Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
På tal om dagens inslagna spår om originalskick och korvar så var denna kompis med i mitt senast anlända paket. Den hamnade lite i skymundan i skuggan av några flådiga kronografer, men nu består ju klockvärlden inte allena av just kronografer. Kanske är den inte extremt iögonfallande vid första ögonkastet. Jag har dessutom sedan tidigare en ZAKAZ-variant av exakt samma modell, men denna är alltså bara en vanlig civil variant. Det som gör den speciell är att den är helt orörd. Den har aldrig suttit på någons handled och har heller aldrig servats, sedan den tillverkades under uppskattningsvis andra halvan av 80-talet. Klockan har legat nedpackad i mörker, vilket gör att den klarröda stjärnan har kvar sin ursprungliga nyans utan att ha bättrats på.
Gången verkar det heller inte vara något större fel på. Jag har tyvärr min Weishi tillfälligt nedpackad i förrådet, men en enkel mobil-app visar -13 s med tavlan upp och -12 med tavlan ner. Amplituden är i nuläget okänd.
Det kan vara lätt att stirra sig blind på unika och komplicerade klockor, det är jag själv stundtals en del av, men det finns även en skönhet i det enkla och rena. Och känslan i kronan när jag drog upp den i morse...
Och, självklart pratar vi mocka!
Covidkarantänen blev lite roligare, ny vostok idag!
Köpte du den på Röda stjärnan eller har du beställt något annat godis därifrån?Jaha, behöver ju ha en ny klocka på idag. Den första av mina två har kommit...
Den här har ju ett intressant baklock!
"Från presidenten i Tartarstan". Undrar vem som kan ha fått en sådan här klocka, stadsanställda?
På framsidan pryder Tartarstans flagga.
Tartarstan är en delrupublik i Ryssland.
Majoritetsbefolkningen är tatarer (därav namnet Tartarstan), ett turkfolk som talar tatariska, som vanligtvis skrivs med ett latinskt alfabet baserat på det turkiska alfabetet, men ibland med en modifierad variant av det kyrilliska alfabetet.
Aq Bars är Tatarstans emblem (coat of arms) som kan ses i ovan bild bestående av en rund sköld med en vit bevingad snöleopard.
Själv har jag den här tavlan, skall väl hitta en klocka o stoppa den i.
Mer finns o läsa här:
Tatarstan – Wikipedia
sv.m.wikipedia.org
Köpte du den på Röda stjärnan eller har du beställt något annat godis därifrån?
Det där blev bra!Kunde inte låta bli
Kommendörer kräfva dessa drycker. Och gärna en skål glass.
Kommendörer kräfva dessa drycker. Och gärna en skål
Klockan hade stannat... Men ja, det kan vara så roligt att jag blev smittad när jag var och vaccinerade mig. Ska ta självtest idag. Så glass och kaffefrukost. Check på den.Fortfarande sjuk? Glass så här tidigt?!
Lyxmackor och glass!Fortfarande sjuk? Glass så här tidigt?!
Det var ju annars kul när Putin surnade till på fransmännen då de ansåg champagne vara skyddat... då fick bara rysktillverkat bubbel heta champagne i Ryssland. Ie importstopp hotandes... plötsligt var det ok med fransmännen...Lyxmackor och glass!
Snart sitter han och svullar Belugakaviar och Dom Pérignon till frukost medans vi andra fattighjon får lukta på avkoket från ett torrt fiskskinn.
Det var ju annars kul när Putin surnade till på fransmännen då de ansåg champagne vara skyddat... då fick bara rysktillverkat bubbel heta champagne i Ryssland. Ie importstopp hotandes... plötsligt var det ok med fransmännen...
Den där är riktigt snygg. Tavlan, som uppenbarligen utgjorde grunden till de som hamnade i NVCh-30, är svår att slå!Kommendörer kräfva dessa drycker. Och gärna en skål glass.
Jo jag gillar allt med den. Skall se om jag kan få fatt i en stål, eller kromad var väl boetten. Har iofs en men boetten är inte så fin.Den där är riktigt snygg. Tavlan, som uppenbarligen utgjorde grunden till de som hamnade i NVCh-30, är svår att slå!
Såååå snygg!På tal om dagens inslagna spår om originalskick och korvar så var denna kompis med i mitt senast anlända paket. Den hamnade lite i skymundan i skuggan av några flådiga kronografer, men nu består ju klockvärlden inte allena av just kronografer. Kanske är den inte extremt iögonfallande vid första ögonkastet. Jag har dessutom sedan tidigare en ZAKAZ-variant av exakt samma modell, men denna är alltså bara en vanlig civil variant. Det som gör den speciell är att den är helt orörd. Den har aldrig suttit på någons handled och har heller aldrig servats, sedan den tillverkades under uppskattningsvis andra halvan av 80-talet. Klockan har legat nedpackad i mörker, vilket gör att den klarröda stjärnan har kvar sin ursprungliga nyans utan att ha bättrats på.
Gången verkar det heller inte vara något större fel på. Jag har tyvärr min Weishi tillfälligt nedpackad i förrådet, men en enkel mobil-app visar -13 s med tavlan upp och -12 med tavlan ner. Amplituden är i nuläget okänd.
Det kan vara lätt att stirra sig blind på unika och komplicerade klockor, det är jag själv stundtals en del av, men det finns även en skönhet i det enkla och rena. Och känslan i kronan när jag drog upp den i morse...
Och, självklart pratar vi mocka!
Tack, lite basic, men... snygg!Såååå snygg!
Underskatta aldrig en ordentlig man-cold!Fortfarande sjuk? Glass så här tidigt?!
Alltså, den mannen...
Sålt skog?Men det var ju trevligt, fick just (bild-)besked om att dessa tre comrades är på väg på posten. Iom det så är även min Buran-trio fulländad.
På Blocket finns en Admiral Sea Devil till salu om man gillar Panerai-stilen. Vet inte vilka det är som ligger bakom, men den har ett Vostok-verk.
Såklart. Missade den detaljen.En vild gissning är Moscow Classic som står på lådan. Frän klocka!
Såklart. Missade den detaljen.