• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

PSX_20180204_095409.jpg

These are not the droids you are looking for.

Funderar på att ge mig in på min första vostokmod (och klockmod överlag för den delen). Undrar över lite saker;
- Läser om Meranom på diverse forum etc. Hur har det funkat för er som beställt därifrån? Långa leveranstider? Tillförlitliga beställningar?
- Är helt ny på klockor och har aldrig öppnat upp en tidigare. Vad behöver jag i verktygsväg för att byta visare och tavla?
- Trycktestar ni efter varje gång klockan öppnas?

Funderar på att ge mig in på min första vostokmod (och klockmod överlag för den delen). Undrar över lite saker;
- Läser om Meranom på diverse forum etc. Hur har det funkat för er som beställt därifrån? Långa leveranstider? Tillförlitliga beställningar?
- Är helt ny på klockor och har aldrig öppnat upp en tidigare. Vad behöver jag i verktygsväg för att byta visare och tavla?
- Trycktestar ni efter varje gång klockan öppnas?
Meranom har funkat klockrent för mig,ca1.5- 2 veckors leveranstid.
För att lyfta visare kör jag 2st små (kofötter) och nix med trycktest om packningarna ser bra ut för då brukar dom täta efter infettning iaf,obs det är 2 packningar till kronan.

Meranom har funkat klockrent för mig,ca1.5- 2 veckors leveranstid.
För att lyfta visare kör jag 2st små (kofötter) och nix med trycktest om packningarna ser bra ut för då brukar dom täta efter infettning iaf,obs det är 2 packningar till kronan.
Låter alltså överlag som nåt en nybörjare kan lyckas med =) tack för svar!

• Like
Reactions: Beo
Fick hem en ny härlig ryss idag. En ”re-edition” av Vostoks gamla compressor dykare, som startades upp på något rysskt forum för ca 4 år sedan. Hittade projektet några sidor in i en tråd på Watchuseek och lyckades komma med på beställningslistan. Det var dock för ca 2 år sedan så jag trodde projektet var dött. Tydligen inte :)
ABFBCF7F-4F0D-4A02-B660-02D07EC8B5FE.jpeg

Tillsammans med mina andra ryssar:
D1ADB487-EE89-4EBD-AB06-93FF79D6A7AB.jpeg

Jämförelse med min LLD:
219E26D6-010F-405A-9688-C92174E02F2C.jpeg

Grymt nöjd med denna :)

Länkar till projektet:
http://forums.watchuseek.com/f10/vostok-2416-compressor-case-941521.html#/

http://forum.watch.ru/showthread.php?t=321484

Fick hem en ny härlig ryss idag. En ”re-edition” av Vostoks gamla compressor dykare, som startades upp på något rysskt forum för ca 4 år sedan. Hittade projektet några sidor in i en tråd på Watchuseek och lyckades komma med på beställningslistan. Det var dock för ca 2 år sedan så jag trodde projektet var dött. Tydligen inte :)

Jämförelse med min LLD:

Länkar till projektet:

Grattis Bjarne!
Den blev riktigt fin den där! Jag hade gärna varit med på listan men det fanns inte en chans när jag hittade den.

Jämförelse med min LLD:

Länkar till projektet:

Riktigt snygg!:) Grattis!

Jämförelse med min LLD:

Länkar till projektet:

Hur många exemplar gjordes i det där projektet Bjarne?

Hur många exemplar gjordes i det där projektet Bjarne?
Ursprungligen skulle 4 olika modeller produceras, med lite varierad design (huvudsakligen olika tavlor).
Men sedan ändrades detta till endast 2 modeller men fortfarande lika många exemplar sammanlagt, vilket gjorde att jag lyckades hoppa upp från väntelistan till beställningslistan.

Den modellan jag har är den som mest påminner om originalet Där handlar det om 250 exemplar, den andra modellen tror jag handlar om 150 exemplar.

Någon som har tips på bra läder bund straps till Komandirskie? Helst med genomgående strap, Nato-style. Får inte av bandstiften på denna.. Vill byta ut detta syntetläder.
48F516EE-9163-44BD-953D-E619F9D5B15B.jpeg

ryssklocka 1.jpg
ryssklocka 1.jpg
Klocka som min morfar köpte i moskva efter sovjetunionen föll. Rysk är den iallafall men känns som en massproducerad klocka. Gillar hur mycket propaganda de lyckas få in på en så pass liten klocka...

Bilagor

• ryssklocka 2.jpg
    ryssklocka 2.jpg
    302.4 KB · Visningar: 1
ryssklocka 1.jpg
ryssklocka 1.jpg
Klocka som min morfar köpte i moskva efter sovjetunionen föll. Rysk är den iallafall men känns som en massproducerad klocka. Gillar hur mycket propaganda de lyckas få in på en så pass liten klocka...
Ser fin ut! Kul med Gagarin bandet! Det är som du nog reda vet en Vostok Komandirskie från ca 89-90! Visst massproducerade dom, men endast under en relativt kort period och många har slängts eller kasserats genom åren. Det är såklart extra kul att din morfar köpte den. Sälj den inte.

Bilagor

• IMG_3297.jpg
    IMG_3297.jpg
    146.6 KB · Visningar: 1
Grattis till din första ryska klocka csaal! Bra köp också.
En Strela med den kyrilliska märkningen. Det ger lite "kult" till den manuella kronografen. "Paddelhänderna" är också lite speciella. Boetten i rostfritt stål kommer att hålla klockan i bra skick länge.
Urverket 3133 har 23 stenar och tog över efter orginalurverket 3017. Urverket 3133 är en utveckling av schweiziska Valjoux urverk 7734 som hade 17 stenar.
Tyvärr kan jag inte ge något bra tips på någon urmakare för att serva den. Tror att de flesta urmakare kan ta hand om den.
Grattis till ett bra köp. :)

Grattis till din första ryska klocka csaal! Bra köp också.
En Strela med den kyrilliska märkningen. Det ger lite "kult" till den manuella kronografen. "Paddelhänderna" är också lite speciella. Boetten i rostfritt stål kommer att hålla klockan i bra skick länge.
Urverket 3133 har 23 stenar och tog över efter orginalurverket 3017. Urverket 3133 är en utveckling av schweiziska Valjoux urverk 7734 som hade 17 stenar.
Tyvärr kan jag inte ge något bra tips på någon urmakare för att serva den. Tror att de flesta urmakare kan ta hand om den.
Grattis till ett bra köp. :)

Tack för upplysningen Samlarn! Uppskattas väldigt mycket och det känns nu ännu bättre. Förutom utseendet var det urverket (hade läst på lite om storyn) som lockade mig faktiskt :). Tryggt att höra att de flesta urmakarna borde kunna ta hand om den också!

Vad tror du priset för en sådan bör ligga på? Jag vann den på auktion och den är numrerad av totalt 999st, år 2005. Oavsett så tycker jag det var värt den lilla slanten jag gav så dräm till med vad du tror eller anar! :p

Tillbaka
Topp