• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Anti rost... är det sådant medel som gör det hela till svartrost som man sedan kan borsta bort lite lätt? Sedan så rostar allt stål. Bara en fråga om hur snabbt.

Ja vet att all stål rostar, tycker bara det är ett kul namn 😉.

Den här tar bort rosten "helt" skulle jag säga. Har en annan som omvandlar den till någon svart yta men den här "äter" upp allt.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Förbereder inför tisdag, självklart tonneoutisdag.
DSC_9816~2.JPG
DSC_9817~2.JPG
DSC_9815~2.JPG
DSC_9819.JPG
DSC_9818.JPG
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Faktiskt "Rust eater"!
Dessa marknadsförare. Vad skall de komma på härnäst.
Lite anti-rost på boetten (ja, den rostfria boetten har rostat).
20220117_185054.jpg


Ihopsättning, notera Rodicon på fjädern, smidigt så den hålls på plats när man skall skruva fast den.
20220117_192022.jpg


Ja, så här kan alltså en "rostfri" boett se ut (efter borttagning av rost)...
20220117_201719.jpg


Timegraphern i full färg
20220117_201735.jpg


Lite härliga sprickor i glaset
20220117_202630.jpg


Färdiga resultatet, se jag kör mocka också!!!
20220117_202612.jpg


Edit: Fick nytt fjäderhus samt ny packning bak
Timegraphern, är det Technicolor eller? 🤔😁
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo

Utvisaren

Patek
Lite anti-rost på boetten (ja, den rostfria boetten har rostat).
20220117_185054.jpg


Ihopsättning, notera Rodicon på fjädern, smidigt så den hålls på plats när man skall skruva fast den.
20220117_192022.jpg


Ja, så här kan alltså en "rostfri" boett se ut (efter borttagning av rost)...
20220117_201719.jpg


Timegraphern i full färg
20220117_201735.jpg


Lite härliga sprickor i glaset
20220117_202630.jpg


Färdiga resultatet, se jag kör mocka också!!!
20220117_202612.jpg


Edit: Fick nytt fjäderhus samt ny packning bak
Nästan som Julius Ceasar - notera Rubicon. 😁😁
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Haha 😄 nja jag låter nog bli det, men tanken var rolig.

Blev riktigt skönt stuk på SKXen med det blekta inlägget, du har riktigt bra känsla för det där 😗👌
Tack så mycket, ja den har verkligen grym känsla, riktig klassiker som med varsam moddning blir riktigt iögonfallande.

Förresten igår kom paketlapp från polen, så nu kan jag ta in sniper med original länk i rotationen, får se när jag har tid att åka till affären bara, blir nog inte idag tyvärr. Skönt att slippa tull o moms iaf
 

Utvisaren

Patek
Vympelvardag? Kaffeklocka? 🤔😁
Håller tiden fint över 12 timmar. Idag går klockan till och med rätt. 😁😁
20220118_061254.jpg
För den som övervägen en kostymklocka så är dessa eller de som from 1965 ersatte, Luch och Poljot de luxe etc klockrena alternativ. Riktiga kostymklockor som är tunna och som dessutom finns med enbart index eller med romerska siffror. Även flera olika urtavlor. Skall man vara klockfascist så är ju inte klockor med datum avsedda till fest. Om du är på festen vet du väl vilket datum det är, eller? Datumfunktionen är för arbete. Inte fest. Öven sekundvisare kan ifrågasättas. Att räkna sekunderna på en fest är kanske i oartigaste laget (undantaget nyår). Är det så tråkigt att du räknar sekunderna tills du skall hem? Annars bör timme och sekund vara nog. Men, jag är ju en väldigt flexibel och resonabel person när det gäller klockor... 🤔

35x42 mm och tunn som en ostskiva. (Inte som @hepanter och hans 15 ostskivor till förrätt då) Prisbilden på 1000-1500 för Vympel. Luch och Poljot de luxe ofta för 500kr i riktigt bra skick. På 60-talet så får du ju även med 20my plätering, senare blir det ju 10 och några fick visst 5? 2209 verk, kanon. Jag har svårt att se att du någonstans får en finare och bättre riktig kostymklocka för pengarna. För den extra täte smålänningen går de ju att hitta i rent guld också för ca 7000kr.

Kan bara säga att denna klockan är verkligen min kopp med te. Märker knappt att man har den på, man blir glad bara av att se den, och framförallt ingan annan har en likadan. Man är en ju en riktig snöflinga med denna 😁😁
 

Utvisaren

Patek
Kaaaanske man kan unna sig två inköp i år istället för nyårslöftets "endast ett"?
Upptäckte de där ryska Ultra Slim för nåt år sedan, och nu pirrar det rejält ...
GRYM!
Du kan ju alltid köpa flera och bokföra dem som interrimsfordran. Dvs kostnaden belastar nästkommande års bokslut, så då anses du ha köpt den 2023. Allt går att lösa med bokföring. 😁 😁 😁

Edit: egentligen funkar det ju inte riktgt så men bra nära. Kan du få räkningen sänd 2023 så är du home safe. Eller ta klockan på avbetalning.
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Kaaaanske man kan unna sig två inköp i år istället för nyårslöftets "endast ett"?
Upptäckte de där ryska Ultra Slim för nåt år sedan, och nu pirrar det rejält ...
GRYM!
Jag önskar kamrat lycka till med ambitionen att hålla sig till två köp under 2022. Frestelserna kommer garanterat att fortsätta att stå som spön i backen resten av året. Jag kan även påminna om att vi fortfarande stavar till januari! 🤣
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
För den som övervägen en kostymklocka så är dessa eller de som from 1965 ersatte, Luch och Poljot de luxe etc klockrena alternativ. Riktiga kostymklockor som är tunna och som dessutom finns med enbart index eller med romerska siffror. Även flera olika urtavlor. Skall man vara klockfascist så är ju inte klockor med datum avsedda till fest. Om du är på festen vet du väl vilket datum det är, eller? Datumfunktionen är för arbete. Inte fest. Öven sekundvisare kan ifrågasättas. Att räkna sekunderna på en fest är kanske i oartigaste laget (undantaget nyår). Är det så tråkigt att du räknar sekunderna tills du skall hem? Annars bör timme och sekund vara nog. Men, jag är ju en väldigt flexibel och resonabel person när det gäller klockor... 🤔

35x42 mm och tunn som en ostskiva. (Inte som @hepanter och hans 15 ostskivor till förrätt då) Prisbilden på 1000-1500 för Vympel. Luch och Poljot de luxe ofta för 500kr i riktigt bra skick. På 60-talet så får du ju även med 20my plätering, senare blir det ju 10 och några fick visst 5? 2209 verk, kanon. Jag har svårt att se att du någonstans får en finare och bättre riktig kostymklocka för pengarna. För den extra täte smålänningen går de ju att hitta i rent guld också för ca 7000kr.

Kan bara säga att denna klockan är verkligen min kopp med te. Märker knappt att man har den på, man blir glad bara av att se den, och framförallt ingan annan har en likadan. Man är en ju en riktig snöflinga med denna 😁😁
Mao, nedan en klassisk kostym- och festklocka! 😍:)

1642488670960.png


Edit: Nu ser jag ju också att jag behöver avlägsna några repor i plexit! 🤔
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Du kan ju alltid köpa flera och bokföra dem som interrimsfordran. Dvs kostnaden belastar nästkommande års bokslut, så då anses du ha köpt den 2023. Allt går att lösa med bokföring. 😁 😁 😁

Edit: egentligen funkar det ju inte riktgt så men bra nära.
Det är nog så jag har tänkt. Problemet är att jag på detta sätt redan har intecknad investeringar för 2034... 🤔
 

Utvisaren

Patek
Jag önskar kamrat lycka till med ambitionen att hålla sig till två köp under 2022. Frestelserna kommer garanterat att fortsätta att stå som spön i backen resten av året. Jag kan även påminna om att vi fortfarande stavar till januari! 🤣
"We had a good run" som de säger i staterna. 😁 😁 Det är inte många som klarar sitt löfte genom hela janauri. Men du har ju faktiskt inte brutit det ännu. Men det är roande att diskussionen om det redan är igång.

1. Förnekelse - Så många klockor köper jag faktiskt inte.
2. Ilska - Du har väl inget med att göra hur många klockor jag köper? Det är väl min ensak? Du har ju din stickning!
3. Förhandling - Bara en klocka till. Sen skall jag sälja av några.
4. Depression - Moy Kosken, pelkkä peli...
5. Acceptans - Jag är beroende av klockor. Så är det bara. Och det är sjukt gött.

Allt blir bättre bara du erkänner för dig själv. Personligen är jag nog på steg 3. 😁😁😁
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
"We had a good run" som de säger i staterna. 😁 😁 Det är inte många som klarar sitt löfte genom hela janauri. Men du har ju faktiskt inte brutit det ännu. Men det är roande att diskussionen om det redan är igång.

1. Förnekelse - Så många klockor köper jag faktiskt inte.
2. Ilska - Du har väl inget med att göra hur många klockor jag köper? Det är väl min ensak? Du har ju din stickning!
3. Förhandling - Bara en klocka till. Sen skall jag sälja av några.
4. Depression - Moy Kosken, pelkkä peli...
5. Acceptans - Jag är beroende av klockor. Så är det bara. Och det är sjukt gött.

Allt blir bättre bara du erkänner för dig själv. Personligen är jag nog på steg 3. 😁😁😁
Nu skall vi se... det blev: 👍 👍 👍 👍 👍
🤔
 
Topp