• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Slog klorna i den här istället idag:Dfick den till juste pris tyckte jag efter en del prut:p!
Vad tror ni om den efter lite fix?
20180102_164938.png

Ursäkta taskig skärmbild!
https://m.ebay.com/itm/Rare-Vintage...-USSR-Boctok-/391921042592?txnId=798635151026
Skitsnygg Beo! :cigar: Grattis!
De där är snygga. Den kyrilliska "loggan". Det står nog CCCP i tavlans underkant också? Jag har ingen själv faktiskt.
Ha inte så bråttom med att fixa något på den där. De ska vara lite "ruggade", tycker jag. :cool:

Skitsnygg Beo! :cigar: Grattis!
De där är snygga. Den kyrilliska "loggan". Det står nog CCCP i tavlans underkant också? Jag har ingen själv faktiskt.
Ha inte så bråttom med att fixa något på den där. De ska vara lite "ruggade", tycker jag. :cool:
Tack:D ska säga att jag granskade ganska noga den här gången efter era tipps på vad som är äkta så jag slog till:),så åter tack för hjäpen alla som kan mer än oss "nyfrälsta";)

Operation rotor skrammel slutade med mer fel än vad jag trodde så får ta och beställa några kugg och tror det blir en ny rotor med.
Tur jag rev det för jag tror någon har smörjt vissa delar med smörjkanna, såg ut som Exxon Valdez varit in och vänt i verket. ;)

2416 operation2.jpg

Operation rotor skrammel slutade med mer fel än vad jag trodde så får ta och beställa några kugg och tror det blir en ny rotor med.
Tur jag rev det för jag tror någon har smörjt vissa delar med smörjkanna, såg ut som Exxon Valdez varit in och vänt i verket. ;)

2416 operation2.jpg
Jag är så avundsjuk på de som kan "mecka" med sina klockor. Ambitionen är att lära mig. Vi får väl se hur det blir med det.
Zissoun på bilden ovanför verkar gå så tungt precis innan den ska byta datum att den stannar. Efter att den bytt datum, går den bra igen. Är det svårt att fixa en så'n grej?

• Like
Reactions: Beo
Slänger in en bild på mitt canvasband från Barton. Riktigt skönt, gillar det skarpt. Inte speciellt dyrt heller trots att det går från USA.
20180102_210004_HDR~2.jpg
20180102_205939_HDR.jpg

Känner att jag skulle behöva ge upp en av mina 710 men jag kan inte förmå mig själv att gilla en mindre än de andra.

Och japp, fortfarande för slö för att ordna datumet. Tur att en är utan datum, den lär få stanna bara av den anledningen.

Jag är så avundsjuk på de som kan "mecka" med sina klockor. Ambitionen är att lära mig. Vi får väl se hur det blir med det.
Zissoun på bilden ovanför verkar gå så tungt precis innan den ska byta datum att den stannar. Efter att den bytt datum, går den bra igen. Är det svårt att fixa en så'n grej?
Skulle kunna tänka mig att det är något junk på datumringen eller runt drivningen till ringen?
Du måste bort med visare och urtavla sen är det en fjäder och tre mikroskopiska skruvar sen tar du bort själva hållar plåten till datumringen.
Hur känns det när du ställer datumet? går det tungt när den slår om datum?

Låter som en service behövs,troligen går det trögt vid datumväxling pga gammal torkad olja.

Vad roligt!
Jag är lite nyfiken på vad det är för utbud av vintage klockor i Ryssland. Är det enklare att fynda klockor IRL i Ryssland än på nätet?
Utbudet är ganska enormt och oändligt, särskilt delar, länk, specialare.
Själv brukar jag köpa av folk jag hälsar på som har pappas gamla "guld" klocka eller myndighetsklocka i lådan. Särskilt när man kommer ut på landsbygden...ju längre öst desto bättre .
Sen går det att fynda lite high-end också så jag nu för några dagar sen då rubel kursen börjar tära ordentligt på marknaden och dom kan inte längre bara justera mot dollarn utan får släppa mot rubeln lite. Tidigare har det varit väldigt hög pris bild på high end, men finns även där mycket udda , custom och special.
Ja irl är nyckeln, mindre krångel och pengar i näven för dom

Utbudet är ganska enormt och oändligt, särskilt delar, länk, specialare.
Själv brukar jag köpa av folk jag hälsar på som har pappas gamla "guld" klocka eller myndighetsklocka i lådan. Särskilt när man kommer ut på landsbygden...ju längre öst desto bättre .
Sen går det att fynda lite high-end också så jag nu för några dagar sen då rubel kursen börjar tära ordentligt på marknaden och dom kan inte längre bara justera mot dollarn utan får släppa mot rubeln lite. Tidigare har det varit väldigt hög pris bild på high end, men finns även där mycket udda , custom och special.
Ja irl är nyckeln, mindre krångel och pengar i näven för dom
Som samlare är det ju det "udda" och unika som jag letar efter men antar att det är svårt att hitta till rätt platser.

Jag fick precis hem en Vostok från Tradera som jag inte kunde låta bli med tanke på urtavlan då jag tidigare pluggat arabiska på en svensk "traditionellt ryskinriktad skola". Jag är nyfiken på klockan och skulle gärna vilja veta om den är original och från vilket år. Vad jag läst mig till kan den vara från sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Här kommer iallafall lite bilder:
263374988_9cfd9f4b-4768-441e-b480-53669de0c409.jpg
263374988_41c3ebe1-efe4-4453-8923-f4a670f24591.jpg

Jag fick precis hem en Vostok från Tradera som jag inte kunde låta bli med tanke på urtavlan då jag tidigare pluggat arabiska på en svensk "traditionellt ryskinriktad skola". Jag är nyfiken på klockan och skulle gärna vilja veta om den är original och från vilket år. Vad jag läst mig till kan den vara från sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Här kommer iallafall lite bilder:
263374988_9cfd9f4b-4768-441e-b480-53669de0c409.jpg
263374988_41c3ebe1-efe4-4453-8923-f4a670f24591.jpg

Motiv: Eventuellt Kaba i Mekka

De arabiska texten kan vara ett citat/ordstäv från Koranen (något jag har läst på nätet, men på grund av bristande kunnande av arabiska kan jag inte verifiera det)
Inskription ska vara något i typ med: "villkoret är mycket bra, på språng" (men som sagt kan jag ej verifiera detta så ta det med en nypa salt)

Vostok Komandirskie
Boettlock "Den lilla måsen" 1989-90
cal: 2414
17 Juveler

Ser väl äkta ut vad jag kan tycka men finns säkert någon som har bättre koll på dessa än vad jag har!? :)

Motiv: Eventuellt Kaba i Mekka

De arabiska texten kan vara ett citat/ordstäv från Koranen (något jag har läst på nätet, men på grund av bristande kunnande av arabiska kan jag inte verifiera det)
Inskription ska vara något i typ med: "villkoret är mycket bra, på språng" (men som sagt kan jag ej verifiera detta så ta det med en nypa salt)

Vostok Komandirskie
Boettlock "Den lilla måsen" 1989-90
cal: 2414
17 Juveler

Ser väl äkta ut vad jag kan tycka men finns säkert någon som har bättre koll på dessa än vad jag har!? :)
Inskriptionen är mycket riktigt från koranen och är den första versen i varje kapitel. Översätts vanligen med I Guds, den Barmhärtiges, Förbarmarens namn. Bilden är Kaba i Mekka, så bra jobbat med motivet. Du ska även ha stort tack för informationen om klockan, skulle vara kul om den är äkta. Jag hoppas lite på att Fixoflex ska komma in och döma av om du är osäker på äktheten :D

Hittade en lite ovanlig variant på "lilla måsen" i min skrotlåda.
Den vänstra är "vanliga" med mås till vänster och ruta för serienr och textbåge i ned kant..
Den högra är den jag funderar över eftersom den har mås på högersida och saknar serienr ruta och textbåge.
Någon mer om sett den?? :)

lillamåsen.jpg

Hittade en lite ovanlig variant på "lilla måsen" i min skrotlåda.
Den vänstra är "vanliga" med mås till vänster och ruta för serienr och textbåge i ned kant..
Den högra är den jag funderar över eftersom den har mås på högersida och saknar serienr ruta och textbåge.
Någon mer om sett den?? :)

lillamåsen.jpg
Mycket intressant Vostok! Tack för posten! Vingarna är dessutom något annorlunda. Vi får se om vi hittar boett och tavla som passar. Det kan vara en "dressklocka" eller en tidig komandirskie utan kronskydd!?

Här verkar finnas massor av kunskap om ryska klockor, så jag provar; Poljot 2909 - finns dessa att köpa nya, eller gäller det att ha tur och hitta en begagnad? Det verkar finnas en remake vid namn Pilot 2909, men originalet (?) faller mig mer i smaken. Random bild från Google på klockan;

Poljot 2909 Sturmanskie Civil (10).JPG

Poljot har kursat, men det finns några NOS att få tag på. Här kan du köpa. Jag har remaken för övrigt. Asbra klocka.
https://www.poljot24.de/en/poljot-chronograph-sturmanskie-civil.html

Stort tack! Jag stör mig lite på remakens lume-prick längst ut på kronografvisaren. Originalets visare utan lume faller mig mer i smaken. Det lär bli ett köp av originalet :cigar:

Du lär bli nöjd, perfekt storlek på kronograf och det går inte att hitta en snyggare mekanisk för det priset.

Den klocka som poljot24 har (Julian Kampmann) är också en remake. Originalet gjordes i 999 exemplar under sista åren i Poljotfabriken cirka 2001 och skiljer sig även från denna. Ett tränat öga ser att originalet har lite smalare lume på timvisaren, kromkanterna på timmarkeringarna är tunnare, ringmönstret på sub-tavlorna är tätare, texten är tydligare, knapparna för kronografen är vassare, urverket har mässingsfärgade kronografhjul, baksidan har ett mindre fönster och där står även serienumret. Helheten är något krispigare på alla plan.

Jämför med t.ex. denna: http://www.mywatchmart.com/listing/147463-rare-poljot/

Senast ändrad:
Den klocka som poljot24 har (Julian Kampmann) är också en remake. Originalet gjordes i 999 exemplar under sista åren i Poljotfabriken cirka 2001 och skiljer sig även från denna. Ett tränat öga ser att originalet har lite smalare lume på timvisaren, kromkanterna på timmarkeringarna är tunnare, ringmönstret på sub-tavlorna är tätare, texten är tydligare, knapparna för kronografen är vassare, urverket har mässingsfärgade kronografhjul, baksidan har ett mindre fönster och där står även serienumret. Helheten är något krispigare på alla plan.

Jämför med t.ex. denna: http://www.mywatchmart.com/listing/147463-rare-poljot/
Satan vad bra att jag snålade o köpte den med JL-loggan, annars hade jag ju fått betala extra för en remake med enbart lite annorlunda urtavla.:)

Tillbaka
Topp