 😃 det var ingen dålig samling det!
Lite nervöst att jag kan ha sagt eller tänkt något liknande ganska nyligen 😬 ..tack och lov kommer det med nuvarande klockbudget att ta en stund att nå de nivåerna 😅 (måste ju ha pengar kvar att hamstra mockaband för också)
 
  • Like
Reactions: Beo

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hmm... Har ca 100 icke ryska (och ca 100 ryska/cccp).

Rätt många av de 100 icke ryska är renoveringsobjekt, har noll koll på hur många som fungerar (får ta en kolla på det någon dag). Har börjat o serva lite icke ryska för o sälja...

Det roliga är för ca två år sedan, när jag sa att kolla på vilka nördar det finns på klocksnack.se, som har flera hundra klockor. Du kan va lugn, sådan är inte jag... 🤣
För mig ser fördelning lite annorlunda ut. Jag tror att jag ganska exakt tangerar 100 st från Soviet/Ryssland, där alla är fullt fungerande. Sedan finns det ett okänt antal i varierande behov av renovering/reparation.

Icke ryska klockor är till antalet exakt sju... Så, det är nog ingen större tvekan om att jag hänger i rätt tråd.
 

Utvisaren

Patek
Varför visar kl 7 om det är kl 5?
Det har nog mest med att göra att jag spelar konstiga spel på min telefon och ibland flyttar fram klockan ett par timmar för att få extraliv. Ibland glömmer jag sedan att ställa tillbaka klockan. Och ibland ställer jag till och med armbandsklockan efter klockan på telefonen, trots att den är helt fel. Sinnesnärvaro? Ibland mer, ibland mindre. Av samma geniala anledning var jag uppe 04.30 i morse, för klockan sa ju att det var 06.30... så den är två timmar fel! Jag hade aldrig klivit upp 04.30 annars. Det är ju sjukt tidigt!!! 😁 😁
 

Utvisaren

Patek
Anlänt idag är en Vympel med 2209 verk. Vympel verkar bara ha funnits i 4 år, 1961-65. Modellen är alltså ultra tunn. Både för sin tid och även med dagens mått en riktigt tunnis. ca 6 mm tjock! Jämförde och mätte en Komandirski på 12 och en Amfibia påp 14mm. Detta låg ju lite i tiden... även Seiko gjorde ju sin Gold feather vid den här tiden och Citizen sin Diamnond flake. Även Piaget och Jäger mfl höll påp att hyvla av millimer för millimeter. Verket är ett klass 1 verk och därmed av bästa kvalitet och precision. Kul detalj är just att sekunden är så kort, men det är just för att den inte skall gå i glaset... vanligt fenomen tydligen? 🤔 😁

Här står mycket skoj för den som vill grotta ner sig.

20220117_193339.jpg


Insidan. Lite oskarpt visst.
20220116_041248.jpg


AU20, ingen hyveltunn plätering som senare ur drabbades av.
20220116_041312.jpg


Sitter som ett frimärke på armen.

20220117_193415.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite anti-rost på boetten (ja, den rostfria boetten har rostat).
20220117_185054.jpg


Ihopsättning, notera Rodicon på fjädern, smidigt så den hålls på plats när man skall skruva fast den.
20220117_192022.jpg


Ja, så här kan alltså en "rostfri" boett se ut (efter borttagning av rost)...
20220117_201719.jpg


Timegraphern i full färg
20220117_201735.jpg


Lite härliga sprickor i glaset
20220117_202630.jpg


Färdiga resultatet, se jag kör mocka också!!!
20220117_202612.jpg


Edit: Fick nytt fjäderhus samt ny packning bak
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Anlänt idag är en Vympel med 2209 verk. Vympel verkar bara ha funnits i 4 år, 1961-65. Modellen är alltså ultra tunn. Både för sin tid och även med dagens mått en riktigt tunnis. ca 6 mm tjock! Jämförde och mätte en Komandirski på 12 och en Amfibia påp 14mm. Detta låg ju lite i tiden... även Seiko gjorde ju sin Gold feather vid den här tiden och Citizen sin Diamnond flake. Även Piaget och Jäger mfl höll påp att hyvla av millimer för millimeter. Verket är ett klass 1 verk och därmed av bästa kvalitet och precision. Kul detalj är just att sekunden är så kort, men det är just för att den inte skall gå i glaset... vanligt fenomen tydligen? 🤔 😁

Här står mycket skoj för den som vill grotta ner sig.

20220117_193339.jpg


Insidan. Lite oskarpt visst.
20220116_041248.jpg


AU20, ingen hyveltunn plätering som senare ur drabbades av.
20220116_041312.jpg


Sitter som ett frimärke på armen.

20220117_193415.jpg

Supernajs!!! Snyggt urverk med!

Dock används namnet "fortfarande" på vissa klockor, även om märket kanske inte längre finns kvar...

Screenshot_20220117-204048_Chrome.jpg

Screenshot_20220117-204041_Chrome.jpg

Screenshot_20220117-204026_Chrome.jpg
 

Utvisaren

Patek
Lite anti-rost på boetten (ja, den rostfria boetten har rostat).
20220117_185054.jpg


Ihopsättning, notera Rodicon på fjädern, smidigt så den hålls på plats när man skall skruva fast den.
20220117_192022.jpg


Ja, så här kan alltså en "rostfri" boett se ut (efter borttagning av rost)...
20220117_201719.jpg


Timegraphern i full färg
20220117_201735.jpg


Lite härliga sprickor i glaset
20220117_202630.jpg


Färdiga resultatet, se jag kör mocka också!!!
20220117_202612.jpg


Edit: Fick nytt fjäderhus samt ny packning bak
Anti rost... är det sådant medel som gör det hela till svartrost som man sedan kan borsta bort lite lätt? Sedan så rostar allt stål. Bara en fråga om hur snabbt.
 

Delgada

Patek
Anlänt idag är en Vympel med 2209 verk. Vympel verkar bara ha funnits i 4 år, 1961-65. Modellen är alltså ultra tunn. Både för sin tid och även med dagens mått en riktigt tunnis. ca 6 mm tjock! Jämförde och mätte en Komandirski på 12 och en Amfibia påp 14mm. Detta låg ju lite i tiden... även Seiko gjorde ju sin Gold feather vid den här tiden och Citizen sin Diamnond flake. Även Piaget och Jäger mfl höll påp att hyvla av millimer för millimeter. Verket är ett klass 1 verk och därmed av bästa kvalitet och precision. Kul detalj är just att sekunden är så kort, men det är just för att den inte skall gå i glaset... vanligt fenomen tydligen? 🤔 😁

Här står mycket skoj för den som vill grotta ner sig.

20220117_193339.jpg


Insidan. Lite oskarpt visst.
20220116_041248.jpg


AU20, ingen hyveltunn plätering som senare ur drabbades av.
20220116_041312.jpg


Sitter som ett frimärke på armen.

20220117_193415.jpg
Oj ! Den var fin den. Stort grattis!👍
 
Topp