• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Saatana!
Kan man hämta ut paket om man är sjukskriven? 🤔
Finns det någon princip man skall följa här tro? 🤔

Edit: alltså även om jag är nyfiken och har negativt covid hemmatest så får denna vänta. Grannens äldsta kanske kan hämta det mot en 20-lapp dock? 🤔 🤔
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
DEADLINE för att vara med på inköpet av armband och verktyg.
Nu läggs ordern. Inget mer tas med efter detta meddelandet.

1643362422863.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Då den prisvärda klockan får härda får en Luch CCCP sitta på armen.

Grönt passar väldigt bra ihop med guld tycker jag!

20220128_093722.jpg
Riktigt snygg, för övrigt håller jag med!
Saatana!
Kan man hämta ut paket om man är sjukskriven? 🤔
Finns det någon princip man skall följa här tro? 🤔
Jag tror att det beror lite på vad man menar med sjukskriven. Ligger du helkroppsgipsad och nedsövd på ett sjukhus skulle jag kunna se vissa potentiella problem relaterade till en paketuthämtning, inte minst av logistisk art. Annars skulle jag hävda att paketuthämtning är en ganska prioriterad aktivitet. Skulle det sedan framkomma att försändelsen innehåller en rysk klocka är jag övertygad om att försäkringskassan, polisen, resten av rättsväsendet och en förkrossande majoritet av den svenska befolkningen har mycket stor förståelse för en pakethämtning. Men visst, hostar man blod kanske man bör vänta en dag eller två... 🤔
 

Utvisaren

Patek
Och det här med Natoband... har inte de lite överlevt sitt syfte? En gång var en klocka en soldat fick tilldelad något riktigt värdefullt. Då var det dumt att ett bandstift gick av och man fick en klocka som gled runt på armen.
Men idag när uren som tilldelas i regel inte behöver vara mer en en F191 "terroristklocka" för att ha det som soldaten (infanteriet) behöver under sin livstid. Varför skall man då ha band med den extra funktionen alls? Fasta bandstift och single strap borde väl vara mer pang för pengarna? Eller? Hela konstruktionen känns bara väldigt brittisk just nu. Tankar?🤔
 

Utvisaren

Patek
Riktigt snygg, för övrigt håller jag med!

Jag tror att det beror lite på vad man menar med sjukskriven. Ligger du helkroppsgipsad och nedsövd på ett sjukhus skulle jag kunna se vissa potentiella problem relaterade till en paketuthämtning, inte minst av logistisk art. Annars skulle jag hävda att paketuthämtning är en ganska prioriterad aktivitet. Skulle det sedan framkomma att försändelsen innehåller en rysk klocka är jag övertygad om att försäkringskassan, polisen, resten av rättsväsendet och en förkrossande majoritet av den svenska befolkningen har mycket stor förståelse för en pakethämtning. Men visst, hostar man blod kanske man bör vänta en dag eller två... 🤔
Det är RU i försändelsenumret, och vad jag vet har jag inte beställt någon fru, så det torde vara en klocka. Möjligen lite rassel. Möjligen visare. Men jag måste ju ha mat och paketerian råkar ju ligga i Ica så jag tror jag kan lösa det. Munskydd på och var en god medmänniska och hämta innan lunchrusningen. Låter som en plan.
 

MAz_666

Rolex
Och det här med Natoband... har inte de lite överlevt sitt syfte? En gång var en klocka en soldat fick tilldelad något riktigt värdefullt. Då var det dumt att ett bandstift gick av och man fick en klocka som gled runt på armen.
Men idag när uren som tilldelas i regel inte behöver vara mer en en F191 "terroristklocka" för att ha det som soldaten (infanteriet) behöver under sin livstid. Varför skall man då ha band med den extra funktionen alls? Fasta bandstift och single strap borde väl vara mer pang för pengarna? Eller? Hela konstruktionen känns bara väldigt brittisk just nu. Tankar?🤔
Håller med till 110%
Den där extra flärpen på Nato känns alltid redundant.
Men en av de riktigt "tooliga" analoga militärklockorna är ju CWC. Fasta rejäla bandstift, och grova "M-nummerstämplade" textilband - singel-pass.
Kan det bli hårdare? ;) :cool:
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
När man inte varit ute på några dagar är det verkligen friskt med lite naturbilder. Ta gärna ett par till. Jag kan väl bidra med en bild på en yuccapalm eller så. 🤔😁
Jodå, här är man ute och går i den kalla och friska luften! Attans, där syns ju en bokhylla i bakgrunden och dessutom är det en plastväxt, men iafall... :rolleyes:
1643365900301.png
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Håller med till 110%
Den där extra flärpen på Nato känns alltid redundant.
Men en av de riktigt "tooliga" analoga militärklockorna är ju CWC. Fasta rejäla bandstift, och grova "M-nummerstämplade" textilband - singel-pass.
Kan det bli hårdare? ;) :cool:
Svårt bland de moderna. En Seikosha Tensoku hade jag annars gärna haft. Fast stift, 48 mm bred och rejäl pilotkrona. Kontrasten till de delikata visarna tycker jag är fin. Men många, om inte de flesta, japanska piloter hade dock fickur som jag förstår det. Det fanns tom hållare för dem i Zero-planen.

1643367005174.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Och det här med Natoband... har inte de lite överlevt sitt syfte? En gång var en klocka en soldat fick tilldelad något riktigt värdefullt. Då var det dumt att ett bandstift gick av och man fick en klocka som gled runt på armen.
Men idag när uren som tilldelas i regel inte behöver vara mer en en F191 "terroristklocka" för att ha det som soldaten (infanteriet) behöver under sin livstid. Varför skall man då ha band med den extra funktionen alls? Fasta bandstift och single strap borde väl vara mer pang för pengarna? Eller? Hela konstruktionen känns bara väldigt brittisk just nu. Tankar?🤔
Jag har nog en mer nyanserad bild när det gäller nato-stuket. Generellt sett tycker jag nog att band-typen ger en lite robust utstrålning, men förutom att det finns klockor där detta inte alls funkar så tycker jag att utstrålningen varierar kraftigt beroende på vilket nato-band man pratar om. Tex tycker jag att nato i flera fall kan ge en ganska avslappnad sommar-feeling. Några då några exempel på vad jag menar:

NVCh-30 Gen 1 tycker jag funkar väldigt bra allmänt sett med nato. Visst, "flärpen" sticker upp, för mig bidrar det bara positivt till helheten.
1643369936568.png


Sommarmodd (täckt med sågspån) som ges en ledig stil mha nato. Vintertid sitter denna på brunt läder.
1643370297368.png

Nedan samma klocka in action. Här tycker jag att nato är helgjutet! (anm: detta var innan jag bytte till guldpaddlar :) )
1643370811160.png


En till sommarmodd, här kombinerad med tunnbrödsmacka med rökt renkorv i fjällen i somras. Även denna har brunt läder nu i januari.
1643370460166.png


Ännu en sommarmodd, dessutom den klocka jag igår kompletterade med tätningsring till glaset. Här ser man väldigt tydligt att ringen inte fanns på plats:
1643370719003.png
 

MAz_666

Rolex
God ryssfredag vänner!
Här kommer en reflektion som säkert uppfattas ”gubbatrist” av vissa, men som jag ändå känner jag vill få ur mig.
Jag uppskattar detta forum enormt, med högt i tak, enorm hjälpsamhet, otroliga och djupa kunskaper, men också fyllt med humor och glimten i ögat.
Jag gillar verkligen att vi har ett eget ryss-hörn att mulla i, på stora KS.
Kanske jag är fel ute, men senaste månaden/månaderna har det dykt upp bilder på annat än ryska klockor. Av karaktären ”idag har jag inte rysk klocka”.
Att posta bild på annat märke och säga ”med den där vridringen påminner den om en X” är en helt annan sak, men bilder på bara en Omega, Seiko eller liknande, får i alla fall mig att tappa intresset. Tycker det finns så många andra grupper för dom.
Har kollat med moderatorer, och de har varken lust eller kraft att stävja i undergrupper, utan säger ”ta upp det själv”.
I vissa undergrupper är det stenhårt bland användarna, och man blir åthutad direkt då sidan kanske heter ”dagens klocka” - då skall man inte börja skriva om annat, utan just bara visa upp dagens klocka.
Så här är jag.
Jag uppfattar det vara ”vi” som är gruppen, och tycker fler att vi i ”Ryska klockor” mycket väl kan posta även andra klockor, så är det väl så.
Själv är jag lite ”off-grid” de dagar jag bär annat. Det har inte känts aktuellt att posta mina Suunto, CWC, Nite, Certina eller andra klockor i ryssgruppen. Jag tänker också: om alla då och då börjar posta annat, har vi snart rätt mycket icke-ryskt i tråden.
Är jag gnällig?
Får jag säga vad jag tycker, så tycker jag vi håller oss till ryska klockor i tråden.
Ha en fin helg; ryskt eller inte.
Jag firar helgkänslan med min NVCh30 Gen1 på grymt läder från CozySG (etsy.com).
C00E45B8-2E7F-47C5-9DCE-36E59B067C1A.jpeg
 

MAz_666

Rolex
Jag har nog en mer nyanserad bild när det gäller nato-stuket. Generellt sett tycker jag nog att band-typen ger en lite robust utstrålning, men förutom att det finns klockor där detta inte alls funkar så tycker jag att utstrålningen varierar kraftigt beroende på vilket nato-band man pratar om. Tex tycker jag att nato i flera fall kan ge en ganska avslappnad sommar-feeling. Några då några exempel på vad jag menar:

NVCh-30 Gen 1 tycker jag funkar väldigt bra allmänt sett med nato. Visst, "flärpen" sticker upp, för mig bidrar det bara positivt till helheten.
1643369936568.png


Sommarmodd (täckt med sågspån) som ges en ledig stil mha nato. Vintertid sitter denna på brunt läder.
1643370297368.png

Nedan samma klocka in action. Här tycker jag att nato är helgjutet! (anm: detta var innan jag bytte till guldpaddlar :) )
1643370811160.png


En till sommarmodd, här kombinerad med tunnbrödsmacka med rökt renkorv i fjällen i somras. Även denna har brunt läder nu i januari.
1643370460166.png


Ännu en sommarmodd, dessutom den klocka jag igår kompletterade med tätningsring till glaset. Här ser man väldigt tydligt att ringen inte fanns på plats:
1643370719003.png
Håller med till hundra.
Men sommarfeelingen är väl inte ”extra-flärpen” man inte vet om den skall vara över eller under handleden? Feelingen kommer väl av ett nylon/textilband i coola klara färger. Det får du ju av ett single-pass åsså?
Idag är väl de flesta överens om att Nato (egentligen) just är med flärpen.
Jag har själv skrivit om att det GÅR att hitta gamla dokument där Nato beskrivs utan flärp, men till 95% är det väl så …
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
haha ja datumet finns knapp för men då detta är din av staten tilldelade klocka så behöver du väl aldrig ändra dagen? Du har på den varje dag i Kolchosen ändå. 🤔😅
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
God ryssfredag vänner!
Här kommer en reflektion som säkert uppfattas ”gubbatrist” av vissa, men som jag ändå känner jag vill få ur mig.
Jag uppskattar detta forum enormt, med högt i tak, enorm hjälpsamhet, otroliga och djupa kunskaper, men också fyllt med humor och glimten i ögat.
Jag gillar verkligen att vi har ett eget ryss-hörn att mulla i, på stora KS.
Kanske jag är fel ute, men senaste månaden/månaderna har det dykt upp bilder på annat än ryska klockor. Av karaktären ”idag har jag inte rysk klocka”.
Att posta bild på annat märke och säga ”med den där vridringen påminner den om en X” är en helt annan sak, men bilder på bara en Omega, Seiko eller liknande, får i alla fall mig att tappa intresset. Tycker det finns så många andra grupper för dom.
Har kollat med moderatorer, och de har varken lust eller kraft att stävja i undergrupper, utan säger ”ta upp det själv”.
I vissa undergrupper är det stenhårt bland användarna, och man blir åthutad direkt då sidan kanske heter ”dagens klocka” - då skall man inte börja skriva om annat, utan just bara visa upp dagens klocka.
Så här är jag.
Jag uppfattar det vara ”vi” som är gruppen, och tycker fler att vi i ”Ryska klockor” mycket väl kan posta även andra klockor, så är det väl så.
Själv är jag lite ”off-grid” de dagar jag bär annat. Det har inte känts aktuellt att posta mina Suunto, CWC, Nite, Certina eller andra klockor i ryssgruppen. Jag tänker också: om alla då och då börjar posta annat, har vi snart rätt mycket icke-ryskt i tråden.
Är jag gnällig?
Får jag säga vad jag tycker, så tycker jag vi håller oss till ryska klockor i tråden.
Ha en fin helg; ryskt eller inte.
Jag firar helgkänslan med min NVCh30 Gen1 på grymt läder från CozySG (etsy.com).
C00E45B8-2E7F-47C5-9DCE-36E59B067C1A.jpeg
Håller med och tycker att detta är skönaste tråden! Skönt om det inte behövs moderering utan vi kan göra så här, skriva när man tycker det är för mycket utanför ämnet!
 

Utvisaren

Patek
Jag har nog en mer nyanserad bild när det gäller nato-stuket. Generellt sett tycker jag nog att band-typen ger en lite robust utstrålning, men förutom att det finns klockor där detta inte alls funkar så tycker jag att utstrålningen varierar kraftigt beroende på vilket nato-band man pratar om. Tex tycker jag att nato i flera fall kan ge en ganska avslappnad sommar-feeling. Några då några exempel på vad jag menar:

NVCh-30 Gen 1 tycker jag funkar väldigt bra allmänt sett med nato. Visst, "flärpen" sticker upp, för mig bidrar det bara positivt till helheten.
1643369936568.png


Sommarmodd (täckt med sågspån) som ges en ledig stil mha nato. Vintertid sitter denna på brunt läder.
1643370297368.png

Nedan samma klocka in action. Här tycker jag att nato är helgjutet! (anm: detta var innan jag bytte till guldpaddlar :) )
1643370811160.png


En till sommarmodd, här kombinerad med tunnbrödsmacka med rökt renkorv i fjällen i somras. Även denna har brunt läder nu i januari.
1643370460166.png


Ännu en sommarmodd, dessutom den klocka jag igår kompletterade med tätningsring till glaset. Här ser man väldigt tydligt att ringen inte fanns på plats:
1643370719003.png
Jo men skillnaden är ju bara ett lager under klockan istället för två. Så finns det någon poäng idag med Nato kontra Single strap? Du kan ju få det lika färgglatt och även ha en flärp med single strap. Ett lager av bandet och en metallögla är väl vad som skiljer bandtyperna åt? Visst skall man ha ett tidstypsikt så finns ju ett värde. Men som sagt, till klockor av idag generellt? Begränsat extra värde kontra det extra materialet som man tillför, tycker lilla jag :)
 

Utvisaren

Patek
God ryssfredag vänner!
Här kommer en reflektion som säkert uppfattas ”gubbatrist” av vissa, men som jag ändå känner jag vill få ur mig.
Jag uppskattar detta forum enormt, med högt i tak, enorm hjälpsamhet, otroliga och djupa kunskaper, men också fyllt med humor och glimten i ögat.
Jag gillar verkligen att vi har ett eget ryss-hörn att mulla i, på stora KS.
Kanske jag är fel ute, men senaste månaden/månaderna har det dykt upp bilder på annat än ryska klockor. Av karaktären ”idag har jag inte rysk klocka”.
Att posta bild på annat märke och säga ”med den där vridringen påminner den om en X” är en helt annan sak, men bilder på bara en Omega, Seiko eller liknande, får i alla fall mig att tappa intresset. Tycker det finns så många andra grupper för dom.
Har kollat med moderatorer, och de har varken lust eller kraft att stävja i undergrupper, utan säger ”ta upp det själv”.
I vissa undergrupper är det stenhårt bland användarna, och man blir åthutad direkt då sidan kanske heter ”dagens klocka” - då skall man inte börja skriva om annat, utan just bara visa upp dagens klocka.
Så här är jag.
Jag uppfattar det vara ”vi” som är gruppen, och tycker fler att vi i ”Ryska klockor” mycket väl kan posta även andra klockor, så är det väl så.
Själv är jag lite ”off-grid” de dagar jag bär annat. Det har inte känts aktuellt att posta mina Suunto, CWC, Nite, Certina eller andra klockor i ryssgruppen. Jag tänker också: om alla då och då börjar posta annat, har vi snart rätt mycket icke-ryskt i tråden.
Är jag gnällig?
Får jag säga vad jag tycker, så tycker jag vi håller oss till ryska klockor i tråden.
Ha en fin helg; ryskt eller inte.
Jag firar helgkänslan med min NVCh30 Gen1 på grymt läder från CozySG (etsy.com).
C00E45B8-2E7F-47C5-9DCE-36E59B067C1A.jpeg
Tänkvärt. Jag reflekterar inte själv så mycket över det och är säkerligen med och trampar in på andra märken. Ja och trampar iväg åt alla håll i största allmänhet. Och anledning till att man, eller jag, "okynnespostar" fel klocka är nog enbart för att jag trivs i tråden. Men min trivsel skall självfallet inte gå ut över andras trivsel. Jag skall göra ett försök till bättring och om ett annat märke postas så ha med en relation till det ryska. Helst lite starkare än att "min morfar tog färjan till Polen när det var öststat och hade sin vardags-Longines på sig. Busig som han var." 👍 👍 👍
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Köpte Neptun pins av @Rikala och nu har jag börjat testa! Modda ett gammalt band för att se hur det blir, mycket nöjd måste jag säga! Nu skall jag på med lite Loctite och vänta in rätt datum för längre på armen test! Har tänkt göra band som liknar läder från ammobälte sedan! Vet dock inte när!
58941B9F-9C6E-4C04-BD43-FFAAEF32EA34.jpeg
F68C90F7-49C6-4E4E-8C0F-A4A43B7271C1.jpeg
B777662A-7D44-495A-BC40-01C942464AF8.jpeg
 
Topp