• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Samlarn

Rolex
Tack för upplysningen Samlarn! Uppskattas väldigt mycket och det känns nu ännu bättre. Förutom utseendet var det urverket (hade läst på lite om storyn) som lockade mig faktiskt :). Tryggt att höra att de flesta urmakarna borde kunna ta hand om den också!

Vad tror du priset för en sådan bör ligga på? Jag vann den på auktion och den är numrerad av totalt 999st, år 2005. Oavsett så tycker jag det var värt den lilla slanten jag gav så dräm till med vad du tror eller anar! :p
Kul att du gillade den lilla infon om klockan. Det finns mycket att skriva om den och det är bra att du har läst lite om den själv. Det är alltid lite roligt när man vet klockans bakgrund. Du har säkert läst att det är lite flygtema runt den där klockan? Sovjetiska flygare använde tidigt Strela som en del av sin utrustning och vissa av kosmonauterna hade också Strela på armen. Jag är osäker på om allmänheten i Sovjet hade möjlighet att köpa en Strela.
Urverket togs över från Valjoux när de fortsatte att utveckla ett nytt urverk. Sovjet köpte patent och maskiner av Valjoux. Sedan vidareutvecklade man det bl.a så att det "tickar snabbare". Flera stenar placerades i urverket.
Priset?
Strela är lite kult. :cigar:
Nu nämnde ju du att kronan satt lite snett och sån't tar ju ner priset. Jag vet inte hur allvarligt det påverkar klockan.
Jag skulle väl gissa att ett rimligt pris ligger på 6 000 - 7 000 kr för en Strela 3133 i bra skick.
Är jag helt ute och cyklar? :)
 

csaal

Omega
Kul att du gillade den lilla infon om klockan. Det finns mycket att skriva om den och det är bra att du har läst lite om den själv. Det är alltid lite roligt när man vet klockans bakgrund. Du har säkert läst att det är lite flygtema runt den där klockan? Sovjetiska flygare använde tidigt Strela som en del av sin utrustning och vissa av kosmonauterna hade också Strela på armen. Jag är osäker på om allmänheten i Sovjet hade möjlighet att köpa en Strela.
Urverket togs över från Valjoux när de fortsatte att utveckla ett nytt urverk. Sovjet köpte patent och maskiner av Valjoux. Sedan vidareutvecklade man det bl.a så att det "tickar snabbare". Flera stenar placerades i urverket.
Priset?
Strela är lite kult. :cigar:
Nu nämnde ju du att kronan satt lite snett och sån't tar ju ner priset. Jag vet inte hur allvarligt det påverkar klockan.
Jag skulle väl gissa att ett rimligt pris ligger på 6 000 - 7 000 kr för en Strela 3133 i bra skick.
Är jag helt ute och cyklar? :)

Precis! Flyg och rymdtemat lockade väldigt, finns många bilder där kosmonauter bär den och andra ur med 3133. Ger mig speedy vibbar! :D Jag har för mig att jag läst att allmänheten fick börja köpa de under 80-talet, men inte tidigare. Som du nämner är verket taget från Valjoux, hittade denna text som säger samma om om du vill läsa:

The 3133 MakTime is a 23 jewel, cam controlled, chronograph, coulisse lever system movement operating at 3 Hz (21,600 vph). It has a running second dial at the 9 o’clock position, a 30 minute counter sub-dial at 3 o’clock, and a sweep second counter mounted centrally along with the timekeeping minute and hour hands. The chronograph functions are controlled through two buttons, one (at 2 o’clock) for starting and stopping the chronograph, one (at 4 o’clock) for resetting the second and minute counters. The cam prevents the action of the reset while the chronograph is running. The 3133 has a datering and a date quickset mechanism, it can be used by turning back the hands to 23:00 and advancing them to midnight and back again to advance in days.

In the 1970s, the swiss movement factory Valjoux (a short form for Vallée de Joux) sold their machinery that once produced the chronograph caliber 7734 to the USSR. The watch factory Poljot then used this machinery to produce the 31mm chronograph movement 3133. Most of the parts of the Poljot 3133 are identical to the Valjoux 7734. Different from the ETA-Valjoux 7734 movement, all chronograph related gears run in jewels, and the Glucydur balance swings in a shock protection system that was developed by Poljot. The balance was modified to a smaller diameter what makes the 3133 faster beating at 3 Hz (21,600 vph). compared to the 7734 with 2.5 HZ (18.000 vph).


Angående priset så har du helt rätt, jag har nu hittat några 38mm för 6-7k, aningen mer för de nyare 42mm. Jag va dock osäker på om det var ett realistiskt marknadspris eller uppblåst säljarpris. Jag känner mig då nöjd med de 2500 jag gav (fastän kronan är sne). Får hoppas kronan/service inte blir för dyrt.

Tusen tack för alla insikter!! :)
 

Vostok

Audemars
En svart "No-Date Scuba Dude"
Den här tavlan är helt magisk!!
Tack som tusan till @Samlarn som hjälpte mig hitta denna "holy grail"! :D
test.jpg
 
Vill bara tipsa om att vilken dag som helst så släpper Meranom en ny Amphibian SE i 020-caset. Kommer att ha unidirectional bezel (Vostoks första?) med klick. Tror att denna kommer gå åt som smör i solsken så håll ögonen öppna om ni är sugna.

https://m.youtube.com/watch?t=191s&v=uPSCXi5o94s




(I första filmen säger han att denna 020 sålts tidigare men det är fel. Tavlan är inte likadan och nu har den ny vridring också som sagt.)
 

Strakka

Breitling
726CEC77-7FD3-42D4-BF72-08CCB5273396.jpeg
Jag har en kollega som har två ryska klockor som införskaffades tidigt 90-tal. De är rätt intressanta, men är det någon kunnig som skulle kunna berätta mer om dem? När de tillverkades och värde?
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
726CEC77-7FD3-42D4-BF72-08CCB5273396.jpeg
Jag har en kollega som har två ryska klockor som införskaffades tidigt 90-tal. De är rätt intressanta, men är det någon kunnig som skulle kunna berätta mer om dem? När de tillverkades och värde?

Den vänstra:
Model: Komandirskie "Tankist"
Year: early '90s
Caliber: 2414, hand winding, 17 jewels, date window
Note: the lack of inscriptions on the bottom of the dial indicates that the watch is a post-Soviet, transitional model. Screwdown crown, rotating bezel, acrylic glass, luminous hands.
(Tror även att tillverknings datum står på pappret som ligger under klocka)

Den högra:
Model: Amphibia/Komandirskie "U-boot".
Year: late '80s/early '90s
Caliber: 2409, hand winding, 17 jewels
Note: another classic by Vostok. Luminous dot on the bezel. Water resistant to 200M, screwdown crown, rotating bezel, acrylic glass, luminous hands, antimagnetic internal shield.
 

Strakka

Breitling
Suveränt, tack för infon! :)

Den vänstra:
Model: Komandirskie "Tankist"
Year: early '90s
Caliber: 2414, hand winding, 17 jewels, date window
Note: the lack of inscriptions on the bottom of the dial indicates that the watch is a post-Soviet, transitional model. Screwdown crown, rotating bezel, acrylic glass, luminous hands.
(Tror även att tillverknings datum står på pappret som ligger under klocka)

Den högra:
Model: Amphibia/Komandirskie "U-boot".
Year: late '80s/early '90s
Caliber: 2409, hand winding, 17 jewels
Note: another classic by Vostok. Luminous dot on the bezel. Water resistant to 200M, screwdown crown, rotating bezel, acrylic glass, luminous hands, antimagnetic internal shield.
 

Mukt

Cartier
Hej! Innförskaffade nyligen en vintage vostok amphibia. Börjar smått misstänka att det är något frankenaktigt så jag tänkte fråga er som faktiskt har koll då jag är relativt ny i klockvärlden. Så här ser den iaf ut.
Undrar även vad detta vostokcase kallas då jag inte hittade det bland vostok nyare modeller.
Tack på förhand.
 

Bilagor

  • E939B30E-23CD-4455-8F62-81DFFFCDC168.jpeg
    E939B30E-23CD-4455-8F62-81DFFFCDC168.jpeg
    56.8 KB · Visningar: 5
  • 63EED7C1-25F8-4FA6-BD53-D5DE2BBFA43F.jpeg
    63EED7C1-25F8-4FA6-BD53-D5DE2BBFA43F.jpeg
    99 KB · Visningar: 5

Samlarn

Rolex
Hej! Innförskaffade nyligen en vintage vostok amphibia. Börjar smått misstänka att det är något frankenaktigt så jag tänkte fråga er som faktiskt har koll då jag är relativt ny i klockvärlden. Så här ser den iaf ut.
Undrar även vad detta vostokcase kallas då jag inte hittade det bland vostok nyare modeller.
Tack på förhand.
Tjena Alvin!
Grattis till en klassisk Vostok Amphibian. Urtavlan kan jag inte så mycket om även om jag känner igen den.
Boetten är en klassisk Amphibian Albatross boett i rostfritt stål som oftast är vattentät ner till 200 m.
Urverket är det manuella 2414 med 17 stenar. Det ser ut att vara i fint skick. Det där är en bra klocka som kommer att hålla länge.
 

Samlarn

Rolex
Poljot Antarktida
1957 specialbeställdes Antarktida ( Antarctica ) med en 24-timmars skala. Klockan var avsedd för deltagarna i den första sovjetiska expeditionen till Sydpolen mellan 1955 och 1957, där 200 personer deltog. Klockan är ganska sällsynt p.g.a. att den bara tillverkades under ett år.
Det här är den första 24-timmars klockan.
20180314_antarktida1.jpg

20180314_antarktida2.jpg
 

Vostok

Audemars
Poljot Antarktida
1957 specialbeställdes Antarktida ( Antarctica ) med en 24-timmars skala. Klockan var avsedd för deltagarna i den första sovjetiska expeditionen till Sydpolen mellan 1955 och 1957, där 200 personer deltog. Klockan är ganska sällsynt p.g.a. att den bara tillverkades under ett år.
Det här är den första 24-timmars klockan.
20180314_antarktida1.jpg

20180314_antarktida2.jpg
Det där är så coolt så man får gåshud!! Grattis!!!! :)
 

Beo

Patek
Poljot Antarktida
1957 specialbeställdes Antarktida ( Antarctica ) med en 24-timmars skala. Klockan var avsedd för deltagarna i den första sovjetiska expeditionen till Sydpolen mellan 1955 och 1957, där 200 personer deltog. Klockan är ganska sällsynt p.g.a. att den bara tillverkades under ett år.
Det här är den första 24-timmars klockan.
20180314_antarktida1.jpg

20180314_antarktida2.jpg
Grattis !den var riktigt fin.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Poljot Antarktida
1957 specialbeställdes Antarktida ( Antarctica ) med en 24-timmars skala. Klockan var avsedd för deltagarna i den första sovjetiska expeditionen till Sydpolen mellan 1955 och 1957, där 200 personer deltog. Klockan är ganska sällsynt p.g.a. att den bara tillverkades under ett år.
Det här är den första 24-timmars klockan.
20180314_antarktida1.jpg

20180314_antarktida2.jpg
Häftig samlarn! Grattis!
 

Daniel80

Cartier
Hallå.
Fick en Vostok av en kollega idag. Har en Amphibia sen tidigare men denna hittar jag ingen info på. Antar att den är från Sovjet-tiden men sen då... Nån som vet något och kan hjälpa?
20180320_161107.jpg
20180320_161053.jpg
 

Samlarn

Rolex
Ok, intressant. Bakboetten verkar skruvad men det trodde jag de bara gjorde på Amphibia-modellerna? Kronan är dock inte skruvad. Är det det som gör att det är en Kommandirskie?
Jag samlar inte så mycket på Kommandirskies och vet ganska lite om dem men det är några saker som brukar skilja mellan Apmphibians och Kommandirskies. Amphibians boetter är vattentäta ner till - ofta - 200 meters djup. Kommandirskies har inte alltid samma egenskap. De klarar inte vatten lika bra.
Amphibians boetter brukar vara i rostfritt stål medan Kommandirskies ibland har kromade boetter.
Visarna brukar också se annorlunda ut på Kommandirskies jämfört med Amphibians.
Jag är säker på att det finns Kommandirskie samlare här som kan ge dig mera detaljer om klockan du visar.
Den är snygg. :)
 
Topp