• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Förkromat, så rimligen mässing under.

Översättning:
"Amfibisk man i en bubbla, super sällsynt fall, experimentell utgåva, detta fall gick aldrig i produktion. 1990s. Fabriken ville göra den i titan, men det var för komplicerat, och tillverkade prototyper i ett förkromat hölje. Urtavlan var utan fot, eftersom urtavlorna inte tillverkades, utan endast lådorna. Såvitt jag vet finns det inte mer än 20 av dessa. Även service av en hantverkare."

Frågan är när hantverkaren kommer. Och om det är tvättmaskinen eller fjärrvärmen han skall kolla? 🤔
1642587715884.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Någon som är sugen på en vas, formad som en kazak?

Screenshot_20220119-121338_Chrome.jpg
Screenshot_20220119-121359_Chrome.jpg


Lägger in en klockbild med för o inte vara för off topic! Tips till @Johanaxe66, sätt en modell brevid så man ser vart klockan suttit 😃

Screenshot_20220119-121852_Chrome.jpg
Ingen dum idé och eftersom jag VET 🤔 att min AChS-1 specifikt har suttit i en Mig-29 så är det ju i sådana fall den lilla farkosten som på något sätt bör vara avbildad i anslutning till min bordsklocka.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
"We shall smoke on the beaches, we shall smoke on the landing grounds, we shall smoke in the fields and in the streets, we shall smoke in the hills, we shall never quit smoking... "
1642596215082.png


Någon som vet vad storbolmaren Churchill hade för klocka/or? 🤔 🤔
LIP "Churchill" T18, ser den bekant ut?

Edit: Det lär vara oklart om Churchill verkligen bar denna modell på handleden. I vilket fall som helst så skall LIP ha tillägnat och skänkt en sådan till premiärministern efter krigsslutet.

1642597222234.png
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
OK, alltså, jag googlade och det visade sig att "d’accord" betyder det, alltså "OK". Ursäkta min franska, som man brukar säga, men, det i sin tur betyder ju egentligen inte att man ursäktar att man är dålig på franska.
Varför blir det så himla ofta krångliga sidospår i den här tråden? 🤔
Kan betyda en hel del. Jfr engelskan in accordance, according to etc - det överensstämmer, i likhet med, är sant,, men används också som javisst och givetvis (bien sur). Kul att damma av skolfranskan så här lite otippat en onsdag. Klocka heter alltså montre.

Bra att kunna på franska
Rysk klocka = montre russe.
Är den tillverkad i Christopol? = Est-il fabriqué à Christopol ?
Jag har förlagt mina byxor = J'ai perdu mon pantalon.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
NU kom jag på hur jag hamnade i rysslandet. Jag skulle ju ENBART ha tag i ryska kronografer.
Så var det. Så blev det inte.
Ja ja... det här med att begränsa sig var nog en lektion jag sov på. 😁 😁
Det är dock fortfarande så att om man skall samla på mekaniska kronografer så är ryska sådana ett väldigt bra alternativ, exempelvis när man kikar lite på prislappen. Minst en nolla på slutet, men oftast flera jmf med "finare" märken. Det var ju bra att du påminde, då får det bli en kronograf även imorgon! :cool:
 
Topp