• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Tror det är den här du skall ha (kolla bild 2 så ser man enklast hur den ser ut):


Finns även:



Japp "17k-5" är den rätta men tyvärr slut på lager som allt annat när man behöver det 😂
 
Men nu hittade jag en PVD-version, för många val...

1642871428303.png
 

Vostok

Audemars
Nä det är en "sondermodelle", special edition, som dom gör själva men fan vet hur stabilt den "coatingen sitter"
Hmm! Nu fick man ju lite nya idéer... Cerakote används ju på både vapendelar och fordon.. Borde ju hålla även på en klocka kan jag tycka? :)
En riktigt mattsvart boett skulle nog bli ganska ballt eller en matt olivgrön? Och glasblästrar man boetten före borde det fästa riktigt bra plus ge en mattare yta :)
 
När det gäller måtten finns två storlekar på slät bezel. Eller tjocklekar egentligen. Men detta är en 170 boett och då passar båda. (På en 710 boett funkar inte det stora för då tar kronan emot.)
Men som sagt på 170 funkar vilken som så det är bara en smaksak.
Sen finns det ju nåt italiensk märke som gör någon liknande klocka, men det blir ju inte detsamma förstås. Och inte säkert att det blir billigare heller.😉
En italiensk Vostok! Skojar du eller? 😀
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En italiensk Vostok! Skojar du eller? 😀
Alltså, bakgrunden är en italienare som hette någonting i stil med Panerai i efternamn. 1860 började han kika på hur han skulle kunna skapa världens coolaste klocka. För att få inspiration kikade han åt... vänta nu... Sovjet existerade ju inte då och den moderna ryska republiken var ju inte ens påtänkt, än mindre klockmärket Vostok... OK, jag inser svårigheten i argumentationen... Men om vi låter tanken flöda fritt och om vi tänker i termer som är en kombination av "Tillbaka till framtiden" och "Interstellar" så KAN det vara så att Vostok inspirerade Herr Panerai till att skapa grundformen till ett armbandsur som sedan blev det som är orsaken till denna diskussion. Shit, nu skall jag ta ett glas vin till och coola ner, tror jag 😎
 

MAz_666

Rolex
I'm back 🙂
Första Meshok-köpet sen i somras. Hittade några bra pjäser hos samma säljare i Kaliningrad i lite variationer på boetter. Fel krona på en av tunnorna och 350:n är ju inte helt korrekt, men överlag fina. Sen va priset oslagbart.

Har bestämt mig för att undvika datum i den mån det går. Kanske syns på valet av klockor 🙂
Nu gäller det bara att be till Postnordgudarna.
Screenshot_20220122_110505.jpg
Screenshot_20220122_110519.jpg
Screenshot_20220122_110530.jpg
Screenshot_20220122_110546.jpg
Screenshot_20220122_110603.jpg
Screenshot_20220122_110615.jpg
Välkommen åter broder! Bara att hoppa ner i kaninhålet igen!!!
 

Utvisaren

Patek
Hmm! Nu fick man ju lite nya idéer... Cerakote används ju på både vapendelar och fordon.. Borde ju hålla även på en klocka kan jag tycka? :)
En riktigt mattsvart boett skulle nog bli ganska ballt eller en matt olivgrön? Och glasblästrar man boetten före borde det fästa riktigt bra plus ge en mattare yta :)

Våtslipa och sedan sprita av den så lär du få bra vidhäftning. Nog viktigare att du ger färgen tid att härda ordentligt. Gärna mer en specifikationen. Även om den är torr kan den med fördel vila några dagar till. Kanske även en helt matt lack ovanpå så har du slitstark yta som bara den. Inte @hepanter säker men bra nära. 😁 😁
 

Vostok

Audemars
Våtslipa och sedan sprita av den så lär du få bra vidhäftning. Nog viktigare att du ger färgen tid att härda ordentligt. Gärna mer en specifikationen. Även om den är torr kan den med fördel vila några dagar till. Kanske även en helt matt lack ovanpå så har du slitstark yta som bara den. Inte @hepanter säker men bra nära. 😁 😁
Glasblästra lär bli det absolut bästa plus att du får en matt yta som hjälper till att förstärka det matta och cerakote härdas i ugn så det behöver ej torka som färg.
Dock är sprutan man använder ganska dyr så tänkte pröva om det går att köra med en vanlig airbrush eller en vanlig billackspruta först :) Kanske får modifiera sprutmunstycket lite?
Har även kikat på pulverlack men då blir det ännu dyrare spruta och mer avancerat med elektrisk laddning av arbetsstycke och spruta så cerakote känns mer gångbart för hemmabruk

 
Topp