• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Köpte Neptun pins av @Rikala och nu har jag börjat testa! Modda ett gammalt band för att se hur det blir, mycket nöjd måste jag säga! Nu skall jag på med lite Loctite och vänta in rätt datum för längre på armen test! Har tänkt göra band som liknar läder från ammobälte sedan! Vet dock inte när!
58941B9F-9C6E-4C04-BD43-FFAAEF32EA34.jpeg
F68C90F7-49C6-4E4E-8C0F-A4A43B7271C1.jpeg
B777662A-7D44-495A-BC40-01C942464AF8.jpeg
Detta vill man se! Kör på!
1643375868070.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Köpte Neptun pins av @Rikala och nu har jag börjat testa! Modda ett gammalt band för att se hur det blir, mycket nöjd måste jag säga! Nu skall jag på med lite Loctite och vänta in rätt datum för längre på armen test! Har tänkt göra band som liknar läder från ammobälte sedan! Vet dock inte när!
58941B9F-9C6E-4C04-BD43-FFAAEF32EA34.jpeg
F68C90F7-49C6-4E4E-8C0F-A4A43B7271C1.jpeg
B777662A-7D44-495A-BC40-01C942464AF8.jpeg

Det där blev ju grymt bra! Måste testa själv med! Nu gäller det bara att jag har ett bra band o ta...
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
God ryssfredag vänner!
Här kommer en reflektion som säkert uppfattas ”gubbatrist” av vissa, men som jag ändå känner jag vill få ur mig.
Jag uppskattar detta forum enormt, med högt i tak, enorm hjälpsamhet, otroliga och djupa kunskaper, men också fyllt med humor och glimten i ögat.
Jag gillar verkligen att vi har ett eget ryss-hörn att mulla i, på stora KS.
Kanske jag är fel ute, men senaste månaden/månaderna har det dykt upp bilder på annat än ryska klockor. Av karaktären ”idag har jag inte rysk klocka”.
Att posta bild på annat märke och säga ”med den där vridringen påminner den om en X” är en helt annan sak, men bilder på bara en Omega, Seiko eller liknande, får i alla fall mig att tappa intresset. Tycker det finns så många andra grupper för dom.
Har kollat med moderatorer, och de har varken lust eller kraft att stävja i undergrupper, utan säger ”ta upp det själv”.
I vissa undergrupper är det stenhårt bland användarna, och man blir åthutad direkt då sidan kanske heter ”dagens klocka” - då skall man inte börja skriva om annat, utan just bara visa upp dagens klocka.
Så här är jag.
Jag uppfattar det vara ”vi” som är gruppen, och tycker fler att vi i ”Ryska klockor” mycket väl kan posta även andra klockor, så är det väl så.
Själv är jag lite ”off-grid” de dagar jag bär annat. Det har inte känts aktuellt att posta mina Suunto, CWC, Nite, Certina eller andra klockor i ryssgruppen. Jag tänker också: om alla då och då börjar posta annat, har vi snart rätt mycket icke-ryskt i tråden.
Är jag gnällig?
Får jag säga vad jag tycker, så tycker jag vi håller oss till ryska klockor i tråden.
Ha en fin helg; ryskt eller inte.
Jag firar helgkänslan med min NVCh30 Gen1 på grymt läder från CozySG (etsy.com).
C00E45B8-2E7F-47C5-9DCE-36E59B067C1A.jpeg
Nu är jag ju "hemvändare" till tråden, men sedan min återkomst så har jag också reflekterat över detta. Det är ofta man får en notis om att något postat här i tråden då den är såpass aktiv. Inte helt sällan är det dock OT. Jag vill inte heller, som @MAz_666 skriver, vara tråkgubben, utan tycker att ett forum, eller en tråd i det här fallet, formas av sina användare. Är det så majoriteten vill ha tråden så är det kanske minoriteten som får anpassa sig, tyvärr.

Jag kommer att fortsätta hänga här och blir säkert mer aktiv med tiden då mitt ryssintresse väckts till liv igen. Dock är det endast äldre Amphibier som är på tapeten för mig, av flera anledningar, men jag läser gärna om andra ryska klockor. Jag är mer intresserad av att ha en mindre aktiv tråd där det postas och diskuteras ryska ur än en mer aktiv där mycket handlar om annat. Men som jag skrev innan, jag anpassar mig och tar del av det som jag tycker är intressant i tråden.
 

Utvisaren

Patek
Köpte Neptun pins av @Rikala och nu har jag börjat testa! Modda ett gammalt band för att se hur det blir, mycket nöjd måste jag säga! Nu skall jag på med lite Loctite och vänta in rätt datum för längre på armen test! Har tänkt göra band som liknar läder från ammobälte sedan! Vet dock inte när!
58941B9F-9C6E-4C04-BD43-FFAAEF32EA34.jpeg
F68C90F7-49C6-4E4E-8C0F-A4A43B7271C1.jpeg
B777662A-7D44-495A-BC40-01C942464AF8.jpeg
Ett band bara? Tror ni att det slutar där? Kan @Auto Ola hålla sig i skinnet? 🤔 😁 👍
 

Delgada

Patek
God ryssfredag vänner!
Här kommer en reflektion som säkert uppfattas ”gubbatrist” av vissa, men som jag ändå känner jag vill få ur mig.
Jag uppskattar detta forum enormt, med högt i tak, enorm hjälpsamhet, otroliga och djupa kunskaper, men också fyllt med humor och glimten i ögat.
Jag gillar verkligen att vi har ett eget ryss-hörn att mulla i, på stora KS.
Kanske jag är fel ute, men senaste månaden/månaderna har det dykt upp bilder på annat än ryska klockor. Av karaktären ”idag har jag inte rysk klocka”.
Att posta bild på annat märke och säga ”med den där vridringen påminner den om en X” är en helt annan sak, men bilder på bara en Omega, Seiko eller liknande, får i alla fall mig att tappa intresset. Tycker det finns så många andra grupper för dom.
Har kollat med moderatorer, och de har varken lust eller kraft att stävja i undergrupper, utan säger ”ta upp det själv”.
I vissa undergrupper är det stenhårt bland användarna, och man blir åthutad direkt då sidan kanske heter ”dagens klocka” - då skall man inte börja skriva om annat, utan just bara visa upp dagens klocka.
Så här är jag.
Jag uppfattar det vara ”vi” som är gruppen, och tycker fler att vi i ”Ryska klockor” mycket väl kan posta även andra klockor, så är det väl så.
Själv är jag lite ”off-grid” de dagar jag bär annat. Det har inte känts aktuellt att posta mina Suunto, CWC, Nite, Certina eller andra klockor i ryssgruppen. Jag tänker också: om alla då och då börjar posta annat, har vi snart rätt mycket icke-ryskt i tråden.
Är jag gnällig?
Får jag säga vad jag tycker, så tycker jag vi håller oss till ryska klockor i tråden.
Ha en fin helg; ryskt eller inte.
Jag firar helgkänslan med min NVCh30 Gen1 på grymt läder från CozySG (etsy.com).
C00E45B8-2E7F-47C5-9DCE-36E59B067C1A.jpeg
Jo . Egentligen har du helt rätt. Jag lägger mig platt utan argumentation. Helt ärligt alltså.👍
Men brunstspaning med @hepanter , den tänker jag inte vara utan.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Gick utanför dörren för o ta ett foto!
Wostok, med stor tavla!

20220128_150137.jpg


Sitter ett vanligt 2414 i den här, så det borde nog gå och få tag på en stor tavla och en fet verkdistansring (har ju en liknande boett utan innehåll).

Gillar skapt formatet på denna, tror det är samma case som för 2428.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
God ryssfredag vänner!
Här kommer en reflektion som säkert uppfattas ”gubbatrist” av vissa, men som jag ändå känner jag vill få ur mig.
Jag uppskattar detta forum enormt, med högt i tak, enorm hjälpsamhet, otroliga och djupa kunskaper, men också fyllt med humor och glimten i ögat.
Jag gillar verkligen att vi har ett eget ryss-hörn att mulla i, på stora KS.
Kanske jag är fel ute, men senaste månaden/månaderna har det dykt upp bilder på annat än ryska klockor. Av karaktären ”idag har jag inte rysk klocka”.
Att posta bild på annat märke och säga ”med den där vridringen påminner den om en X” är en helt annan sak, men bilder på bara en Omega, Seiko eller liknande, får i alla fall mig att tappa intresset. Tycker det finns så många andra grupper för dom.
Har kollat med moderatorer, och de har varken lust eller kraft att stävja i undergrupper, utan säger ”ta upp det själv”.
I vissa undergrupper är det stenhårt bland användarna, och man blir åthutad direkt då sidan kanske heter ”dagens klocka” - då skall man inte börja skriva om annat, utan just bara visa upp dagens klocka.
Så här är jag.
Jag uppfattar det vara ”vi” som är gruppen, och tycker fler att vi i ”Ryska klockor” mycket väl kan posta även andra klockor, så är det väl så.
Själv är jag lite ”off-grid” de dagar jag bär annat. Det har inte känts aktuellt att posta mina Suunto, CWC, Nite, Certina eller andra klockor i ryssgruppen. Jag tänker också: om alla då och då börjar posta annat, har vi snart rätt mycket icke-ryskt i tråden.
Är jag gnällig?
Får jag säga vad jag tycker, så tycker jag vi håller oss till ryska klockor i tråden.
Ha en fin helg; ryskt eller inte.
Jag firar helgkänslan med min NVCh30 Gen1 på grymt läder från CozySG (etsy.com).
C00E45B8-2E7F-47C5-9DCE-36E59B067C1A.jpeg
Då är jag nog också en trist gubbe, för jag har reagerat på exakt samma sak. Det har inte gått att undgå att notera en ordentlig ökning av inlägg som är OT i form av icke ryska klockor. Jag håller faktiskt med om att dessa publiceringar bör höra hemma i respektive för ändamålet avsedd tråd. Samtidigt kan jag förstå att man gärna lägger upp saker i denna tråd. Utan att ha något oomkullrunkeligt vetenskapligt underlag skulle jag bestämt hävda att detta är en av de mer aktiva och underhållande trådarna på forumet. Det är något vi skall vara jädrigt stolta över, men jag tycker faktisk att vi skall hålla oss till det som tråden är avsedd för.
Det finns undantag, precis som @MAz_666 påpekar, men då handlar det om inlägg som samtidigt relaterar till ryska klockor. Det kanske handlar om att man vill påpeka att Slava Amphibian är VÄLDIGT lik Zodiac Sea Wolf eller att det finns en gammal Omega som faktiskt tycks ha en hel del gemensamt med underbara Raketa UFO eller vad det nu kan tänkas vara. Jag har själv lagt upp en bild på min Citizen Aqualand (ja, alltså, det är ett dykarur från landet Japan ;) ) men det var i ett sammanhang när vi diskuterade val av visare för mod av Vostok Amphibian och jag ville påvisa likheten mellan föreslagna visare och de som sitter på den japanska qwarschtsch-klockan.
Jag gillar definitivt andra klockmärken, även om jag tror att jag nyligen visade på en procentuellt förkrossande favorisering i mitt eget fall när det gäller klockor med ryskt ursprung. Däremot måste jag erkänna att jag i första hand skulle vända mig till en annan tråd om det var så att jag bara ville visa upp en bild på exempelvis ovan nämnda japanska produkt.
Kör hårt, idag är det ryssfredag och alldeles snart är det följaktligen även ryssfredagskväll. Bara en sån sak!
 

Utvisaren

Patek
Gick utanför dörren för o ta ett foto!
Wostok, med stor tavla!

20220128_150137.jpg


Sitter ett vanligt 2414 i den här, så det borde nog gå och få tag på en stor tavla och en fet verkdistansring (har ju en liknande boett utan innehåll).

Gillar skapt formatet på denna, tror det är samma case som för 2428.
Looks like the Luch du hade nyss fast... ogrön? 🤔 Samma chassi o kaross?
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Angående det här med tramsposter, OT, och judasklockor - jag inser att jag själv nog i ganska hög grad är medskyldig till detta. Det har inte varit min avsikt att bråka med trådens syfte och innehåll och jag har försökt hålla mig inom de ramar jag uppfattat har funnits - uttalade eller (oftast) ej. Jag vill ju ogärna på något sätt bidra till att tråden förfaller eller att andra inte trivs i den på grund av mitt tramsande och kommer fortsättningsvis försöka att hålla mig på mattan.

Orelaterat: UV-lampa, vilken grej va?! Handlade på mig ett litet lyse en jaktbutik (tydligen gillar sportfiskare att ladda lume i sina drag lika mkt som somliga gör med klockor) och har roat mig kungligt med att okynneslysa i klocklådan under eftermiddagen. Ser fram emot att testa den på kommande bygge.

2872024D-E881-498C-B5BF-BDBA1C487593.jpeg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tänkvärt. Jag reflekterar inte själv så mycket över det och är säkerligen med och trampar in på andra märken. Ja och trampar iväg åt alla håll i största allmänhet. Och anledning till att man, eller jag, "okynnespostar" fel klocka är nog enbart för att jag trivs i tråden. Men min trivsel skall självfallet inte gå ut över andras trivsel. Jag skall göra ett försök till bättring och om ett annat märke postas så ha med en relation till det ryska. Helst lite starkare än att "min morfar tog färjan till Polen när det var öststat och hade sin vardags-Longines på sig. Busig som han var." 👍 👍 👍
Jag har en del med detta utsvävandet också att göra och passar på att be om ursäkt🙈 jag tror de beror på att man trivs lite för bra här inne som man glömmer var gränserna går. Självklart är det ryska klockor tråden ska handla om, trevligt ändå med våran bredd på allt möjligt. Lite av det måste få finnas kvar, humorn och lite av de där sköna tramset men de gäller nog att inte kliva över gränserna för mycket. Trevlig ryssfredag på er alla.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Angående det här med tramsposter, OT, och judasklockor - jag inser att jag själv nog i ganska hög grad är medskyldig till detta. Det har inte varit min avsikt att bråka med trådens syfte och innehåll och jag har försökt hålla mig inom de ramar jag uppfattat har funnits - uttalade eller (oftast) ej. Jag vill ju ogärna på något sätt bidra till att tråden förfaller eller att andra inte trivs i den på grund av mitt tramsande och kommer fortsättningsvis försöka att hålla mig på mattan.

Orelaterat: UV-lampa, vilken grej va?! Handlade på mig ett litet lyse en jaktbutik (tydligen gillar sportfiskare att ladda lume i sina drag lika mkt som somliga gör med klockor) och har roat mig kungligt med att okynneslysa i klocklådan under eftermiddagen. Ser fram emot att testa den på kommande bygge.

2872024D-E881-498C-B5BF-BDBA1C487593.jpeg

UV lampabär ju grymt on topic! Själv har jag florucerande olja, jättebra o kolla t.ex. en Vostok 2209 om man lyckats få dit någon olja i juvelen! https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/page-325#post-4142738

Sedan är det ju kul o leka med lampan över lumen med!
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Godkväll russkies! Jag har ett litet projekt på gång gällande ryska ur och behöver lite hjälp. Jag skulle behöva bilder på era vintage Vostoks. Bilder som ni godkänner att de visas på internet. Gärna rakt uppifrån. Både Amphibia, Komandirskie och övriga Vostoks.

Jag skulle vara oerhört tacksam över detta och ju mer jag får in, desto bättre.
Självklart kommer jag att uppdatera med mer info när projektet lanseras.

Jag tänker att det smidigaste är att ladda upp via Drive, men jag har inte använt mig av att dela en mapp förut och jag vet ej om det fungerar, men tanken är att det ska kunna gå att ladda upp bilder via den här länken.


Dra gärna ett PM om det inte fungerar som det ska. Stort tack på förhand och era bilder kommer att göra stor nytta för projektet!
 

Utvisaren

Patek
Godkväll russkies! Jag har ett litet projekt på gång gällande ryska ur och behöver lite hjälp. Jag skulle behöva bilder på era vintage Vostoks. Bilder som ni godkänner att de visas på internet. Gärna rakt uppifrån. Både Amphibia, Komandirskie och övriga Vostoks.

Jag skulle vara oerhört tacksam över detta och ju mer jag får in, desto bättre.
Självklart kommer jag att uppdatera med mer info när projektet lanseras.

Jag tänker att det smidigaste är att ladda upp via Drive, men jag har inte använt mig av att dela en mapp förut och jag vet ej om det fungerar, men tanken är att det ska kunna gå att ladda upp bilder via den här länken.


Dra gärna ett PM om det inte fungerar som det ska. Stort tack på förhand och era bilder kommer att göra stor nytta för projektet!
När du säger vintage... vilket år tänker du då som yngst i klassen? 🤔
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
UV lampabär ju grymt on topic! Själv har jag florucerande olja, jättebra o kolla t.ex. en Vostok 2209 om man lyckats få dit någon olja i juvelen! https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/page-325#post-4142738

Sedan är det ju kul o leka med lampan över lumen med!
Jäklar! 😃 det hade jag ingen aning om att det ens fanns, måste ju vara väldigt praktiskt vid sådana operationer 👌

För egen del är det till 100% leka med lumen som är ändamålet än så länge men någon gång vore det kul att testa skruva lite ”på riktigt”. (Visst var det du som tipsade om fickur apropå det?)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jäklar! 😃 det hade jag ingen aning om att det ens fanns, måste ju vara väldigt praktiskt vid sådana operationer 👌

För egen del är det till 100% leka med lumen som är ändamålet än så länge men någon gång vore det kul att testa skruva lite ”på riktigt”. (Visst var det du som tipsade om fickur apropå det?)

Japp, fickur är bra o börja skruva i.

Allt är stort och hörhoppningsvis enklare. Nackdelen kan vara att det är slitet och inte vill fungera efter service, men tanken är ju att man skall ha det för och lära sig och då spelar det ju inte jättestor roll om det går efteråt.

Men det är bra för och träna lägga dit en brygga över löpverket och sätta balansen på plats m.m.

Edit: Även träna på konsten att olja, framförallt att knte olja för mycket. Mitt första försök hade på tok för mycket olja i sig! Kan dkylla delvis på en tför tjock oljare, men även på ren okunskap 😃
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad står det, Swiss made?
E0ABB47E-D6A2-48E6-8668-FEC35C2C9B5A.jpeg

Antagligen skämtade du, men här finns en liten ordlista!

 

Rikala

Patek
2-Faktor
Godkväll russkies! Jag har ett litet projekt på gång gällande ryska ur och behöver lite hjälp. Jag skulle behöva bilder på era vintage Vostoks. Bilder som ni godkänner att de visas på internet. Gärna rakt uppifrån. Både Amphibia, Komandirskie och övriga Vostoks.

Jag skulle vara oerhört tacksam över detta och ju mer jag får in, desto bättre.
Självklart kommer jag att uppdatera med mer info när projektet lanseras.

Jag tänker att det smidigaste är att ladda upp via Drive, men jag har inte använt mig av att dela en mapp förut och jag vet ej om det fungerar, men tanken är att det ska kunna gå att ladda upp bilder via den här länken.


Dra gärna ett PM om det inte fungerar som det ska. Stort tack på förhand och era bilder kommer att göra stor nytta för projektet!

Vad är tanken? Behåller jag rättigheterna till mina bilder om jag delar med mig?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Antagligen skämtade du, men här finns en liten ordlista!

Haha, ja. Jag skämtade 😬
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Haha, ja. Jag skämtade 😬

Det är så svårt med internet ibland! Det är tom svårt ibland i verkligheten!

Ibland vet man inte vad som är skämt, på vilken nivå man skall skriva eller om någon till illa upp för OT.

Därför kommer jag inte skriva något om min skruvutdragare som kom idag och jag testade här ikväll (testade på en icke rysk klocka, som jag inte vill nämna vid namn här i tråden).
 
Topp